شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

درمان بواسیر در کودکان و علائم هموروئید در نوزادان

بیماری بواسیر در کودکان یا نوزادان شایع نیست، اما ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد. در این گروه سنی نارسایی مزمن کبد می تواند منجر به ایجاد هموروئید شود.

درمان بواسیر در کودکان و علائم هموروئید در نوزادان

 

یبوست نیز یکی از عوامل ایجاد هموروئید در نوزادان و کودکان نوپا است. خونریزی مقعدی شایع ترین علامت برای نوعی از بواسیر در کودکان است. اکثر هموروئیدها در نوزادان نیازی به درمان ندارند، اما اگر علت آن باشد، پزشک شما ممکن است از طریق درمان یبوست راهی برای درمان هموروئید هم پیدا کند.

هموروئید در کودکان چیست؟

هموروئید وریدهای متورم در رکتوم و مقعد هستند. آنها ممکن است در داخل مقعد باقی بمانند یا به بیرون از مقعد فشار وارد کنند. این بالشتک های هموروئیدی در بزرگسالان شایع هستند، اما گاهی اوقات در نوزادان و کودکان نوپا ایجاد می شوند.

آیا هموروئید در نوزادان با هموروئید در بزرگسالان متفاوت است؟

هموروئید در بزرگسالان بیشتر از هموروئید در نوزادان شایع است. همچنین می تواند علل مختلفی روی ایجاد هموروئید تاثیر داشته باشد. اما علائم این بیماری می تواند برای هر دو گروه سنی مشابه باشد.

علائمی که نشان می دهد نوزاد یا کودک نوپا ممکن است هموروئید داشته باشد عبارتند از:

  • خونریزی مقعدی با اجابت مزاج ( مدفوع ) یا هنگام پاک کردن و تعویض پوشک.
  • برجستگی های کوچک مایل به قرمز یا بنفش در نزدیکی لبه مقعد.

کودکان نوپا و خردسالان نیز ممکن است احساس خارش یا سوزش در اطراف مقعد خود را توصیف کنند. گاهی اوقات بواسیر باعث درد در رکتوم می شود.

علت هموروئید در کودکان و نوزادان چیست؟

یبوست شایع ترین علت هموروئید در کودکان و نوزادان است. اگر کودک برای اجابت مزاج زور بزند، ممکن است فشار زیادی بر رگ های نزدیک رکتوم خود وارد کند. 

دیگر دلایل ابتلا عبارتند از:

  • کودکان نوپا که برای مدت طولانی در توالت می نشینند و سعی می کنند اجابت مزاج داشته باشند نیز ممکن است دچار هموروئید شوند.
  • نوزادان ممکن است پس از انتقال از شیر مادر به غذاهای جامد دچار یبوست شوند. یبوست همچنین می تواند نتیجه کم آبی بدن (نداشتن مایعات کافی) باشد. 
  • یبوست در کودکان نوپا ممکن است به دلیل مصرف ناکافی فیبر و مایعات یا اضطراب در مورد اجابت مزاج و تمرینات لگنی باشد.
  • یکی دیگر از علل هموروئید در نوزادان نارسایی مزمن کبدی است. هنگامی که کبد به درستی کار نمی کند، وریدهای حامل خون به کبد ممکن است خون را به وریدهای دیگر هدایت کنند. جریان خون اضافی فشار را در وریدهای نزدیک راست روده افزایش می دهد و منجر به هموروئید می شود.

کنترل بواسیر یا هموروئید در کودکان

بواسیر در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

والدین معمولاً ابتدا علائم هموروئید را در کودکان را خودشان مشاهده می کنند. پزشک معمولا می تواند طی یک بررسی ساده به راحتی هموروئید را تشخیص دهد.

در صورت مشکوک شدن به هموروئید داخلی، پزشک ممکن است نیاز به انجام معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) داشته باشد. دکتر کودک شما یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را به آرامی وارد مقعد او می کند تا هموروئید یا سایر ناهنجاری ها را در این ناحیه بررسی کند.

اگر کودک شما خونریزی مقعدی بدون علت مشخصی مانند هموروئید داشته باشد، ممکن است نیاز به کولونوسکوپی داشته باشد. در طول کولونوسکوپی، معمولا کودک طی مدت بسیار کوتاهی بیهوش می شود. پزشک یک آندوسکوپ (لوله نازک و منعطف با یک دوربین فیلمبرداری در یک طرف) را وارد رکتوم آنها می کند. این لوله؛ رکتوم، روده بزرگ و روده کوچک را بررسی می کند.

از آنجایی که بواسیر در کودکان غیرمعمول است، پزشک سعی می کند مشخص کند که آیا سایر مسائل می توانند باعث علائم شوند یا خیر. شرایط زیر اغلب با هموروئید در نوزادان اشتباه گرفته می شوند:

  • شقاق مقعد: ترک یا پارگی در پوست مقعد می‌تواند منجر به خون یا درد در حین حرکات روده شود. شقاق مقعدی زمانی ایجاد می شود که نوزادان شروع به دفع حرکات روده بزرگتر و سفت تر می کنند که طی آن مقعد کشیده می شود.
  • زگیل مقعد: زگیل تناسلی معمولاً نتیجه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. نوزادان می توانند از طریق تماس با فردی که به این ویروس مبتلا است، به زگیل مبتلا شوند یا از مادر آلوده خود آن را دریافت کنند.
  • پولیپ رکتوم: رشد غیرطبیعی سلول ها در رکتوم معمولاً بی ضرر هستند. پولیپ ها می توانند صاف یا برجسته باشند. بسیار نادر است که پولیپ رکتوم در کودکان سرطانی باشد.
  • تگ های پوستی (آکروکوردون): تگ های پوستی زائده های کوچک و غیرسرطانی پوستی هستند. آنها شبیه فلپ ها یا برآمدگی های کوچک هستند.

درمان خانگی و کنترل بواسیر یا هموروئید در کودکان

برای درمان بواسیر در کودکان استفاده از روش های تهاجمی مانند جراحی توصیه نمی شود، بلکه در اغلب موارد برای درمان این عارضه در اطفال استفاده از درمان های خانگی توصیه می شود. برخی از راهکارهای مناسب برای درمان بواسیر در کودکان به این شرح است :

  • مصرف غذاهای پر فیبر مانند انواع میوه ها و سبزیجات
  • مصرف کافی آب و مایعات
  • ورزش و تحرک کافی
  • استفاده از شیاف گلیسیرین (در آخرین مرحله)
  • مصرف میوه ها ملین مثل آب سیب یا گلابی
  • استفاده از داروی ایبوپروفن جهت کاهش درد
  • نشاندن کودک در لگن آب گرم
  • استفاده از کرم های ضد خونریزی توصیه شده توسط متخصص اطفال

روش های درمانی برای کنترل بواسیر یا هموروئید در کودکان

درمان و کنترل بواسیر در این مرحله شامل از بین بردن عواملی است که در بروز این بیماری نقش دارند. به طور مثال باید کودک را به تحرک و ورزش بیشتر تشویق کنید و محیطی آرام و به دور از استرس را برای او فراهم آورید.

یکی دیگر از عواملی که در کنترل بواسیر نقش بسیاری مهمی دارد، جلوگیری از یبوست با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است که نقش درمانی نیز دارد.

به کودک خود لباس زیر پنبه ای بپوشانید و از دستمال توالت های خشک و معطر استفاده نکنید.

برای تمیز کردن ناحیه مقعد کودک از ژل آلوئه ورا استفاده کنید که به سرعت علائم آزار دهنده بواسیر را بهبود بخشد.

منبع خبر: کلینیک زارعی | بواسیر یا هموروئید در کودکان

چه زمانی باید با پزشک فرزندم تماس بگیرم؟

حتما به یک دکتر خوب مراجعه اگر کودک شما شرایط زیر را دارد:

  • نمی تواند اجابت مزاج داشته باشد.
  • تب داشتن.
  • خونریزی مقعدی داشته باشید.

هموروئید در نوزادان شایع نیست. همانطور که گفته شد، گاهی اوقات آنها نتیجه یبوست یا نارسایی مزمن کبد هستند. درست است که توده های بواسیر معمولا بی ضرر هستند، هرگز نباید خونریزی مقعدی را نادیده بگیرید. اگر متوجه خونریزی مقعدی یا هر گونه رشد غیرطبیعی شدید، فوراً با پزشک کودک خود صحبت کنید. بواسیر در کودکان و نوزادان معمولاً خود به خود از بین می رود ولی در بعضی از موارد هم بزرگ شده و  با روش های درمان پزشکی مانند جراحی یا لیزر از بین می رود.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied