شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی

از سیر تا پیاز کنکور: روش موفقیت، دروس رتبه ساز و آینده شغلی

کنکور یکی از دغدغه های همه افرادی است که قصد ادامه تحصیل در یک رشته خوب در یک دانشگاه معتبر را دارند و می توان گفت که تمامی دانش آموزان با آن دست به گریبان خواهند شد. اما چیزی که بازارش برای پشت کنکوری ها بسیار داغ است بحث کلاس های کنکور، کتاب های تست و معلمین خصوصی است. اما تاثیر هر یک از این موارد در قبولی چقدر است؟ در این مقاله قصد داریم تا به این مطلب بپردازیم؛ بنابراین باکتابانه همراه باشید.

از سیر تا پیاز کنکور: روش موفقیت، دروس رتبه ساز و آینده شغلی

 

موفقیت در کنکور 

کنکور یکی از دغدغه های همه افرادی است که قصد ادامه تحصیل در یک رشته خوب در یک دانشگاه معتبر را دارند و می توان گفت که تمامی دانش آموزان با آن دست به گریبان خواهند شد. اما چیزی که بازارش برای پشت کنکوری ها بسیار داغ است بحث کلاس های کنکور، کتاب های تست و معلمین خصوصی است. اما تاثیر هر یک از این موارد در قبولی چقدر است؟ در این مقاله قصد داریم تا به این مطلب بپردازیم؛ بنابراین باکتابانه همراه باشید.

کتاب کنکور

کتاب های کنکور

آیا هر کتاب کمک آموزشی می‌تواند به یادگیری شما کمک کند؟ پاسخ قطعا خیر است. شما باید قبل از خرید، به یک شناخت کامل از نیازها و شرایط خود برسید و سپس با شناخت کامل کتاب ها، بهترین کتاب کمک درسی مورد نیاز خود را با اطمینان انتخاب کنید. پس سوال اول این است: شرایط و نیازهای من برای خرید اینترنتی کتاب کمک درسی چیست؟

● در قدم اول باید خود را خوب بشناسید.

● سطح علمی خود را بررسی کنید. در این درسی که قصد خرید کتاب دارید، ضعیف هستید؟ متوسط و یا قوی؟

● برای چه منظوری کتاب نیاز دارید؟

● درس معلم را یاد نگرفته اید و قصد دارید به کمک کتاب کمک آموزشی درس را یاد بگیرید؟

● یا اینکه میخواهید تمرین بیشتر داشته باشید و مفهوم را بهتر یاد بگیرید؟

● یا قصد تست زنی دارید؟

● یا می خواهید تست های قوی تر و سخت تر را پاسخ دهید؟

جواب شما به هر کدام از این سوالات در انتخاب شما بسیار تاثیرگذار است.

دروس رتبه ساز کنکور تجربی

دروس رتبه ساز کنکور تجربی

کنکور تجربی یکی از سنگین ترین رقابت ها را در میان سایر گروه های آزمایشی کنکور سراسری دارد، چرا که امروزه افراد بسیاری به دلیل جایگاه اجتماعی و درآمد رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، هوشبری، مامایی و… متقاضی شرکت در این گروه آزمایشی هستند. گروه آزمایشی تجربی دارای 5 زیر گروه است که متقاضیان می بایست به دلیل تفاوت ضرایب دروس در هریک از این زیر گروه ها به ضرایب دروس هر زیر گروه توجه نموده و بر اساس آن برنامه ریزی خود را انجام دهند تا به نتیجه مطلوب یعنی قبولی در رشته مورد علاقه دست یابند. برای این منظور باید دروسی که ضرایب بالاتری دارند را بیش تر مورد توجه قرار داده و منابع مربوط به آن را با دقت بیش تری مطالعه نمود.

کنکور تجربی دارای ۵ زیر گروه می باشد که در هر یک از این زیر گروه ها ضرایب دروس اختصاصی با هم متفاوت است. با کمی دقت به ضرایب، اهمیت بالای دروس تخصصی در هر زیر گروه مشخص می شود و مطالعه منابع مناسب و مفید می تواند کمک شایانی به کسب نتیجه دلخواه در این آزمون به داوطلبان کند. در ادامه، هر یک از دروس تخصصی کنکور تجربی ذکر خواهیم کرد:

  • زیست
  • شیمی
  • فیزیک
  • ریاضی
  • زمین شناسی

دروس رتبه ساز کنکور انسانی

دروس رتبه ساز و مهم کنکور انسانی

 شناسایی درس‌ های مهم و رتبه‌ ساز در هر رشته‌ ای حائز اهمیت است در این مطلب، فروشگاه کتابانه، به طور ویژه به بحث در رابطه با درس‌‌ های مهم رشته‌ انسانی می ‌پردازد که کسب درصد بالاتر در هر یک از این دروس رتبه‌ داوطلب را پایین تر می‌ آورد.

بیش از ادامه‌ متن بهتر است بدانید وقتی می‌ گوییم دروس مهم و یا دروس رتبه ‌ساز به این معنا نیست که دیگر درس ‌ها مهم نیستند و نباید برای مطالعه‌ آن ‌ها وقت بگذاریم بلکه به این معناست که اولویت را به دروس با اهمیت ‌تر اختصاص بدهیم یعنی دروسی که شاید با صرف زمان کمتر تسلط داوطلب در ان ‌ها بیشتر و در نتیجه‌ رتبه‌ او پایین ‌تر هم ‌چنین رشته‌ انسانی در مقایسه با دیگر رشته‌ ها تعداد کتاب‌ های بیشتری دارد و دروس تخصصی آن نیز در مقایسه با دیگر رشته‌ های نظری بیشتر است و در صورت کمبود وقت داوطلب باید انتخابی‌ تر عمل کند

به طور مثال تعداد دروس تخصصی رشته‌ انسانی ۹ و تعداد دروس تخصصی رشته‌ تجربی ۶ است و همین چالش پیش روی داوطلبان رشته‌ انسانی را به حد اعلی خود می ‌رساند و انتخاب کتاب تست کنکور انسانی را نیز برای داوطلبان سخت می‌نماید. ما در ادامه به بررسی تعدادی از دروس رتبه ساز انسانی خواهیم پرداخت.

کسب رتبه در کنکور ریاضی

دروس رتبه ساز کنکور ریاضی

بر خلاف امتحانات مدرسه که حد نصابی هستند، کنکور یک آزمون رقابتی است که شما قرار است در این آزمون در مقایسه با دیگران سنجیده شوید. این گفته به این معناست که اگر مثلا در کنکور سراسری تجربی همه یک درس خاص را ۱۰۰% بزنند و شما یک آن درس خاص را ۹۵% بزنید، شاید در نگاه اول درصد شما بسیار عالی باشد، ولی چون در مقایسه با بقیه درصد پایین تری زده اید رتبه و تراز مناسبی را کسب نخواهید کرد. در واقع درصد شما به تنهایی در یک درس خاص مهم نیست، بلکه درصد شما در مقایسه با دیگران و دروس رتبه ساز تجربی مهم است.

  • شیمی
  • ریاضیات گسسته
  • فیزیک
  • حسابان
  • هندسه

بازار کار رشته های دبیرستانی

انتخاب رشته دبیرستان یکی از سرنوشت سازترین گزینش های زندگی هر دانش آموز است؛ اما از کجا بدانیم کدام رشته برای ما مناسب تر است؟ هر رشته چه دروسی دارد؟ کنکور کدام رشته سخت تر است؟ رشته های دانشگاهی کدام یک بازار کار بهتری دارند؟

اینها سوالاتی است که باید قبل از انتخاب رشته و حتی فکر کردن به شغل آینده‌تان، از خود بپرسید. با کتابانه همراه باشید تا خصوصیات هر یک رشته های تحصیلی دبیرستان را با هم مرور کنیم.

رشته علوم تجربی

تجربی، پرطرفدارترین رشته حال حاضر در دبیرستان های کشور است و این یعنی قبولی در کنکور تجربی کار به مراتب دشوارتر قبولی در کنکور سایر رشته هاست.

درواقع رشته‌ی تجربی روی مباحث مربوط به بدن انسان و موجودات زنده و علوم زیستی و آزمایشگاهی بحث می‌کند و دانش‌آموزان علاقه‌مند به این رشته باید از قدرت و حافظه‌ی خوبی برای به خاطر سپردن جزئیات و مطالب زیاد دروس زیست و شیمی برخوردار باشند. برای تحصیل در تمام رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه، باید در این رشته درس خواند و در کنکور علوم تجربی شرکت کرد.

ریاضی، انسانی یا تجربی؟

حال شاید با تعریف و شناخت ویژگی‌های هر رشته بتوانید برای خود نقشه‌ی دقیقی رسم کنید. در تمامی رشته‌های دانشگاهی باید بعد از علاقه به وجود برخی مهارت‌های فردی توجه زیادی کنید. وجود یا عدم وجود حتی یک مهارت می‌تواند تفاوت زیادی بین افراد در رسیدن به موفقیت ایجاد کند.

برای موفقیت در هر رشته‌ای اعم از تجربی یا انسانی بررسی بازار کار و آینده‌ی شغلی آن بسیار مهم است. شاید فعلاً در ایران رشته‌های پزشکی اشباع نشده باشند، اما باید با تحقیق بیشتر دست به انتخاب چنین رشته‌هایی زد که قبولی در آن دشوار است.

شاید شما با پرسش این سؤال از افراد مختلف با توجه به وضعیت کنونی جامعه جواب‌های مشابهی دریافت کنید، اما با خواندن این مطلب و پی بردن به اهمیت مهارت و دانش مفید و داشتن تلاش و پشتکار پیرامون استعدادها و درنهایت داشتن هدف، جواب مناسبی برای سؤال‌های‌تان دریافت کنید.

نکات طلایی زیادی برای موفقیت در هر رشته و شغلی وجود دارند که توجه به آن‌ها مسیر را برای شما روشن‌تر می‌سازند، برخی از این نکات طلایی عبارت‌اند از:

توجه کافی به علایق و خواسته‌ها

توجه به نوع شخصیت و استعداد و مهارت‌های فردی و رفتاری

تحقیق و بررسی رشته و شغل انتخابی و بازار کار آن در آینده

کسب مهارت‌های لازم در حوزه‌ی رشته‌ی تحصیلی خود

بالا بردن دانش و علم

تعیین هدف و داشتن تلاش و پشتکار زیاد

و…

خرید کتاب های کنکوری از کتابانه

برای خرید انواع کتاب های کنکوری، با تخفیف به فروشگاه اینترنتی کتابانه مراجعه کنید و در میان کتابهای متنوع این فروشگاه با بررسی قیمت محصولات مورد نظر خود اقدام به خرید کتاب های کنکوری مورد نظر خود کنید.

در کتابانه علاوه بر کتابهای کنکوری، کتب آموزش زبان، کتابهای کودک و نوجوان، بزرگسال و دانشگاهی در دسترس شما هستند.

البته این امکان وجود داردکه در کشورهای دیگر، سایر زیرشاخه های این رشته نیز از بازار کار خوبی برخوردار باشند.

***

این مطلب رپورتاژ بوده و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied