شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

محافظت از دست ها در جوشکاری

یک جفت دستکش جوشکاری مناسب می تواند تفاوت زیادی در سرعت، توانایی و ایمنی کار شما ایجاد کند. همانطور که یک دستکش مناسب را برای کار خود انتخاب می کنید، به دنبال ایجاد تعادل مناسب بین ویژگی های انعطاف پذیری و محافظت در دستکش مخصوص جوشکاری باشید.

محافظت از دست ها در جوشکاری

 در این مقاله دستورالعمل های کلی برای استفاده از دستکش جوشکاری مناسب آورده شده است. 

آشنایی با انواع چرم

دانه رویی چرمی با کیفیت است که از "بالای" پوست حیوان گرفته شده است. بسیاری از جوشکاران ترجیح می دهند برای این ماده صاف، نرم و نازک مقدار اضافی پول بپردازند. چرم  جوشکاران را قادر می سازد تا کنترل و حرکت بیشتری در حین کار داشته باشند. چرم اسپلیت که به نام جیر نیز شناخته می‌شود، بسیار ضخیم‌تر است و در عین حال که انعطاف‌پذیری را قربانی محافظت می‌کند، به این معنی که انعطاف پذیری کم و محافظت بیشتری را ارائه می‌دهد.

انواع چرم مزایا و معایب آن

  • پوست گاو : چرم گاو بادوام و همچنین مقاوم در برابر حرارت و شعله برای جوشکاری در دمای بالا است. همه کاره است و به دلیل ایجاد تعادل بین دوام، مهارت، مقاومت در برابر سایش و نیز راحتی شناخته شده است. بسیاری از دستکش های جوشکاری MIG از پوست گاو ساخته می شوند.
  • پوست گوزن  : بسیار راحت و مهارت زیادی را فراهم می کند. پوست گوزن ضخیم برای مقاومت در برابر دمای بالا خوب است و این مزیت را ایجاد می کند که به مرور زمان شکل دست شما را می گیرد که آن را به گزینه ای بسیار راحت تبدیل می کند.
  • پوست خوک : دستکش‌های پوست خوک که از مواد نازک ساخته شده‌اند، مقاوم‌ترین دستکش‌ها در برابر روغن و آب‌ و هوا هستند، اما از نظر مقاومت در برابر حرارت آنقدر قوی نیستند.
  • پوست بز : دستکش های مورد علاقه جوشکاران TIG ساخته شده از پوست بز است، زیرا بسیار راحت و سبک هستند. آنها در برابر روغن و آب و هوا مقاوم هستند، در حالی که انعطاف پذیری لازم برای برداشتن میله های فلزی را به راحتی فراهم می کنند.

 

چرا دستکش جوشکاری از چرم ساخته می شود؟

پارچه های چرمی مختلف به دلیل ویژگی های غیر رسانا، بادوام و دفع کننده حرارت برای ساخت دستکش جوشکاری انتخاب می شود. اینها کارکردهای ضروری هستند که یک جوشکار در دستکش خود برای محافظت از دست و پوست خود در برابر خطرات جوشکاری نیاز دارد.

انواع عایق دستکش کار جوشکاری

دستکش‌ کار جوشکاری از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که میزان دوام و عملکرد آن‌ها را تعیین می‌کند. عایق یکی از ویژگی های مهمی است که به حفاظت حرارتی دستکش های جوشکاری می افزاید. بر اساس نوع چرم، سازنده می تواند یک لایه عایق خاص را برای دستکش خود انتخاب کند. محبوب ترین گزینه ها عبارتند از:

  • آستر ترموساک ساخته شده از الیاف مات
  • آستر رقیق
  • آستر شمع ساخته شده از پنبه
  • آستر اینترلاک از پارچه پنبه ای
  • آستر جرسی - یک پارچه نخی تک بافت
  • آستر پشمی از پشم گوسفند پنبه ای
  • آستر فوم
  • آستر پشمی

استانداردهای دستکش جوشکاری چیست؟

EN 12477: 2001  استاندارد ترکیبی برای دستکش ایمنی جوشکاری است. به طور دقیق، دستکش‌های کار برای جوشکارها باید برای برآورده کردن الزامات EN 388: 2016 برای خطرات مکانیکی آزمایش شوند. همچنین برای محافظت در برابر گرما و آتش باید با استاندارد EN 407:2004 مطابقت داشته باشند. دستکش های جوشکاری نیز بر اساس اهداف و طرح ها طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، دستکش جوشکاری نوع A سطح بالایی از محافظت در برابر گرما را ارائه می دهند و در عین حال مهارت و انعطاف پذیری کمتری را تضمین می کنند. در همین حال، دستکش های جوشکاری نوع B مهارت و انعطاف پذیری عالی را ارائه می دهند و در عین حال تحمل کمتری برای گرمای زیاد دارند.

نحوه انتخاب دستکش جوشکاری مناسب

مهمترین عامل باید نوع جوشکاری باشد که انجام می دهید. دستکش‌های کار برای جوشکاری TIG، MIG یا چوب از نظر مهارت، دوام و ویژگی‌های محافظ متفاوت هستند. شما باید استانداردهای آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دستکش جوشکاری انتخاب شده می تواند ایمنی شما را برآورده کند. علاوه بر این، مواد، آستر و طراحی معیارهای دیگری هستند که بر انتخاب دستکش‌ی ایده‌آل تأثیر می‌گذارند. همچنین مشخصات دستکش های جوشکاری را نادیده نگیرید، زیرا برای لذت بردن از راحتی و محافظت بهینه یک دستکش جوشکاری به یک جفت مناسب آن نیاز داریم.

 b7c6e6d7-a604-437a-bdf2-da515326ef78

ارزیابی فرآیندهای جوشکاری

پس از ارزیابی کیفیت های مورد نیاز دستکش های جوشکاری خوب، باید از خود سوال کنید: چه نوع جوشکاری را انجام خواهید داد؟

  • جوشکاری TIG: این بهترین گزینه برای ایجاد دقیق ترین و محکم ترین اتصالات است. در این نوع جوشکاری نیاز چندانی به سنگ زنی یا تکمیل نیست. این روش جوشکاری برای انواع مختلف آلیاژها مانند آلیاژهای روی، آلومینیوم و آهن مناسب است. از آنجایی که جوشکاری TIG به چنین سطح بالایی از مهارت نیاز دارد، دستکش ها باید بر اساس آن انتخاب شوند. آنها باید انعطاف پذیر باشند. در نتیجه جوشکاران باتجربه TIG تمایل زیادی به دستکش مناسب جوشکاری چرم پوست بز دارند. جوشکاران TIG می‌توانند از مواد نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر استفاده کنند، زیرا جوشکاری TIG به اندازه جوشکاری MIG یا چوب گرما یا پاشیده شدن تولید نمی‌کند. دستکش های مخصوص جوشکاری با آستر کولار ممکن است برای جوشکاری TIG مفیدتر باشند. کولار سطح بالایی از مقاومت در برابر حرارت دارد و خواص حرارتی خوبی را نشان می دهد. در نتیجه حتی در دمای 800 درجه فارنهایت ذوب یا نرم نمی شود . علاوه بر این، روکش کولار مقاومت در برابر سایش و برش را برای دستکش ها افزایش می دهد و آنها را برای کاربردهای جوشکاری ایمن تر می کند. کولار یکی از بهترین گزینه ها برای برخورد با لبه های فلزی دندانه دار تیز و قطعات داغ است. علاوه بر این، کولار با وجود انعطاف پذیری، تراکم کمتری دارد. سبک وزنی و انعطاف پذیری کولار آن را به گزینه ای پیشرو برای جوشکاری TIG و سایر فرآیندهای جوشکاری که نیاز به مهارت دستی دارند تبدیل کرده است. بسیاری از دستکش های جوشکاری درجه بالایی از محافظت را به قیمت انعطاف پذیری پایین ارائه می دهند. دستکش جوشکاری از نوع دانه بز سطح لازم آزادی را فراهم می کند. آستر کولار تمام مزایایی را که برای مواد فوق توضیح داده شد را در بر می گیرد. چنین پیکربندی علاوه بر مهارت، سطح بالایی از ایمنی را فراهم می کند. شما آزادی کافی برای دست زدن به قطعات کوچک را به راحتی خواهید داشت.

 

  • جوشکاری MIG: این یک تکنیک جوشکاری بسیار کارآمد است که می تواند تولید در مقیاس بزرگ را ساده کند. جوشکاری MIG می‌تواند کارها را آسان‌تر و سریع‌تر کند. برای جوشکاری های طولانی که تا 15 فوت گسترش می یابد ایده آل است. سادگی یکی از جنبه های کلیدی جوشکاری MIG است. حتی جوشکاران بی تجربه نیز می توانند با این فرآیند فورا اتصالات با کیفیت بالا ایجاد کنند. نسبت به جوشکاری چوبی مزایای زیادی دارد. بر خلاف جوشکاری چوبی، برای اتصال ورقه های فلزی نازک موثر است و به عنوان مثال می توان از آن با خیال راحت در خودروها استفاده کرد. از آنجایی که در جوشکاری MIG از گاز بی اثر استفاده می شود، نیازی به تمیز کردن جوش نهایی نیست. برای جوشکاری MIG، دستکش های جوشکاری ساخته شده از چرم پوست بز و آستر مقاوم در برابر حرارت کافی است. این مواد می توانند مقدار زیادی گرما و پاشش ایجاد شده در طول جوشکاری MIG را برطرف کنند. از این رو، برای این فرآیند جوش، دستکش اغلب با چندین لایه برای ضخامت و امنیت بیشتر ساخته می شود. پوست گوزن و چرم گاو نیز می توانند برای جوشکاری MIG به خوبی عمل کنند. برای هر دو فرآیند جوشکاری TIG و MIG، یک آستین رشته ای ساخته شده از کولار برای محافظت از پوست شما در برابر پاشش مواد مذاب، گرما، جرقه و اشعه UV  ایجاد شده است. این نوع ساخت و ساز یک مزیت مهم دیگر نیز به همراه دارد. پوست شما می تواند نفس بکشد و گردش هوا با آستین بافتنی امکان پذیر خواهد بود. گرمای بیش از حد، که یک مسئله رایج در حین جوشکاری است، می تواند از این طریق کاهش یابد.

 

  • جوشکاری قوس فلزی: این یکی از اولین فرآیندهای جوشکاری شناخته شده برای استفاده صنعتی است. از آنجایی که جوشکاری قوس فلزی را می توان در تعدادی از محیط های مختلف انجام داد، نسبتاً همه کاره است. حتی در شرایط باد نیز به خوبی کار می کند زیرا یک پوشش جامد روی جوش ایجاد می کند. این لایه مانند گاز بی اثر با هوا متلاشی نمی شود. بنابراین، جوشکاری قوس فلزی هنوز فرآیند جوشکاری انتخابی برای ساخت و ساز، ساخت صنعتی، کشتی سازی، خطوط لوله و پالایشگاه ها است. جوشکاری قوس فلزی حداکثر مقدار پاشش، جرقه و گرما را ایجاد می کند. از این رو، دستکش‌ جوشکاری برای جوشکاری قوس فلزی باید از مواد با کیفیت بالا ساخته شوند که بتوانند در برابر گرما، جرقه، اشعه ماوراء بنفش و سایر خطرات محافظت کنند. دستکش های جوشکاری سطح بالایی از ایمنی را به قیمت کمی انعطاف پذیری ارائه می دهند. جوشکاری قوس فلزی به همان سطح مهارت جوشکاری TIG نیاز ندارد  به همین دلیل ممکن است مقداری از انعطاف پذیری  را داشته باشد.

9e8c3c40-b108-4cc7-85bb-af3aa868e220

چه نوع عایق برای عملیات جوشکاری بهتر است؟

چه جوشکاری TIG، MIG یا جوشکاری قوس فلزی، تمام فرآیندهای جوشکاری مقادیر زیادی گرما تولید می کنند. جوشکاری قوس فلزی بیشترین مقدار گرما، پاشیدن و جرقه را ایجاد می کند. از این گذشته، فرآیندهای جوشکاری برای انجام فرآیند اتصال، فلز را ذوب می کنند. از این رو دمای بالا و خطرات ناشی از آن در حین جوشکاری اجتناب ناپذیر است. در نتیجه، باید اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر قطعه های داغ فلز در حین جوشکاری انجام دهید. علاوه بر این، نگهدارنده یا مشعل نیز در حین جوشکاری به دمای بالاتری می رسد. با پیشرفت جوش، دستکش ها شروع به گرم شدن می کنند. بنابراین، شما به  یک آستری مناسب نیاز دارید که برای سطح حرارت تولید شده در هر فرآیند جوشکاری مناسب باشد.

  • آستر پنبه ای: برای دماهای متوسط، پنبه عایق نسبتا خوبی است. پنبه ممکن است مقداری وزن به دستکش جوشکاری شما اضافه کند. با این حال، این یک گزینه اقتصادی است.
  • آستر کولار: جوشکاری TIG به مهارت زیادی نیاز دارد. در نتیجه، دستکش های جوشکاری باید انعطاف پذیر و به اندازه کافی سبک باشند تا حرکت آزادانه دست ها را تسهیل کند. پنبه ممکن است در این زمینه کمی بیش از حد حجیم به نظر برسد. کولار علاوه بر سبک و قوی بودن، دارای مقاومت حرارتی و خواص حرارتی عالی است. همچنین در برابر سایش بسیار مقاوم است و حتی در 8000 درجه فارنهایت ذوب نمی شود.
  • پشتی آلومینیومی: این آستر برای جوشکاری قوس فلزی که گرمای زیادی تولید می کند به خوبی عمل می کند. سطح آلومینیومی بسیار بازتابنده است. بنابراین، مقدار زیادی از گرما را از دستان شما منعکس می کند. از آنجایی که دست‌های شما برای مدت طولانی با پشتی آلومینیومی خنک‌تر می‌مانند، می‌توانید عملیات جوشکاری طولانی‌تری را با توقف های  کمتر در بین جوشکاری انجام دهید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied