شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

هوش مالی چیست و چطور آن را تقویت کنیم؟

برای همه ما پیش‌آمده است که در بدترین زمان ممکن وارد یک بازار مالی شده‌ایم؟ یا اینکه نمی‌دانیم با پولی که داریم کجا باید سرمایه‌گذاری کنیم؟

 هوش مالی چیست و چطور آن را تقویت کنیم؟

پول درآوردن  و کسب درآمد مناسب یکی از اولویت‌های زندگی همه مردم سراسر جهان است. در دنیای پیرامون ما که پول حرف اول را می‌زند، بزرگ‌ترین دغدغه ما رویای پول‌دار شدن است. برای داشتن درآمد بیشتر و به‌اصطلاح پول‌دار شدن، صرفه‌جویی و پس‌انداز کردن کافی نیست و ما به «هوش مالی» نیاز داریم.  هوش مالی خیلی فراتر از یک واژه است و یکی از هوش‌های چندگانه انسان به شمار می‌رود که به ما در حل مسائل مالی و پیچیدگی‌ها کمک می‌کند. ما می‌توانیم با بالابردن میزان مطالعه خود، آگاهی و مهارت‌های خود را تقویت کنیم. در این نوشتار قصد داریم هوش مالی را تعریف کنیم و به این مسئله می‌پردازیم که چرا تقویت هوش مالی در زندگی ما می‌تواند تأثیر شگرفی داشته باشد.

هوش مالی چیست؟

امروزه تمامی جوانب زندگی ما با پول گره خورده است. تمامی افراد بسته به نوع شغل و فعالیتی که انجام می‌دهند با پول سروکار دارند. وقتی خرید می‌کنیم، حقوق خود را دریافت می‌کنیم و یا پس‌انداز می‌کنیم، تماماً با پول و مسائل مالی در ارتباط هستیم. در این موقعیت‌ها با تصمیماتی که می‌گیریم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم  روی شرایط مالی ما تأثیراتی خواهد داشت. هوش مالی یا سواد مالی یعنی در حوزه اقتصاد شخصی یا همگانی بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم. ما باید این توانایی را داشته باشیم که بتوانیم امور مالی خود را مانند پرداخت هزینه‌های زندگی، افزایش درآمد و یا پرداخت قسط و وام مدیریت کنیم. افرادی که دارای هوش مالی یا شم اقتصادی بالایی هستند می‌توانند از پس چالش‌های وابسته به پول و سرمایه برآیند و در کمترین زمان به درآمد بالایی برسند.

برای آشنایی بیشتر با هوش مالی، میتوانید لینک زیر را بررسی کنید :

https://chibegirim.ir/link/600/

چرا باید هوش مالی خود را تقویت کنیم؟

بر اساس آمارهای منتشر شده، بیشتر افراد جامعه ثروت کافی را ندارند و برای داشتن یک زندگی با رفاه نسبی باید سخت‌کار کنند. اما افرادی که هوش مالی بیشتری دارند می‌توانند سطح اقتصادی خود را بالاتر ببرند و در زندگی خود رفاه بیشتری را داشته باشند. این افراد از مفاهیم اقتصادی و مالی روز دنیا آگاه هستند و با استفاده از این اطلاعات می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند.

چنانچه هوش مالی خود را تقویت کنیم می‌توانیم در بازارهای مالی مانند طلا، مسکن، بورس و ارزهای دیجیتال به‌درستی سرمایه‌گذاری کنیم. برای بازنشستگی خود پس‌انداز کنیم و سرمایه مناسبی را در نظر بگیریم. هوش مالی خیلی چیز عجیب و یا سختی نیست و با کمک راه‌کارهایی می‌توانیم هوش مالی خود را تقویت دهیم.

راه‌کارهای افزایش هوش مالی

e7b18b20-9531-451e-adcd-e79993a7c607

  1. مطالعه کردن را در لیست روزانه خود بگنجانیم.

با مطالعه کردن کتاب‎ها و یا منابع معتبر می‌توانیم وضعیت اقتصادی و مالی خود را بهتر کنیم. رفتن به یک کتاب‌فروشی و یا بازدید از یک سایت معتبر که مطالب به روزی را ارائه می‌دهد می‌تواند آغاز راه ما برای تقویت هوش مالی باشد. مطالعه مطالب در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، نحوه کسب درآمد و سودده می‌تواند گزینه خوبی برای ما باشد.

  1. ارزش خالص خود را پیدا کنید.

برخی از افراد فکر می‌کنند برای ثروتمند بودن نیاز است که درآمد بالایی داشته باشند. اما با داشتن درآمد اگر مخارج هم بالا باشد، نه‌تنها فرد پول‌دار نمی‌شود بلکه نشانه فقر در او است. ارزش خالص، یک اصطلاح در اقتصاد است که به دارایی‌های خالص، منهای بدهی‌ها گفته می‌شود. با بررسی ارزش خالص خود می‌توانیم بدهی‌ها و کاستی‌ها را ارزیابی کنیم و به‌مرورزمان آنها را کنترل کنیم. در نهایت می‌بینیم که با کاهش بدهی‌ها، سطح اقتصادی ما افزایش پیدا می‌کند.

  1. داشتن بودجه مشخص

یکی از راه‌های مؤثر برای کنترل کردن مخارج، تعیین یک بودجه مشخص برای خرج کردن است. با مشخص‌کردن مخارج خود می‌توانیم بودجه موردنیاز در هر ماه را مشخص کنیم. باید سعی کنیم تا جای امکان خرج هر ماه ما از میزان بودجه‌ای که کنار گذاشته‌ایم بیشتر نشود.

  1. ایجاد شبکه ارتباطی جدید

یکی دیگر از راه‌های افزایش هوش مالی، شرکت در سمینارهای اقتصادی و یا دوره‌های آموزشی مسائل مالی است. این سمینارها می‌توانند به ما در فهم بیشتر مسائل مالی کمک کنند. همچنین می‌توانیم از دوستان و نزدیکان خود که در مسائل مالی صاحب‌نظر هستند کمک بخواهیم.

  1. روی خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.

یکی از بهترین راهکارها که درصد سوددهی بالایی دارد، سرمایه‌گذاری روی خود و مهارت‌هایمان است. برای افزایش هوش مالی باید از نقاط قوت، توانایی و مهارت‌هایی که باعث درآمدزایی می‌شوند، آگاهی پیدا کنیم. گذراندن دوره‌های آموزشی می‌تواند در آینده باعث افزایش درآمد ما شود.

  1. روی مسائلی که می‌توانید تغییر دهید تمرکز کنید.

در دنیای اقتصاد مسائل پیش‌بینی‌نشده‌ای وجود دارند که ما نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم. برای افزایش هوش مالی باید روی مسائلی تمرکز کنیم که می‌توانیم آنها را تغییر دهیم. برای بهبود مسائل اقتصادی شخصی می‌توانیم فقط به مسائلی که در محدوده اراده ما است توجه کنیم. اما بازار مسکن، طلا، سهام و یا بورس تحت کنترل ما نیست.

چگونه در ایران می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازار ارزهای دیجیتال به‌ویژه خریدوفروش ارز بیت‌کوین در سال‌های اخیر سروصدای زیادی را برپا کرده است. این روش سرمایه‌گذاری توانسته است سرمایه‌های خرد و کلان را به خود جذب کند. بیت‌کوین از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرده است و تا به امروز توانسته طرف‌داران زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کند. روش‌های مختلفی در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی از آنها هولد رمزارز است. سرمایه‌گذاری در این دنیا نیازمند آشنایی با این بازار و همچنین پیچیدگی‌های آن است. باتوجه‌به ریسک‌هایی که در ابن بازار وجود دارد بهتر است با پول کم وارد شویم. بازار کریپتوکارنسی برای فعالان بازار  و حرفه‌ای‌ها بسیار جذاب است و برخی از آنها توانستند جزو 10 افراد ثروتمند دنیا شوند.

سخن پایانی

در این نوشتار به بررسی هوش مالی و همچنین به معرفی یک روش سرمایه‌گذاری  نوین پرداختیم. در این دنیا که همه چیز با پول سنجیده می‌شود باید هوش مالی را جدی بگیریم. با آغاز مسیر تقویت هوش مالی به‌مرورزمان راهکارهای شخصی و مؤثرتری پیدا خواهیم کرد. ما در هر شرایطی بد اقتصادی که باشیم می‌توانیم با استفاده از راهکارهایی که آموخته‌ایم و هوش مالی خود، مؤثرترین راه را پیدا کنیم.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied