شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

نکاتی در مورد دیسک ترمز که فقط حرفه ای ها می دانند!

دیسک ترمز قطعه‌ای دایره شکل است که به عنوان یکی از مهمترین قطعات سیستم ترمز خودرو‌ها شناخته می‌شود و بر روی چرخ‌ها قرار می‌گیرد تا با کاهش سرعت باعث توقف خودرو هنگام ترمز شود. دیسک چرخ در چه صورتی باید تعویض شود؟ بهترین زمان تعویض دیسک ترمز چه زمانی است؟ دیسک ترمز معمولی بهتر است یا سوراخ دار؟ برای خرید دیسک ترمز باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ این ها سوالات متداول درباره دیسک ترمز هستند که به آنها پاسخ داده ایم.

نکاتی در مورد دیسک ترمز که فقط حرفه ای ها می دانند!

 دیسک‌های ترمز معمولا با استفاده از متریال‌هایی مانند فولاد ضدزنگ، کامپوزیت ماتریکس آلومینیوم و تیتانیوم و غیره ساخته می‌شوند. از بین این متریال‌ها، فولاد ضدزنگ به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی، استحکام زیاد، حرارت قابل کنترل، خاصیت جوش‌پذیری و پایین‌بودن هزینه تولید از محبوبیت بیشتری برخوردار است. 

 

دیسک ترمز چیست و نحوه عملکرد آن در خودرو چگونه‌ است؟

درست است که در بخش مقدمه کم و بیش به سوال دیسک ترمز چیست پاسخ داده ایم اما به عبارت واضح تر دیسک ترمز که با نام دیسک چرخ هم شناخته می‌شود، صفحه‌ای دایره‌ای متصل به چرخ خودرو است که در کنار لنت ترمز قرار دارد و باعث کاهش سرعت چرخ و توقف خودرو می‌شود‌. در واقع سیستم ترمز با ایجاد اصطکاک بین ترمز دیسکی و پدهای لنت ترمز، باعث متوقف‌‌شدن چرخ‌ها خواهد شد. زمانی که راننده با پای خود پدال ترمز را فشار می‌دهد، بین لنت و دیسک اصطکاک ایجاد شده و سرعت چرخ‌ها به مرور کم می‌شود و در نهایت می‌ایستند. وقتی لنت ترمز به موقع تعویض نشود یا از لنت‌های نامرغوب استفاده شود، دیسک‌های ترمز فرسوده شده و در نهایت خراب می‌شوند و خودرو در زمان ترمز‌گرفتن درست عمل نمی‌کند‌. ترمز در خودرو یک قسمت حیاتی و مهم است و نقش بسیار زیادی در ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد. زمانی که قصد دارید خودرو را به کارواش ببرید، قبل از شروع شستشو باید اجازه دهید که موتور خودرو به دمای نرمال برسد؛ زیرا زمانی که دیسک چرخ دمای بالایی داشته‌باشد و با آب تماس پیدا کند، تاب بر می‌دارد و کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهد.

انواع دیسک چرخ عبارتند از: دیسک معمولی، دیسک سوراخ‌ دار، دیسک شیاردار و دیسک ترکیبی. دیسک‌های معمولی برای استفاده در شرایط آب و هوایی مساعد کاربرد دارند. دیسک‌های سوراخ‌دار برای خودروهای داخل شهری استفاده می‌شوند و از گرم‌شدن این قطعه جلوگیری می‌کنند. دیسک‌های شیاردار در سیستم ترمز ماشین‌های مسابقه‌ای کاربرد دارند و دیسک‌های ترکیبی هم دارای شیار و هم دارای سوراخ هستند و در انواع مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای افزایش طول عمر لنت ترمز و جلوگیری از خراب‌شدن زود هنگام دیسک، باید از انجام حرکات نمایشی مانند کشیدن لایی، جابه‌جا کردن وسایل سنگین با خودرو، ترمز ناگهانی و گرفتن ترمز در سرعت بالا خودداری کنید.

انواع دیسک ترمز

دیسک ترمز سوراخ دار بهتر است یا معمولی؟

سوالی که برای بسیاری از افراد دارنده خودرو پیش می‌آید، این است که دیسک ترمز سوراخ دار بهتر است یا معمولی؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعداد طرفداران دیسک‌های ترمز سوراخ دار نسبت به دیسک‌های ترمز معمولی بیشتر است و فناوری تولید پیشرفته‌تری دارند. یکی از مزایای مهم دیسک‌های ترمز سوراخ‌دار این است که در زمان درگیری با سیستم ترمز خودرو از سرعت بالاتری برخوردارند و به راحتی با لنت ترمز ارتباط برقرار می‌کنند. وجود سوراخ روی این نوع دیسک، آلودگی‌ها و آب موجود روی آن را تخلیه می‌کند و همواره از دیسک‌های معمولی خنک‌تر است. در سیستم ترمز اکثر خودروهای اسپرت از دیسک‌های ترمز سوراخ دار استفاده می‌شود.

دیسک ترمز معمولی یا دیسک ترمز سوراخ دار؟ کدام بهتر است؟

دیسک های ترمز چه زمانی باید تعویض شوند؟‌

در بحث تعویض دیسک های ترمز، زمان نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد چرا که سیستم ترمز با توجه به حساسیت هایی که دارد می تواند خطر آفرین باشد. بر اساس استانداردهای کلی، دیسک چرخ خودرو باید بعد از طی مسافتی بین 40 الی 60 هزار کیلومتر تعویض شود‌. البته رانندگان در طول این مدت نباید از چک‌کردن این قطعه غافل شوند.

عمر دیسک‌های ترمز معمولا دو برابر عمر لنت ترمز است. البته به این نکته هم توجه داشته‌باشید که عواملی مانند نحوه نگهداری و رانندگی نیز در کاهش یا افزایش طول عمر تمام قطعات خودرو تاثیرگذار خواهد بود. طول عمر بالای دیسک‌های خودرو نباید باعث شود که به امید این‌که دیر خراب می‌شوند آن‌ها را چک نکنید. عدم توجه به تعویض لنت ترمز باعث وارد‌شدن خسارت‌های بسیار زیادی به دیسک‌های ترمز می‌شود. بنابراین زمان به پایان رسیدن طول عمر تخمین زده شده برای دیسک چرخ و یا مشاهده هریک از علائم خرابی دیسک ها، بهترین زمان تعویض دیسک ترمز یا تراشکاری آن جهت رفع عیوب آن است.

خرابی دیسک ترمز با علائمی مانند زنگ‌زدگی بسیار شدید، افتادن خط و ایجاد شیار روی دیسک، ایجاد لرزش، داغ‌شدن زیاد از حد دیسک‌ها، طی مسافت زیاد بعد از گرفتن ترمز و تولید صداهای عجیب در هنگام گرفتن ترمز مشخص می‌شود. به محض مشاهده هر یک از این علائم، برای تعویض این قطعه از سیستم ترمز اقدام کنید.

تعویض دیسک‌های ترمز فرآیند بسیار راحت و ساده‌ای است ولی به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. این کار بهتر است که توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. ابزارهای مورد نیاز برای تعویض دیسک‌ چرخ شامل آچار چرخ، آچار یکسر رینگی 13، لنت‌های جدید، ویکسر رینگی 15، دسته آلن ستاره‌ای، چکش، پیچ گوشتی بلند دوسو و آچار 19 است. در زمان تعویض این قطعه رعایت نکات ایمنی اهمیت زیادی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از دیسک‌های معمولی ایمنی خودروهای اسپرت را دچار مشکل می‌کند.

تعویض دیسک ترمز در صورت مشاهده علائم خرابی دیسک چرخ ها باید انجام شود

راهنمای خرید دیسک ترمز و نکات مهم برای خرید این قطعه

در زمان خرید دیسک ترمز باید به چند نکته مهم توجه داشته‌باشید. توجه به کیفیت و هم‌چنین متریال به‌کاررفته برای ساخت این قطعه به عنوان نکات مهم از اهمیت زیادی برخوردارند. دیسک‌های ترمز خنک کننده در حال حاضر به عنوان محبوب‌ترین نوع این قطعه، مشتریان زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. نکته بعدی خرید از فروشگاه‌های معتبر است. محصولات ارائه‌شده در این فروشگاه‌ها همگی اورجینال و اصل هستند و با تضمین کیفیت با قیمتی بسیار مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.‌ برندهای مختلفی در زمینه تولید دیسک‌های صفحه مشغول فعالیت هستند؛ اما از بین این برندها باید به سراغ برندهای معروفی که کیفیت محصولات آن‌ها به اثبات رسیده بروید.‌ معمولا دیسک‌های ترمز تولید شده توسط برندهای معروف، کیفیت، استحکام، مقاومت و طول عمری بیشتری دارند. اکثر فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه واته، با راه‌اندازی سایت، امکان خرید دیسک ترمز به صورت آنلاین و غیر حضوری را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. شما می توانید برای خرید انواع دیسک ترمز به نشانی اینترنتی https://vateh-sp.com مراجعه و یک خرید مطمئن و آسان را تجربه کنید

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied