شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

ضرورت طراحی و ساخت آتشکده باغ ویلا

خیلی از افراد با شنیدن نام آتشکده به اشتباه تصوری از یک منقل به منظور طبخ کباب و یا سایر غذاها دارند. ولی در واقع آتشکده باغ، کباب پز و باربیکیو سه المان مجزا هستند که در طراحی فضای سبز لحاظ می شوند.

همان طور که از نام کباب پز مشخص است یک منقل به منظور تهیه و پخت کباب و سایر خوراکی ها است. در صورتیکه باربیکیو به منظور طبخ خوراک هایی که نیاز به مدت زمان زیاد برای طبخ دارند استفاده می‌شود. باربیکیو دارای یک درب پوش فلزی می باشد که توسط ذغال های مخصوص تولید حرارت می کند.

اما آتشکده به عنوان محفظه‌ای به منظور روشن کردن آتش و دور هم جمع شدن افراد و استفاده از گرمای آتش می باشد. لازم به ذکر است در آتشکده می‌توان اقدام به طبخ غذا و تهیه ی کباب و سایر خوراکی ها نیز کرد. ولی در اصل آتشکده باغ و ویلا، یک فضای دنج، آرام، زیبا و کاربردی برای دور هم جمع شدن خانواده ها می باشد.

image001

طراحی آتشکده باغ و ویلا

به نقل از سایت طراحی فضای سبز باغ گستر برخی از المان های فضای سبز و محوطه، با وجود اینکه از پتانسیل بالایی از نظر بعد تفریحی برخوردار هستند ولی کمتر در طراحی فضای سبز دیده می‌شوند. به خصوص این موضوع در طراحی باغ ایرانی بیشتر نمایان است.

 به عنوان مثال آتشکده یکی از مواردی می باشد که از آن می توان به عنوان کانون محل نشیمن، محل روشن کردن آتش و پذیرایی از مهمان ها استفاده نمود.

بدون در نظر گرفتن نوع، شکل و ابعاد آتشکده، این المان یکی از موثرترین بخش های یک طراحی موفق می‌تواند باشد که در فضای باغ و باغ ویلا اجرا شود.

طراحی فضای سبز به منظور احیای فضای باغ یا ویلا انجام می‌شود که در اکثر موارد در برگیرنده یکسری المان های یکسان می باشد. به عنوان مثال لزوم داشتن ویلا، استخر، آبنما و محل نشیمن در باغ احساس می‌شود. زیرا از دیرباز تاکنون این موارد به عنوان محل های استراحت و تفریح در تمامی باغ ویلاها مشاهده می شده است.

image002

لزوم داشتن یک طرح فضای سبز خاص و منحصر به فرد استفاده از المان های ضروری در بهترین متراژ و موقعیت از فضای باغ می باشد. با در نظر گرفتن این موضوع که اکثر باغ های موجود دارای متراژ بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع می باشند استفاده از ترکیب المان ها با یکدیگر می تواند راهی برای جبران این کمبود فضا باشد.

 به عنوان مثال ترکیب طرح آبنما و استخر با هم به منظور افزایش سطح زیر کشت درختان و یا آزاد کردن فضای بیشتر به منظور اضافه کردن المان های دیگر می‌تواند راهی منطقی برای این موضوع باشد.

 

نمونه طراحی آتشکده باغ ویلا

موضوع تلفیق المان ها که توضیح داده شد، در مورد آتشکده هم قابل انجام است. به صورتی که محل نشیمن دورتادور آتشکده با آبنما پوشش داده شود و ترکیبی از آب و آتش را در نظر افراد ایجاد کند.

تلفیق آتشکده و آبنما به همراه یک سایه بان نیز می تواند به عنوان یک طرح کامل در حیاط منازل و زمین هایی با متراژ کم قابل اجرا باشد. به این صورت افراد تمام ساعات شبانه روز قادر به استفاده از این فضا می‌باشند. بسیاری از افراد پس از تماس با باغ گستر و بیان دیدگاه خود درصدد تحقق این ایده های زیبا برمی‌آیند.

سایه بان در طرح تلفیقی بیان شده می‌تواند به صورت چتر، سقف دائمی، سقف تاشو دستی  یا اتوماتیک و یا با ارائه یک پوشش گیاهی مناسب و دائمی قابل اجرا باشد.

image003

 

ولی این موارد به بودجه کارفرما، متراژ و موقعیت محل پروژه بستگی دارد. لذا یک طراح حرفه ای با در نظر گرفتن کلیه موارد مذکور بایستی اقدام به ترسیم یک طرح خاص و منحصر به فرد برای کارفرما نماید.

تلفیق المان ها با هم به صورت اصولی و کارشناسی، که تنها از عهده ی طراح فضای سبز برمی آید، اصل مهم در طراحی فضای سبز می باشد.

تیم طراحی فضای سبز و محوطه سازی باغ گستر به این موضوع اهمیت ویژه ای می دهد. طراحی و اجرای باغ ویلا، لزوماً قرار گرفتن یک سری المان تکراری در یک فضا نمی باشد. تلفیق این المان ها بر اساس متراژ ، محیط باغ ، نوع نگرش کارفرما از اصول طراحی خاص و منحصر به فرد می باشد

آتشکده مدرن

آتشکده می‌تواند به عنوان یک المان پرکاربرد در مناطق دورتر از ساختمان اصلی به صورت یک محوطه دنج و آرامش بخش و یا در مجاورت ساختمان و استخر به منظور دسترسی سریع تر اجرا شود. زیرا جایگذاری این المان در محوطه سازی باغ بستگی به نظر طراح و به ویژه کارفرما دارد.

از جمله درختان مناسب برای پوشش گیاهی و فضای سبز اطراف آتشکده می‌توان به انواع بید ، انجیر هندی ، اکالیپتوس و نارون اشاره نمود. همچنین از درخت و بوته هایی مانند رز، همیشه بهار، ارغوان، رزماری و شمشادها به عنوان مکمل پوشش گیاهی آن منطقه استفاده نمود.

 یک نکته مهم در طراحی فضای سبز مدرن برقراری ارتباط حسی افراد با فضای اطراف خود می باشد لذا با ارائه یک پوشش و فضای سبز مناسب می‌توان به این مورد به خوبی دست یافت.

image004

نورپردازی آتشکده

نورپردازی از ارکان اصلی طراحی محوطه و فضای سبز است. لزوم اجرای نورپردازی کامل و چشم نواز به  قدری می باشد که زیبایی و هنر اجرا کننده را می تواند دو چندان نمایان کند. بهتر است طراحی نور  برای آتشکده از ترکیب نورهایی با رنگ خنثی و  نورهایی با رنگ تند استفاده شود.

 نورها با طیف رنگی خنثی مانند سفید و زرد در زیر محل نشیمن و محوطه درونی آتشکده و نورهای با رنگ قرمز و نارنجی در کنار آتشکده (محل روشن کردن آتش) می تواند جلوه ی محوطه باغ و ویلای شما را چند برابر کند.

سخن پایانی

در این مطلب تمرکز اصلی ما بر آتشکده باغ، به عنوان یکی از المان های منحصربه فرد محوطه بود. در یک نتیجه گیری کلی می‌توان بیان نمود طراحی فضای سبز باغ ویلا بدون داشتن یک ایده اصولی و منطقی و همچنین در نظر نگرفتن اصولی مانند هزینه های اجرایی، متراژ محیط ، نظرات کارفرما و موقعیت و شرایط محیط پروژه، محکوم به شکست می باشد.

 در نهایت، در روند اجرایی منجر به متحمل شدن هزینه های زیاد، زمان بیشتر و عدم رضایت کارفرما می‌شود. لذا یک طرح فضای سبز اصولی بایستی کلیه موارد مانند نوع خاک، آب، اقلیم، متراژ محیط، توانایی تیم اجرایی، نوع مواد و مصالح موجود در بازار، بودجه کارفرما، امنیت و زیبایی را در برگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی