شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

مهارت‌های مدیر پروژه موفق و مسیر شغلی این حرفه در سال 2023

در این مقاله ضمن معرفی مهم‌ترین مهارت های مدیر پروژه موفق، الزامات و اهمیت مدرک PMP و همچنین مسیر موفقیت در مدیریت پروژه پرداخته شده است.

مهارت‌های مدیر پروژه موفق و مسیر شغلی این حرفه در سال 2023

مدیر پروژه مسئول تمام ابعاد پروژه است، از بسته‌بندی وظایف گرفته تا انتخاب مواد. یک مدیر پروژه برای رهبری تیم باید استعدادهای چندگانه داشته باشد. همچنین مهارت های مدیر پروژه موفق هر دو نوع مهارت‌های سخت و نرم شامل می‌شود. بسته به کارفرما، مدارک مدیر پروژه ممکن است متفاوت باشد. آیا علاقه‌مند به ورود به حوزه مدیریت پروژه هستید؟ آیا در حال حاضر یک مدیر پروژه آماده هستید تا حرفه خود را به یک سطح بالاتر ارتقا دهید؟

 

در این مقاله به تفصیل به موضوعات زیر می پردازیم:

  • صلاحیت و مهارت‌های مدیر پروژه چیست؟
  • چگونه مدیر پروژه موفق باشیم؟
  • چرا مدرک PMP اهمیت دارد؟
  • راه‎های کسب مهارت برای تبدیل شدن به یک مدیر پروژه حرفه‌ای چیست؟

 

صلاحیت های مدیر پروژه به چه معناست؟

صلاحیت مدیر پروژه می‌تواند بسته به شغل و نقشی که برای آن استخدام شده تغییر کند. اساساً، مدیر پروژه‌ای واجد شرایط است که خلق‌وخو، مهارت‌ها و تجربه لازم برای این موقعیت را دارد. الزامات معمولاً شامل حداقل سه سال تجربه در یک نقش مرتبط، توانایی برقراری ارتباط، آموزش رسمی و مدرک PMP است. دریافت مدرک بین‌المللی مدیریت پروژه PMP از طریق یک انجمن حرفه‌ای، یک دانشگاه یا یک برنامه یادگیری آنلاین متمرکز ممکن است.

image002

 

واجد شرایط بودن برای تبدیل شدن به مدیر پروژه

اگرچه لزوماً مهارت سخت و سریعی برای تبدیل شدن به یک مدیر پروژه وجود ندارد اما داشتن شخصیتی متناسب با این حرفه ضروری است. چند ویژگی شخصیتی یک مدیر پروژه عبارتند از همدلی، فروتنی، اقتدار، عمل‌گرایی، آینده‌ نگری، سازماندهی و مشتری‌مداری. قبل از اینکه زمان و هزینه خود را برای دریافت گواهی صرف کنید، مطمئن شوید که برای این کار مناسب هستید.

 

چهار مهارت ضروری برای مدیر پروژه وجود دارد که برای موفقیت به آن‌ها نیاز دارید:

 

1. ضروری‌ترین مهارت‎های مدیریت پروژه

برخورداری از مهارت‌های مدیریت پروژه ضروریست و این مهارت‌ها شامل توانایی مدیریتی چهار چیز اصلی است که برای موفقیت یک پروژه حیاتی هستند:

  • کیفیت
  • محدوده
  • هزینه
  • زمان

داشتن مهارت‌های تجاری مدیریت پروژه اغلب یکی دیگر از الزامات است. این مهارت‌ها شامل توانایی درک مالی پروژه، سود و زیان، و توانایی ایجاد و پایبندی به بودجه پروژه است. علاوه بر این، یادگیری شیوه‌های مختلف رهبری نیز ضروریست. برقراری ارتباط شفاف (رو در رو و کتبی) و حل تعارضات تنها برخی از مهارت‌های رهبری است. در نهایت، داشتن مهارت‌های تیم‌سازی نیز یک امتیاز بسیار عالی است، زیرا صلاحیت‌های یک مدیر پروژه تنها یک پروژه را هدایت نمی‌کند، بلکه آن‌ها مسئول تیم خود هستند. ایجاد انگیزه در تیم برای برقراری ارتباط و همکاری، و تقویت روحیه آن‌ها، از مهم ترین وظایف مدیر پروژه خوب است.

 

2. آموزش رسمی و غیر رسمی

تعجب‌آور نیست که یک کسب ‌و کار با تجربه‌ترین و تحصیل‌کرده‌ترین اعضای تیم را برای رهبری پروژه‌های خود انتخاب کند، یا اینکه یک استخدام‌کننده بر اساس این تمایزات به دنبال متقاضی باشد.

اکثر مدیران پروژه در حرفه خود به سمت واجد شرایط شدن، یکی از دو مسیر را (آموزش رسمی و غیر رسمی) طی می‌کنند. چه در حال تحصیل در یک دانشگاه یا گرفتن مدرک باشید یا در یک دوره مدیریت پروژه آموزش رسمی می‌توانید برای دریافت مدرک PMP ثبت نام کنید.

از سوی دیگر، برخی از کسب‌وکارها برنامه‌های داخلی دارند که به شما کمک می‌کند تا در حرفه مدیریت پروژه کار کنید یا فرصت‌های سایه‌زنی و راهنمایی را فراهم کنید. داوطلب شدن برای کسب تجربه نیز یک گزینه است.

 

3. تجربه ارزشمند برای کسب مهارت مدیران پروژه

مانند هر رشته‌‎ای، اگر در مدیریت پروژه تازه‌کار هستید، اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، ورود به این حوزه می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

به گفته یکی از متخصصان مدیریت پروژه، چهار راه مناسب برای شروع وجود دارد:

  • در داخل و خارج از محل کار خود داوطلب کاری مربوط به مدیریت پروژه شوید.
  • درخواست برای دوره‌های کارآموزی که ممکن است منجر به کار تمام وقت یا نیمه وقت شود.
  • شرکت در یک برنامه تعاونی
  • درخواست برای موقعیت‌های سطح مقدماتی یا پیشرفته

image003

4. مدرک مدیریت پروژه

چند راه برای دریافت مدرک مدیریت پروژه وجود دارد:

  • PM/BA

کسب مدرک یا گواهینامه از طریق یک برنامه آموزشی رسمی

  • PMP (مدیریت پروژه حرفه‌ای)

این مدرک بین المللی و شناخته شده توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) ارائه شده می‌شود.

  • Agile/Scrum 

شرکت در دوره اسکرام مستر نیز گزینه مناسبی جهت درک اینکه اسکرام چیست، و دریافت مدرک اسکرام مستر حرفه ای مانند مدرک PSM I می‌باشد.

در ایران نیز می‌توانید توسط سازمان‌هایی مانند مجموعه پیشرو مدیریت پیران (PMPiran) آموزش ببینید و مدرک دریافت کنید.

گواهی مدیریت پروژه، به خصوص PMP، می‌تواند یک امتیاز شغلی عالی باشد، اما ضروری است که قبل از دریافت مدرک PMP، مزایا و معایب آن را بسنجید.

به گفته یک مدیر محصول برای برنامه‌های داخلی در مشاوره نرم‌افزار، اگر از قبل می‌دانید که می‌خواهید حرفه‌ای را در مدیریت پروژه به طور جدی دنبال کنید، مدرک PMP برای شما مناسب است. همچنین باید تجربه حرفه‌ای مدیریت پروژه‌ها را داشته باشید.

 

چرا دریافت PMP مهم است؟

برای شروع، داشتن مدرک PMP به عنوان یک اعتبار، شما را برای کارفرمایان و استخدام‌کنندگان جذاب‌تر می‌کند. همان‌طور که کوین آرچبولد، مدیر مشاور در Key Consulting می‌گوید، «بسیاری از استخدام‌کنندگان رزومه داوطلبان مدیریت پروژه خود را به دو دسته تقسیم می‌کنند: آن‌هایی که دارای مدرک PMP هستند و کسانی که فاقد گواهینامه PMP هستند.» این امر به ویژه در مورد صنایع بسیار تحت نظارت مانند داروسازی و امور مالی صدق می‌کند، زیرا ظرفیت پیروی از فرآیندهای کاملاً تعریف شده را نشان می‌دهد.

با داشتن مدرک PMP، احتمالاً حقوق بیشتری نسبت به کسانی که این مدرک را ندارند، دریافت خواهید کرد. بر اساس بررسی حقوق و دستمزد موسسه مدیریت پروژه PMI؛ مدیران پروژه در ایالات متحده با مدرک PMP میانگین حقوق 111,000 دلار دریافت کردند، در حالی که مدیران پروژه بدون مدرک، میانگین حقوق 91,000 دلاری دارند.

image004

گواهینامه PMP همچنین به شما کمک می‌کند تا با پیروی از مجموعه‌ای از بهترین شیوه‌ها که همتایان و مدیران آن را درک می‌کنند، صحبت در قالبی واضح، جهانی و استاندارد را یاد بگیرید.

در نهایت، تقاضای زیادی برای مدیران پروژه وجود دارد. PMI پیش‌بینی می‌کند که 15.7 میلیون موقعیت مدیریت پروژه برای پر کردن سال 2023 در دسترس خواهد بود، بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که از این فرصت با دریافت مدرک PMP خود استفاده کنید.


 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied