شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

چگونه مهندس شبکه شویم؟

صنعت فناوری اطلاعات در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و توانسته راه‌حل‌های قابل اعتمادی ارائه دهد که زندگی شخصی و کاری افراد را با تغییرات اساسی روبرو کند. به همین دلیل تقاضا برای تحصیل و کار به عنوان متخصص فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر رو به افزایش است. مهندسی شبکه یکی از جذاب‌ترین مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات به حساب می‌آید که طیف وسیعی از موقعیت‌های شغلی را پیش روی داوطلبان قرار می‌دهد. افراد علاقمند برای اینکه بتوانند به یک مهندس شبکه تبدیل شوند باید مهارت‌های تخصصی مختلفی از جمله آموزش سیسکو، لینوکس، میکروتک و غیره را فرا بگیرند تا بتوانند در این موقعیت شغلی مشغول به کار شوند.

چگونه مهندس شبکه شویم؟

شرح وظایف مسئول شبکه

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی در حوزه فناوری اطلاعات، مهندسی شبکه است که تمام کسب و کارهایی که از شبکه‌های کامپیوتری برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، به وجود یک مهندس شبکه نیاز دارند. وظیفه اصلی مهندسان شبکه این است که از کارکرد و عملکرد بدون نقص سامانه‌ها و سخت‌افزارهای شبکه اطمینان حاصل کنند. از دیگر وظایف مهندسان شبکه می‌توان به نصب سخت‌افزارهای جدید، اجرای برنامه عیب‌یابی به صورت دوره‌ای و نصب و به‌رزورسانی نرم‌افزارهای مختلف اشاره کرد. همچنین به اجرا درآوردن اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با تهدیدات امنیتی، بدافزارها و سایر تهدیدهای احتمالی از دیگر وظایف مهندس شبکه محسوب می‌شود.

فرایند تبدیل شدن به مهندس شبکه

افرادی که علاقمند به تحصیل و کار به عنوان مهندس شبکه هستند باید یک برنامه‌ریزی مدون داشته باشند تا بتوانند در این راه موفق شوند. افراد علاقمند اگر بتوانند بر مبنای برنامه زیر گام بردارند می‌توانند به فعالیت در این شغل امیدوار باشند.

1. دریافت مدرک دانشگاهی

اولین گام برای تبدیل شدن به مهندس شبکه، تحصیل در دانشگاه و اخذ مدرک دانشگاهی است. بیشتر کسب و کارهایی که به دنبال جذب نیرویی برای جایگاه مهندسی شبکه هستند به جای افرادی که در دوره آموزش لینوکس، سیسکو و غیره موفق به اخذ مدرک شده‌اند، بیشتر تمایل به جذب افرادی دارند که مدرک دانشگاهی در این رشته اخذ کرده‌اند. بنابراین اولین گام برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه موفق تحصیل در یکی از رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر است.

2. دریافت گواهینامه‌های معتبر

دومین گام پس از دریافت مدرک دانشگاهی، دریافت گواهی‌نامه خنثی (مدرکی که روی معرفی خدمات یا محصولات یک برند تمرکز ندارد) است. بهترین اقدام برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه پیش از شرکت در دوره‌های آموزش میکروتیک، سیسکو و غیره، شرکت در چند دوره معتبر در حوزه شبکه و دریافت مدرک در این حوزه است. از مهم‌ترین گواهینامه‌های خنثی که برای یک مهندس شبکه مفید است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره آموزشی CompTIA A+: در این دوره داوطلبان یک دانش اولیه در حوزه مسائل مربوط فناوری اطلاعات بدست آورده و آمادگی کامل برای شرکت در دوره‌های پیشرفته‌تر را کسب می‌کنند.

  • دوره آموزشی CompTIA Network+: این دوره آموزشی یک سطح بالاتر از دوره A+ بوده و تمرکز اصلی آن بر روی آشنایی داوطلبان با انواع مختلف تجهیزات، پروتکل‌ها و استانداردهای مربوط به شبکه و همچنین نحوه عیب‌یابی مشکلات شبکه است.

  • دوره آموزشی CompTIA Security+: همانطور که از نام این دوره آموزشی پیداست تمرکز اصلی آن بر روی امنیت شبکه و مباحث مربوط به این حوزه است. با توجه به اینکه برخی از شرکت‌ها و کسب و کارها از مهندس شبکه انتظار دارند که نسبت به مباحث امنیت شبکه نیز آگاهی داشته باشند، اخذ این مدرک برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه موفق، مفید خواهد بود.

3. انتخاب مسیر درست

پس از اخذ گواهینامه‌های خنثی که در بالا به آن‌ها اشاره شد فرد باید مسیری که قصد ورود به آن را دارد انتخاب کند. اولین اقدام در این مسیر انتخاب یک برند و محصولات متعلق به آن است. معمولا اغلب کارشناسان و فعالان در حوزه شبکه، محصولات سیسکو را ترجیح می‌دهند که دلیل آن ارائه راه‌حل‌ها، خدمات و محصولات کاربردی توسط این شرکت در دنیای کسب و کار است. روترها، سوئیچ‌ها، نرم‌افزارهای امنیتی و ذخیره‌سازی، تجهیزات پیشرفته بی‌سیم، شبکه‌های گسترده نرم‌افزار محور از جمله محصولات سیسکو هستند که باعث می‌شود بسیاری از افراد دوره های آموزشی سیسکو را به عنوان مسیر خود انتخاب کنند. مایکروسافت نیز یکی دیگر از برندهایی است که محصولات و دوره‌های تخصصی برای مهندسان شبکه ارائه می‌کند که این دوره‌ها از علاقه‌مندان زیادی برخوردار هستند.

4. دریافت گواهینامه خاص

پس از دریافت یک یا چند گواهینامه خنثی و تعیین مسیر، در این مرحله داوطلب باید تصمیم بگیرد که کدام یک از گواهینامه‌های تخصصی ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف را دریافت کند. دوره‌های آموزش لینوکس، آموزش میکروتیک، سیسکو، مایکروسافت و غیره از جمله این دوره‌های تخصصی هستند که در آن افراد نحوه کار با محصولات پیشرفته یک برند در حوزه شبکه را می‌آموزند. از جمله مهم‌ترین دوره‌های و گواهینامه‌های تخصصی که برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه موفق ضروری به نظر می‌رسد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره آموزش سیسکو: دوره‌های سیسکو در چند سطح به داوطلبان ارائه می‌شود. این برند دو مدرک ابتدایی با نام‌های CCENT و CCT را برای تکنسین‌های تازه وارد ارائه می‌دهد که این افراد می‌توانند با دریافت مدرک فوق تشخیص مشکلات، تعمیر یا جایگزینی تجهیزات مربوط به شبکه را انجام دهند. دوره‌های CCNA و CCDA دوره‌های سطح کاردان سیسکو هستند که در دوره CCNA تمرکز بر روی مهارت‌های نصب، پشتیبانی و عیب‌یابی شبکه‌های سیمی و بی‌سیم و در دوره CCDA تمرکز بر روی نحوه طراحی شبکه‌های سیمی و بی‌سیم و راه‌حل‌های امنیتی است. CCDP و CCNP مدارک سطح حرفه‌ای آموزش سیسکو هستند و CCAr را می‌توان مدرک دکترای دوره سیسکو دانست که مهارت لازم برای پیاده‌سازی دقیق و کامل یک شبکه را به افراد می‌آموزد.

  • دوره آموزش SolarWinds: این شرکت را می‌توان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها در حوزه ارائه راه‌حل‌های نظارتی و کنترلی بر روی شبکه دانست. دوره آموزشی SolarWinds Network Performance Monitor دوره آموزشی حرفه‌ای این برند است که در آن افراد نحوه نظارت دقیق بر شبکه‌های کامپیوتری، تحلیل بسته‌های شبکه با هدف تشخیص نفوذ غیر مجاز و شناسایی اقدامات مخرب را آموزش می‌دهد. برای شرکت در این دوره تخصصی نیاز به شرکت در دوره پیش‌نیاز نبوده و این دوره بیشتر برای افراد فعال به عنوان کارشناس شبکه و مدیران شبکه مفید است.

  • دوره آموزش مایکروسافت: شرکت مایکروسافت مانند سیسکو دوره‌های جامعی را در حوزه‌های مختلف شبکه و فناوری اطلاعات ارائه می‌کند. مدارک MCSA و MCSE از گواهی‌نامه‌های برنامه‌های کاربردی تجاری مایکروسافت هستند که دانش عمیقی را در ارتباط با نرم‌افزار Microsoft 365 به داوطلبان ارائه می‌دهند. در این دوره‌ها شرکت کنندگان نحوه شناسایی تهدیدهای احتمالی در شبکه و همچنین محافظت از آن بر مبنای خط مشی‌های امنیتی را می‌آموزند. Microsoft Certified: Azure Administrator Associate یکی دیگر از مدارک معتبر و محبوب مایکروسافت به حساب می‌آید که نشان دهنده مهارت افراد در مدیریت شبکه‌ها و کار با راه‌ حل‌های ارائه شده توسط آژر است. این افراد می‌توانند پیاده‌سازی شبکه‌های مجازی را به دقت انجام داده و بر فضای ذخیره‌سازی و سایر منابع نظارت دقیقی اعمال نمایند.

5. آغاز جستجوی شغلی

پس از دریافت مدارک خنثی و تخصصی شرکت‌ها و حضور در دوره های آموزش میکروتیک، لینوکس و غیره و به طور کلی ارتقاء سطح مهارت و دانش، آخرین اقدام برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه موفق، جستجوی موقعیت‌های شغلی در این حوزه است. برای این کار افراد ابتدا باید یک رزومه کامل و دقیق از مهارت‌ها و توانایی‌های خود آماده کرده و تمام گواهینامه‌ها و مدارک دریافتی در حوزه‌های مربوط به شبکه را در آن درج کنند تا کارفرمایان بتوانند از این طریق با سطح مهارت‌های آن‌ها آشنایی پیدا کنند.

جمع‌بندی

فناوری اطلاعات یکی از حوزه‌های بسیار مهم در دنیای امروز به حساب می‌آید که با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. این حوزه که توانست با نوآوری‌ها و فناوری‌های مختلف زندگی شخصی و کاری افراد مختلف را با تغییرات زیادی روبرو کند به یکی از حوزه‌های محبوب در دنیای امروز تبدیل شده که به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد افزایش متقاضیان به تحصیل و کار در این حوزه هستیم. یکی از موقعیت‌های شغلی محبوب و مورد علاقه در حوزه فناوری اطلاعات، جایگاه شغلی مهندس شبکه است که امروزه در تمام شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای مرتبط با علوم کامپیوتر کاربرد دارد. برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه موفق به غیر از اخذ مدرک دانشگاهی، باید گواهینامه‌های مختلفی در زمینه علوم شبکه و همچنین دوره های آموزش میکروتیک، سیسکو، مایکروسافت و غیره توسط افراد اخذ شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی مسیر یادگیری شبکه از شما دعوت می‌کنیم به آموزشگاه کندو به آدرس cando.ac مراجعه کنید.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied