شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

عمل حلقه معده یا باندینگ معده چیست؟ مقایسه با سایر عمل‌های لاغری

حلقه معده یا باندینگ معده، یکی از روش‌های جراحی چاقی است که با استفاده از یک باند پلاستیکی و قرار دادن آن در اطراف بالای معده، میزان غذای مصرفی شخص را کاهش می‌دهد. این روش گرچه در مقطعی بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما در سال‌های اخیر و به خصوص در مقایسه با انواع جراحی لاغری نظیر عمل اسلیو معده و عمل بایپس معده، کمتر مطلوب به شمار می‌رود.

عمل حلقه معده یا باندینگ معده چیست؟ مقایسه با سایر عمل‌های لاغری

حلقه معده یا باندینگ معده، یکی از روش‌های جراحی چاقی است که با استفاده از یک باند پلاستیکی و قرار دادن آن در اطراف بالای معده، میزان غذای مصرفی شخص را کاهش می‌دهد. این روش گرچه در مقطعی بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما در سال‌های اخیر و به خصوص در مقایسه با انواع جراحی لاغری نظیر عمل اسلیو معده و عمل بایپس معده، کمتر مطلوب به شمار می‌رود. در واقع هم از نظر عوارض و هم از نظر نتیجه گیری، سایر روش‌های جراحی بهتر از روش حلقه معده یا باندینگ معده هستند. در این مقاله ضمن معرفی این روش لاغری، به مقایسه آن با سایر روش‌ها میپردازیم.

 

عمل حلقه معده یا باندینگ معده چیست؟

در این روش، باندی از پلاستیک روی بخش بالایی معده نصب می‌شود. این باند باعث می‌شود که حجم معده کوچک‌تر شده و شخص نیاز به مصرف غذاهای کمتری داشته باشد. حلقه معده باعث می‌شود فرد غذای کمتری بخورد و در نتیجه وزن کم کند و لاغر شود.

این روش مانند سایر روش‌های لاغری، به بیماری‌هایی که در پی چاقی ایجاد میشوند نیز کمک می‌کند. بیماری‌هایی نظیر دیابت، کبد چرب و ....

گرچه حلقه معده موجب کاهش وزن در بسیاری از بیماران می‌شود، اما نباید فراموش کرد که باندینگ معده یک روش درمانی است و فرد باید در طول زمان و با رعایت رژیم غذایی و ورزش، برای کاهش وزن تلاش کند تا نتایج مطلوب بدست آید. درضمن، همواره باید این نکته را در نظر داشت که هر نوع عمل جراحی دارای خطراتی است و باید قبل از تصمیم گیری، با پزشک معالج خود مشورت کرد.

مزایای استفاده از حلقه معده

کاهش وزن: با کاهش مصرف غذا و مقدار کمتری خوردن، شخص می‌تواند وزن خود را کنترل کند و به سلامتی بهتری دست یابد.

کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی: افراد چاق و بیماری‌های مرتبط با آن، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی، از این روش بهره‌مند می‌شوند.

افزایش اعتماد به نفس: با کاهش وزن، شخص بهتر می‌تواند خود را احساس کند و به اعتماد به نفس بیشتری دست.

عوارض حلقه معده (باندینگ معده)

برخی از عوارض که ممکن است به دنبال عمل باندینگ معده رخ دهند عبارتند از:

  1. تهوع و استفراغ: این علائم در برخی موارد بعد از عمل حلقه معده صورت میگیرد.
  2. مشکلات گوارشی: افراد ممکن است بعد از عمل باندینگ معده به مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، مردگی و کم‌خونی دچار شوند.
  3. انسداد غذایی: برخی از بیماران پس از عمل باندینگ معده ممکن است به دلیل به‌وجود آمدن پیچیدگی‌های مرتبط با باندینگ معده در قسمت بالای معده، مشکل انسداد غذایی داشته باشند.
  4. عفونت: همانند دیگر عمل‌های جراحی، این عمل هم ممکن است با خطر عفونت همراه باشد.
  5. تشنج‌ها: برخی از بیماران پس از عمل حلقه معده ممکن است به تشنج دچار شوند.
  6. پوکی استخوان: ممکن است در صورت عدم مصرف مکمل‌های غذایی و ویتامین‌های موردنیاز در مدت زمان طولانی، بیماران به پوکی استخوان مبتلا شوند.
  7. تغییر رفتار غذایی: برای برقراری وزن بهینه بعد از عمل باندینگ معده باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید، که این موضوع ممکن است برای برخی افراد سخت باشد.

اگر به هر یک از علائم بالا بعد از عمل باندینگ معده دچار شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

چرا حلقه معده منسوخ شد؟

به دلیل مشکلات و عوارض جانبی بسیاری که با روش حلقه معده در گذشته گزارش شده است، عمل باندینگ معده در حال حاضر به عنوان یکی از روش‌های اصلاح چاقی زیر سوال رفته است. برخی از مشکلاتی که با استفاده از این روش رخ می‌دهند عبارتند از: افزایش خطر عفونت، خونریزی دستگاه گوارش، سوراخ شدن دیواره معده، برگشت غذا از گوارش به دهان و سایر عوارض جانبی مشابه. علاوه بر این، نتایج بلندمدت آن نیز مبهم است و ممکن است در طولانی مدت تاثیرات منفی دیگری داشته باشد. درضمن در روش‌های دیگری جراحی لاغری نظیر عمل اسلیو و بایپس، نتایج بهتری برای بیماران رقم می‌خورد.

به همین دلیل، بسیاری از متخصصین بهداشت و تغذیه اکنون روش‌های دیگر را به حلقه معده ترجیح می‌دهند.

مقایسه عمل اسلیو معده و عمل حلقه معده

عمل باندینگ معده و عمل سلیو (Sleeve gastrectomy) دو روش مختلف برای کاهش وزن هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در اسلیو، بخش بزرگی از معده بریده می‌شود و باعث کاهش حجم معده و بنابراین کاهش میل به خوردن غذا و کاهش وزن می‌شود. این عمل یکی از محبوب ترین و موثرترین روش‌های کاهش وزن در جهان است و معمولا بیماران نتایج بسیار درخشانی از عمل می‌گیرند.

در مقابل، عمل باندینگ معده بر اساس قرار دادن یک باند (شبیه به یک گردنبند) بر روی بخش بالایی معده انجام می‌شود که باعث کاهش حجم معده و افزایش احساس سیری می‌شود. با این حال، عمل باندینگ معده در مقایسه با سایر روش‌های کاهش وزن، شامل عوارض بیشتری مانند بلع‌کردن دردناک، استفراغ و ناهنجاری‌های گوارشی است.

به طور کلی، عمل اسلیو امروزه ترجیح پزشکان بسیاری است و درواقع حلقه معده را دیگر توصیه نمی‌کنند.

مقایسه عمل بایپس معده و حلقه معده

عمل بایپس (Bypass) معده، یکی دیگر از روش‌های جراحی لاغری محسوب می‌شود. در این روش، یک بخش از معده و گاهاً امتداد مری و بخشی از روده کوچک حذف می‌شوند. در نتیجه، مسیر غذایی از بخش بالای معده به روده کوتاه می‌شود و بدین ترتیب کمتر غذا جذب می‌شود. درواقع مکانیسم اثر این روش، تفاوت بیشتری با حلقه معده دارد.

در مقایسه با باندینگ معده، عمل بایپس برای بیمارانی که بیش از حد چاق هستند و با باندینگ نتیجه‌ی مطلوبی به دست نمی‌آورند، بهترین راه حل است. همچنین در مقایسه با باندینگ، بایپس باعث کاهش بیشتر و سریعتر وزن بدن می‌شود و عوارض آن نیز کمتر هستند. با این حال، عمل بایپس نیز ممکن است با مشکلات و عوارضی همچون بریدگی‌های داخلی، عفونت، عوارض دستگاه گوارشی و خونریزی همراه باشد. به همین دلیل، قبل از تصمیم‌گیری در مورد جراحی باید با پزشک مشورت کنید.

در مجموع می‌توان گفت حلقه معده یا باندینگ معده با وجود اینکه به نظر عمل مناسب و کم دردسری است، اما شواهد نشان می‌دهند در مقایسه با سایر جراحی چاقی حرفی برای گفتن ندارد و اگر میخواهید جراحی با عوارض کمتر و نتایج بهتر داشته باشید، بهتر است به سراغ روش‌های دیگر مانند اسلیو و بایپس بروید.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied