شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

بهترین روش تکثیر برگ بیدی بنفش و سبز چیست؟

گیاه برگ بیدی (Tradescantia Zebrina) یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی است که برگ هایی زیبا به رنگ بنفش با راه راه‌های نقره‌ای دارد. نگهداری از گیاه برگ بیدی بسیار آسان است و این گیاه آپارتمانی زیبا می‌تواند به راحتی در محیط خانه زنده بماند. علاوه بر جذابیت و نگهداری آسان، تکثیر برگ بیدی در خانه نیز بسیار آسان است. با توجه به محبوبیت این گیاه آپارتمانی ، ما در این مقاله به انواع روش های تکثیر گیاه برگ بیدی و سؤالات متداول در مورد نحوه تکثیر برگ بیدی می‌پردازیم.

بهترین روش تکثیر برگ بیدی بنفش و سبز چیست؟

اگر به بحث تکثیر گیاهان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله :  Easiest plants to propagate  را نیز مطالعه نمایید تا با انواع گیاهانی که تکثیر آسانی دارند، آشنا شوید.   

 

روش های تکثیر گیاه برگ بیدی

مؤثرترین روش تکثیر گیاه برگ بیدی، روش قلمه زدن است. قلمه زنی یکی از ساده‌ترین روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی است.  برای این کار، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قلمه از ساقه جدا کنید و اجازه دهید تا ریشه دار شود و گیاه جدیدی را ایجاد نماید.

برای تکثیر برگ بیدی به روش قلمه زنی از دو طریق زیر می‌توان اقدام نمود:

  • تکثیر گیاه برگ بیدی در آب (بهترین روش)
  • تکثیر گیاه برگ بیدی در خاک

ابزار و تجهیزات مورد نیاز

با داشتن تجهیزات مناسب، تکثیر برگ بیدی آسان‌تر و احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود. ابزارهای مورد نیاز برای تکثیر گیاه برگ بیدی عبارت‌اند از:

  1. یک عدد گیاه برگ بیدی
  2. قیچی یا چاقوی تیز
  3. آب تمیز
  4. شیشه ی استریل شده برای نگه داشتن آب
  5. هورمون ریشه زایی (اختیاری)

برش از گره گیاه برگ بیدی

نحوه برش قلمه های برگ بیدی

برای قلمه زدن گیاه برگ بیدی، ساقه گیاه را درست از زیر یک گره (node) ببُرید. برای این کار حتما از قیچی یا چاقوی استریل شده استفاده نمائید چرا که، استفاده از ابزار تمیز احتمال پوسیدگی ساقه بریده شده را کاهش می‌دهد.

نحوه تکثیر برگ بیدی در آب

یکی از متداول‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان، تکثیر قلمه ها در آب است. این روش برای گیاهانی نظیر برگ بیدی و گیاه پتوس به خوبی عمل می‌کند. برای تکثیر گیاه برگ بیدی به روش قلمه زنی در آب، باید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله 1:

ساقه های سالم گیاه خود را انتخاب کنید و به کمک یک چاقو یا قیچی تیز و استریل شده، قلمه هایی به طول 10 الی 15 سانتی متر ببرید. برش را با زاویه 45 درجه درست در زیر گره برگ انجام دهید. پس از برش ساقه، پایین‌ترین جفت برگ های هر ساقه را از آن جدا کنید.

نکته: در صورتی که تمایل داشته باشید ریشه زایی سریعتر رخ دهد، می‌توانید لبه های قلمه ها را نیز در هورمون ریشه زایی فرو ببرید.

مرحله 2:

در این مرحله قلمه را در ظرف آب قرار دهید و مطمئن شوید که گره مربوط به برگه های پایینی که از ساقه جدا کردید زیر آب قرار گیرد. ظرف شیشه ای را  در محلی نورگیر قرار دهید. ریشه های قلمه های برگ بیدی معمولاً پس از یک هفته ظاهر می شوند.

 مرحله 3:

پس از آنکه ریشه های قلمه های برگ بیدی رشد کردند و به حدود 5 سانتی متر یا بیشتر رسیدند، می‌توانید آنها را در یک گلدان بکارید. معمولاً پس از گذشت دو هفته از  زمان قرار دادن قلمه ها در آب، ریشه ها به میزان کافی رشد کرده‌اند و آماده انتقال به خاک هستند.

نحوه تکثیر برگ بیدی در آب

روش تکثیر برگ بدی در خاک

تکثیر گیاهان در خاک مرطوب نیز یکی از روش های قلمه زدن گیاهانی نظیر برگ بیدی است که می‌تواند نتایج مشابهی داشته باشد. با این حال، این روش کمی چالش برانگیز است و بیشتر برای قلمه زدن گیاهانی کاربردی است که سرعت ریشه زایی بالا داشته باشند. برگ بیدی نیز جزو این دسته از گیاهان محسوب می‌شود.

برای تکثیر گیاه برگ بیدی از طریق تکنیک خاک مرطوب، باید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله 1:

همانند روش قلمه زدن در آب، ساقه های سالم گیاه خود را انتخاب کرده و به کمک یک تیغ یا چاقوی تیز و تمیز  ساقه هایی به طول های 10 الی 15 سانتی متر ببرید. برش را با زاویه 45 درجه درست در زیر گره برگ انجام دهید و پایین‌ترین جفت برگ های ساقه ها را نیز ببرید.

در این روش نیز، در صورت تمایل می‌توانید لبه های قلمه ها را قبل از کاشت، در هورمون ریشه زایی فرو ببرید.

مرحله 2

چند سوراخ با فاصله مساوی در خاک گلدان به عمق حدود 5 سانتی متر ایجاد کنید و قلمه های بریده شده را درون آنها قرار دهید. برای محکم کردن ساقه ها، خاک را به آرامی روی آنها بفشارید.

مرحله 3

به طور منظم قلمه های خود را آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب شود. پس از هر بار آبیاری، آب جمع شده زیر گلدان را خالی کنید.

مرحله 4

نکته آخر اینکه گیاه را در مکانی با نور غیرمستقیم زیاد قرار دهید. پس از گذشت چند هفته شاهد رشد گیاه برگ بیدی در داخل گلدان جدید خواهید بود.  

گیاه برگ بیدی در گلدان

مراقبت های بعد از ریشه زایی

گیاه برگ بیدی  در دمایی بین 13 تا 24 درجه سانتی گراد با نور متوسط تا روشن رشد می‌کند. زمانی که سطح خاک خشک می‌شود، باید گیاه را آبیاری کنید. پس از آبیاری حتماً آب زیرگلدانی را خالی کنید تا رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه های گیاهتان نشود.

کوددهی منظم برای گیاهان برگ بیدی خوب است و باعث رشد هر چه بیشتر آنها می‌شود. برای این کار می‌توانید از کودهای قابل حل در آب نظیر کود 20-20-20 هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان و یک ماه یکبار در فصل زمستان استفاده نمایید.  

توجه : در این مقاله ما به روش قلمه زنی در آب و خاک پرداختیم. اما تمامی گیاهان با این روش قابل تکثیر نیستند. برخی از گیاهان از روش های دیگری نظیر تقسیم ریشه، بذر  و یا کاشت گیاهچه ایجاد شده در کنار گیاه، تکثیر می شوند. یکی از گیاهانی که روش های جذابی برای تکثیر دارد، گیاه بابا آدم است. اگر به این موضع علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله <<How to Propagate elephant ear plant>> را مطالعه کنید.

قلمه ی گیاه برگ بیدی

سؤالات متداول در مورد نحوه تکثیر گیاه برگ بیدی

1) ریشه دار شدن قلمه های برگ بیدی چقدر طول می‌کشد؟

اگر گیاه برگ بیدی را در آب تکثیر کنید، در عرض یک هفته شاهد رویش ریشه های جدید خواهید شد.

2) آیا می‌توان گیاه برگ بیدی را از طریق برگ تکثیر نمود؟

خیر، بهترین روش تکثیر برگ بیدی، از طرق قلمه زنی ساقه است.

3) برای قلمه زدن برگ بیدی برش را از بالای گره رشد انجام دهیم یا زیر گره؟

در هنگام تکثیر گیاهان همیشه ساقه زیر گره را برش دهید. با انجام این کار، در طول فرایند تکثیر گیاه، گره شروع به ریشه زایی می‌کند. توجه داشته باشید که پایین‌ترین قسمت ساقه که در آب یا خاک قرار می گیرد، نباید هیچ برگی داشته باشد. اگر برگ ها در قسمت انتهایی قلمه حضور داشته باشند، به هنگام تکثیر پوسیده می شوند و قلمه ی نهایی غیرقابل استفاده خواهد بود .

منبع:

https://floristkid.com/propagate-wandering-jew/

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied