شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

فرفورژه چیست؟ و مزایای باور نکردنی آن

فرفورژه چیست؟ فرفورژه کلمه‌ای فرانسوی بوده و به معنی «فِر آهن» است، در ایران به اسم گل نرده هم شناخته می‌شود و به انگلیسی «Wrought iron» گفته می‌شود. اما برای شناخت آن بهتر است تاریخچه‌ای را با هم مرور کنیم. در زمان‌های گذشته و برای اولین بار بشر برای بالا بردن امنیت زمین‌های خود از درب‌ها و حفاظ‌های چوبی استفاده کرد.

فرفورژه چیست؟ فرفورژه کلمه‌ای فرانسوی بوده و به معنی «فِر آهن» است، در ایران به اسم گل نرده هم شناخته می‌شود و به انگلیسی «Wrought iron» گفته می‌شود. اما برای شناخت آن بهتر است تاریخچه‌ای را با هم مرور کنیم. در زمان‌های گذشته و برای اولین بار بشر برای بالا بردن امنیت زمین‌های خود از درب‌ها و حفاظ‌های چوبی استفاده کرد.

 

اما این حفاظ‌ها مقاومت پایین داشته و به آسانی تخریب می‌شدند، بنابراین با پیشرفت دانسته‌های بشر در قرن ۱۶ کشور مصر از یک روش خلاقانه بهره برد و از آهن آلات برای ساخت قلمرو‌ها و قصرهای پادشاهی خود استفاده کرد که در زمان جنگ این درب‌ها استقامت بالاتری داشته و دشمن به راحتی از آنها نمی‌توانست عبور کند. آن زمان اوج محبوبیت استفاده از آهن آلات بود که طراحانی از سراسر دنیا برای ساخت حفاظ و سلاح از آهن استفاده کردند.

بعد‌ها با پیشرفت علم و تکنولوژی توانستند با داغ کردن سنگ آهن به سرباره آن دست پیدا کنند که از ویژگی‌های آن به شکل پذیر بودن و مقاومت بالاتر آن می‌توان اشاره کرد، این سرباره به اسم فرفورژه که کلمه‌ای فرانسوی بوده، شناخته شد و در طی انقلاب صنعتی و پس از آن، استفاده از فرفورژه افزایش یافت.

امروزه با مشاهده درب‌های نفررو، درب‌های پارکینگ، نرده‌های راه پله، حفاظ‌های روی دیوار و حتی بسیاری از اقلام تزئینی مانند ساعت، تخت خواب، لوستر و... از آهن فرفورژه برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. اما دلیل استفاده از این آلیاژ آهن(فرفورژه) چیست؟

 

محبوبیت فرفورژه آهنی

برای اینکه دلیل محبوبیت فرفورژه را بدانیم بهتر است که فرفورژه را با دو فلز محبوب دیگر مقایسه کنیم. چدن و استیل دو فلز پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی هستند، هر سه این فلزات کاربرد نزدیک به هم داشته و در مصارف ساختمان سازی پر استفاده هستند.

فرفورژه

در مقایسه فرفورژه با چدن به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  1. چون در برابر گرما، استقامت بالاتری دارد.
  2. فرم پذیری بالا فرفورژه به علت داشتن درصد کمتر کربن نسبت به چدن
  3. فلز چدن بسیار تر بوده و خم نمی‌شود.
  4. با کار کردن بیشتر بر روی فرفروژه مقاومت آن بالاتر می‌رود در صورتی که چدن هیچ مقاومت مضاعفی نمی‌تواند داشته باشد.
  5. قیمت فرفورژه به‌صرفه‌تر است.

 

از مقایسه بین فرفروژه با استیل به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  1. استیل دیرتر از فروفورژه زنگ میزند و طول عمر بالاتری دارد.
  2. مقاومت بالاتر فرفروژه نسبت به استیل
  3. زیبایی و تنوع محصولات بیشتر در فرفورژه
  4. نصب استیل بسیار حساس بوده و نیازمند افراد متخصص است.
  5. قیمت فرفورژه پایین‌تر است.

همانطور که مطالعه کردید بخاطر تنوع و مقاومت بالا، آهن فرفورژه بسیار محبوب و پر استفاده شده است. اما لازم است به این نکته اشاره شود که با توجه به اینکه در هر مرحله از ساختمان سازی نیاز به یک سری کاربرد و خواص فلزات است و یا در زمانی که بحث دیزاین و طراحی به میان می‌آید، می‌توان گفت که نیازمند آهن آلاتی جز فرفورژه هم است.

به عنوان مثال زمانی که اجناس داخل خانه اعم از ظرف و ظروف، کابینت‌ها، میز و صندلی و... از جنس چوب است، نرده و درب سازه هم باید چوبی باشد تا محیط با هم هماهنگ بوده و حس نظم را به بقیه منتقل کند.

دیزان چوبی

یا در مثال دیگر شاید خانه، ویلا یا هر سازه‌ای در محیط یا مجاورت آب و هوای مرطوب قرار داشته باشد و از آن جایی که فرفورژه آلیاژی از آهن است نسبت به استیل زودتر زنگ می‌زند پس بهتر است در این نقطه فاکتور زیبایی را نادیده گرفته و در تراس‌ها و پنجره‌های خود از حفاظ‌های استیل استفاده کنید.

فرفورژه بخاطر داشتن تنوع، و مکمل آن استفاده از رنگ مناسب، می‌تواند طرفداران هر نوع سلیقه‌ای را پوشش دهد و راضی کند مخصوصاً که اگر صاحب سلیقه، طرفدار حس مدرن و لاکچری باشد زیرا طرح‌های مدرن و زیبای آن باعث لوکس شدن سازه‌ها می‌شود.

نرده فرفورژه

قیمت فرفورژه

در قسمت قبلی به مزایای فرفورژه اشاره شد مزیت‌هایی مانند تنوع بالای محصولات و مطابق هر سلیقه، چکش خواری، مقاومت بالا، طرح‌های لوکس و... که این موارد باعث محبوب شدن این آلیاژ آهن از گذشته تا کنون شده است و نسبت به مابقی فلزات قیمت مناسب‌تری دارد. قیمت فرفورژه به صورت متری و کیلویی محاسبه می‌شود. اما فاکتورهای دیگری مانند کیفیت مواد اولیه ساخت و طرح محصول در قیمت آخر تاثیرگذار است و هر کسی با هر بودجه‌ای می‌تواند محصول فرفورژه مورد نظر خود را داشته باشد.

 

محصولات فرفورژه

درب فرفورژه

درب‌ها نقش بسیار مهمی در تامین امنیت یک سازه دارند و اگر درب سازه استقامت و دارای استاندارد نباشد به راحتی از آن می‌شود، عبور کرد و وارد محیط خانه شد همچنین درب‌ها به علت اینکه اولین ورودی هر سازه هستند، نقش تاثیرگذاری در نمای ساختمان دارند و درب فرفورژه علاوه بر داشتن امنیت بالا ظاهری بسیار شیک به ساختمان می دهد. به عنوان مثال اگر مشتری بخواهد وارد یک ساختمان تجاری و اداری شود و در اولین دیدار دربی با ظاهر شکیل و لوکس ببیند، در ناخودآگاه آن تأثیر گذاشته و حس اعتماد به آن دست می‌دهد که جای درستی آمده است.

درب فرفورژه

نرده فرفورژه

نرده فرفورژه به دو دسته نرده فرفورژه راه پله و نرده فرفورژه دوبلکس تقسیم می‌شود، اهمیت نرده‌ها در زمینه ایمنی بسیار بالا است زیرا اگر شما خانواده باشید که دارای فرزند کوچک هستید، نداشتن نرده در اطراف پله‌ها بسیار نگران‌کننده می‌تواند باشد؛ همچنین استفاده از نرده فرفورژه در راه پله ساختمان و چه در خانه های دوبلکس باعث ایجاد ظاهری زیبا و جذاب می‌شود.

حفاظ پنجره فرفورژه

گذاشتن حفاظ برای پنجره‌ها مخصوصاً در طبقات بالا همانند نرده‌ها بسیار حائز اهمیت بوده، زیرا از خطر سقوط و از ورود دزد به داخل خانه جلوگیری می‌کند. همچنین این محصول مانند درب‌ها در ظاهر اولیه سازه تاثیرگذار بوده و استفاده از حفاظ پنجره فرفورژه نمای بیرون ساختمان را لوکس می‌کند.

 

محصولات فرفورژه را از کجا تهیه کنیم؟

تولید کنندگان بسیاری در این زمینه فعالیت دارند ولی این زمینه تجربه و تخصص بالایی برای تولید می‌خواهد زیرا محصولات فرفورژه مانند هر محصولی کیفیت بندی دارد، پس بهتر است محصولات فرفورژه را از تولیدکنندگان باسابقه و قدیمی تهیه کنید. گروه صنعتی متالیران با ۳۱ سال سابقه در این زمینه و داشتن بهترین استانداردها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فرفورژه مدرن بوده و بسیاری از محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کند، همچنین با داشتن قیمت پایین سعی در جلب رضایت مشتری داشته و با مراجعه به سایت متالیران می‌توانید محصولات و قیمت‌های آن‌ها را دیده و با سایر رقبایشان مقایسه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی