شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تفاوت قیمت خودروهای کارکرده با نو و عوامل تاثیرگذار بر آن

تفاوت قیمت خودروهای کارکرده با نو و عوامل تاثیرگذار بر آن

امروزه با وضعیت بازار خودرو، روز به روز به تعداد مشتریان خودروهای دست دوم افزوده می‌شود. یکی از دلایل این محبوبیت، تفاوت بسیار فاحش قیمت خودروهای نو و کارکرده است. اما عوامل دیگری هم هستند که روی این قیمت اثر می‌گذارند.

به عنوان کسی که قصد خرید خودروی کارکرده دارد یا حداقل به دلیل شغل خود کنجکاو است که در این زمینه به اطلاعات خوبی دست پیدا کند، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید. زیرا در اینجا قرار است به معرفی نکات مهم در زمینه تخمین قیمت خرید خودروی دست دوم بپردازیم و درباره فاکتورهای مؤثر بر محاسبه این قیمت صحبت کنیم.

عواملی که قیمت خودروهای کارکرده را تحت تأثیر قرار می‌دهند

اگرچه داشتن ماشین می‌تواند حس خوبی در شما ایجاد کند، اما امروزه خرید ماشین به یکی از گران‌ترین سرمایه‌گذاری‌های ممکن تبدیل شده است که یک ایرانی می‌تواند در این سال‌ها انجام دهد. به صورتی که فرقی ندارد بخواهید یک پراید بخرید یا یک خودروی شاسی بلند خارجی، زیرا در هر صورت باید به نسبت مدل خودرو، پول هنگفتی برای خرید آن پرداخت کنید.

عوامل زیادی هستند که می‌توانند روی این قیمت تأثیر بگذارند، به همین دلیل این روزها تمامی معامله گران از کارشناس رسمی قیمت گذاری دست دوم خودرو استفاده می‌کنند.

یکی از راه‌های محاسبه قیمت خودرو، توجه به میزان استهلاک آن است. در واقع این گزینه را می‌توان مهم‌ترین فاکتور در تخمین قیمت خودرو دست دوم دانست. استهلاک خودرو به صورت مستقیم می‌تواند به شکل قابل توجهی روی ارزش و عملکرد آن اثر بگذارد. این مسئله به دلیل فرسودگی خودرو رخ می‌دهد و در هر سال ارزش نقدی اتومبیل را کم می‌کند.

علاوه بر استهلاک مواردی دیگری همچون وضعیت نگهداری، بیمه، میزان کارکرد، مدل خودرو، وضعیت موتوری و فنی و برخی آپشن‌های اضافی خودرو می‌توانند روی این قیمت اثر بگذارند. البته در کشور ما رنگ خودرو هم عاملی مهم در تخمین قیمت آن‌ محسوب می‌شود و در این بین خودروهای سفید رنگ معمولاً قیمت و مشتری بیشتری دارند.

به همین دلیل آگاهی از تکنیک های حرفه ای در محاسبه قیمت خودرو کارکرده اهمیت زیادی دارد.

نقش سن، کیلومتر کارکرد و وضعیت فنی در تعیین قیمت خودروهای کارکرده

سه عامل مهم در تخمین قیمت خودرو دست دوم خارجی و داخلی، سن خودرو، میزان کارکرد آن بر حسب کیلومتر و وضعیت فنی آن هستند. در ادامه به صورت مجزا به بررسی هر یک می‌پردازیم.

تأثیر سن در تخمین قیمت خودرو کارکرده

سن به عنوان یک فاکتور مهم توسط کارشناس رسمی قیمت گذاری دست دوم خودرو در نظر گرفته می‌شود. هر خودرو در سال اول کارکرد می‌تواند تا 20 درصد از قیمت اصلی خود را از دست بدهد و هر چه این سن بیشتر می‌شود، مسلماً قیمت خودرو افت بیشتری خواهد داشت.

برای مثال در کشورهای اروپایی که استاندارد زیادی برای خودروهای دست دوم وجود دارد، اتومبیل‌ها پس از 5 سال کار تا 40 درصد افت قیمتی خواهند داشت. البته این موضوع کمتر در کشور ما مورد توجه است، اما همچنان سن خودرو قوی‌ترین عامل تعیین ارزش ماشین و از تکنیک های حرفه ای در محاسبه قیمت خودرو کارکرده محسوب می‌شود.

تأثیر کارکرد خودرو در تخمین قیمت خودرو کارکرده

در کنار سن، میزان کارکرد یک خودرو نیز در قیمت نهایی تأثیر دارد. به طوری که اگر دو خودرو با سال ساخت مشابه داشته باشیم، اما یکی از آن‌ها مسافت بیشتری را پیموده باشد، قیمت کمتری خواهد داشت.

این قیمت هر چه مسافت پیموده شده طولانی‌تر باشد، افت بیشتری خواهد داشت. مسافت از آن جهت که روی عملکرد بهینه خودرو و به تبع آن بالا رفتن هزینه‌های نگهداری این وسیله نقلیه تأثیر دارد، مورد توجه معامله‌گران بازار خودرو قرار می‌گیرد. برای مثال هر چه یک خودرو کارکرد بیشتری داشته باشد، می‌تواند بر اساس شرایط جاده دچار مشکلات متعددی در موتور، باتری یا دیگر اجزای کاربردی شود که هر یک در جایگاه خود هزینه‌ای به صاحب اتومبیل تحمیل خواهند کرد.

تأثیر وضعیت فنی در تخمین قیمت خودرو کارکرده

یکی از تکنیک های حرفه ای در محاسبه قیمت خودرو کارکرده، آگاهی از وضعیت فنی آن است. بررسی وضعیت فنی خودرو توسط کارشناس رسمی قیمت گذاری دست دوم خودرو به منظور شناسایی نقص‌های احتمالی در عملکرد این وسیله نقلیه است که می‌تواند روی ایمنی سرنشینان خودرو تأثیر بگذارد.

زیرا بین 3 تا 19 درصد از وسایل نقلیه درگیر در سانحه تصادفات، دارای یک یا چند نقص فنی بوده‌اند. به همین دلیل این موضوع هم در محاسبه قیمت خودرو دست دوم بسیار مؤثر است.

به همین دلیل در کارشناسی اتومبیل‌ها هنگام معامله مواردی همچون وضعیت شاسی‌های خودرو، وضعیت موتور، وضعیت ترمز، گیربکس و پدال‌ها، وضعیت دیسک‌های چرخ، سیستم فرمان، عملکرد سیستم‌ روغن‌کاری و عملکرد محوری اتومبیل مورد توجه خریداران قرار می‌گیرند.

تأثیر تاریخ تولید و مدل خودرو بر قیمت آن در بازار دست دوم

سرعت افزایش قیمت‌ها باعث شده است که بر خلاف گذشته، خودروهای دست دوم ارزش بیشتری پیدا کنند. اما همانطور که گفتیم همچنان در تخمین قیمت اصلی خودرو عوامل مهمی در این قیمت‌گذاری مؤثر هستند. برای مثال تاریخ تولید مهم‌ترین فاکتور در تخمین قیمت اتومبیل است که البته در حال حاضر در کشور ما با توجه به اینکه هر روزه قیمت‌ها در حال تغییر هستند، فاکتور سن هم به عاملی متغیر تبدیل شده است.

ضمن اینکه مدل خودرو به علاوه خارجی یا داخلی بودن نیز در تعیین قیمت مؤثر هستند.

روش‌های تخمین قیمت خودروهای کارکرده با توجه به عوامل مختلف

اگرچه روش‌های زیادی برای تعیین قیمت خودرو وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما برای دستیابی به دقیق‌ترین الگوریتم‌های قیمت‌گذاری بهتر است از کارشناسان خبره با تجهیزات به‌روز استفاده کنید. سایت‌های زیادی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای کارشناسی خودرو استفاده کنید.

برخی از آن‌ها دارای ماشین حساب‌های آنلاین در این زمینه هستند که به صورت حدودی قیمت مورد نظر را تخمین می‌زنند. اما برای حداکثر استفاده از این وضعیت بهتر است به صورت حضوری اتومبیل مورد نظر خود را کارشناسی و قیمت‌گذاری کنید.

جمع‌بندی

بررسی خودروهای کارکرده با صفر و همچنین بررسی عوامل مؤثر بر تخمین قیمت خودروی دست دوم نشان می‌دهد که همه این موارد ذکر شده بر تغییرات قیمتی مؤثر هستند. سن، کارکرد، وضعیت فنی، وضعیت بدنه، تصادفات احتمالی، وضعیت بیمه، وضعیت لاستیک‌ها، وضعیت شاسی‌ها و آپشن‌ها از جمله این موارد محسوب می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی