شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

همه چیز درباره‌ی طلاق

با توجه به ‌این که در زمینه‌ها‌ی مختلف و مرتبط با موضوع طلاق توافقی برای شما پرسش‌های متعددی ایجاد شده و نیاز به رفع آن داشته‌اید، لذا ما امروز در مطالب این صفحه اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص انواع طلاق را برایتان بیان خواهیم نمود.

همه چیز درباره‌ی طلاق

با توجه به ‌این که در زمینه‌ها‌ی مختلف و مرتبط با موضوع طلاق توافقی برای شما پرسش‌های متعددی ایجاد شده و نیاز به رفع آن داشته‌اید، لذا ما امروز در مطالب این صفحه اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص انواع طلاق را برایتان بیان خواهیم نمود.

طلاق توافقی

ابتدا در تعریف ساده‌ی طلاق توافقی باید گفت که منظور از طلاق توافقی جدایی زوجین از یکدیگر با ایجاد توافق در خصوص موارد مالی و زندگی از قبیل مهریه، حضانت فرزند نفقه و جهیزیه مابین ایشان می‌باشد.

بنابراین کلیه‌ی توافقات انجام شده مابین زوجین در خصوص موارد فوق برای دادگاه مدنی مورد قبول می‌باشد.

لازم به‌ ذکر است که با توجه به پروسه‌ی زمانی و نیز موارد متعدد قوانین مدنی در خصوص طلاق توافقی معمولا زوج‌ها انجام امور قانونی و مدنی طلاق خویش را به وکیل طلاق توافقی یا موسسات حقوقی مربوطه ارجاع می‌نمایند تا بدون نیاز به حضور خود در مراحل طلاق توافقی، این امر در مدت زمان کمتر و با نتیجه‌ی مطلوب طرفین انجام شود.

در این باره موسسه حقوقی نوین وکیل با داشتن وکلای مجرب و متبحر در خصوص انجام طلاق توافقی می‌تواند کمک حال شما در این مورد باشد و پروسه طلاق شما را پیگیری کند.

مهریه در طلاق توافقی

پرداخت و دریافت مهریه از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی زوجین در طلاق توافقی می‌باشد. اگر درخواست طلاق از سوی زوج باشد، مرد باید کلیه‌ی حق و حقوق مالی زوجه را بدهد و چنانچه نقدا قادر به پرداخت آن نباشد به مبلغ مهریه، اموال غیر نقدی زوج توقیف می‌شود و در غیر این صورت و ارائه‌ی مدارک مستند و قابل قبول به دادگاه مبنی بر اعسار، مهریه‌ی زوجه به صورت اقساط پرداخت می‌شود.

اگر تقاضای طلاق از طرف زوجه باشد، وی می‌تواند اموال زوج را به نفع خود به ‌عنوان مهریه و البته با نظر کارشناسی دادگاه توقیف نماید. وگرنه پرداخت مهریه به صورت اقساط خواهد بود. ولی در طلاق توافقی تمامی موارد مالی و غیره بر مبنای توافق زوجین بوده و زوجه می‌تواند تمام مهریه‌ی خویش را دریافت کند یا مهریه‌ی خود را بخشیده و یا بخشی از آن را دریافت نماید.

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی زوجین عمدتا حول محور موضوعاتی از قبیل مهریه، نفقه و حضانت فرزند قابل بحث و پی‌گیری بوده و روند اجرایی آن به‌شرح زیر می‌باشد:

  1. ثبت نام زوجین در سامانه تصمیم و ثبت اطلاعات فردی زوجین
  2. انجام آزمایش غربال‌گری
  3. شرکت نمودن زوجین در جلسات مشاوره خانوادگی مراکز مربوطه و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی
  4. ثبت تقاضای طلاق توافقی
  5. محرز شدن بارداری یا باردار نبودن زن که مدرک مذکور از طریق آزمایشگاه‌های مربوطه تائید و اخذ گردیده و پس از ارائه به دادگاه باید برای اجرای صیغه‌ی طلاق توافقی به دفترخانه نیز ارائه گردد.
  6. شرکت زوجین در جلسات دادگاه
  7. دریافت گواهی عدم امکان سازش
  8. مراجعه‌ی زوجین به دفاتر رسمی طلاق برای اجرای صیغه طلاق و ثبت در شناسنامه‌

طلاق از طرف مرد

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق با مرد است و این امر نیاز به رای موافق زوجه نداشته و اگر زوجه راضی به انجام طلاق نباشد زوج می‌تواند از قاعده‌ی همان ماده ۱۱۳۳ استفاده کند و با اخذ نظر مشاور، رأی طلاق بالاخره صادر خواهد شد.

لازم به‌ذکر است که اگر چه صراحت ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق را به زوج داده است ولی در صورت عدم ایفاء شرایطی که قبلاً در شروط ثبت شده و در عقدنامه تعیین شده، توسط زن از ارکان اثبات ادعا برای طلاق باشد.

همچنین اگر زوجه قبل از ازدواج دارای بیماری پنهانی باشد که باعث تزلزل اساس و پایه زندگی بوده و آن بیماری را از زوج پنهان نموده باشد، به‌عنوان فریب در ازدواج، طلاق صادر خواهد شد.

ولی اگر پس از انجام عقد ازدواج مواردی پیش آید که در طی مدت زمان زندگی مشترک و زناشوئی باشد دادگاه آن ‌را نخواهد پذیرفت. اما ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی کماکان پابرجاست.

اجرای رای طلاق ملزم به انجام تشریفات خاصی نداشته و فقط می‌بایست صیغه طلاق در حضور حداقل دو نفر مرد عادل که صیغه طلاق را بشنوند و شاهد باشند، جاری شود. طلاق از طرف زوج الزاما نیاز به برگزاری جلسات دادرسی - مشاوره و حضور در دادگاه خانواده را دارد.

درخواست طلاق از سوی مرد

عموما برای مطرح کردن درخواست طلاق از طرف مرد مراحل خاصی به‌شرح زیر در نظر گرفته شده است:

  1. اخذ گواهی عدم امکان سازش از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  2. ارسال گواهی عدم امکان سازش به دادگاه خانواده از طرف زوج
  3. مراجعه زوجین به داور و معرفی نمودن یک نفر به‌ عنوان داور با شرط این‌ که داور مذکور باید از نزدیکان زوج و زوجه باشد، متاهل باشد، بالای ۳۰ سال سن داشته باشد و به مسائل خانوادگی و اجتماعی آگاهی و اشراف لازم را داشته باشد.
  4. تادیه‌ی کلیه‌ی حق و حقوق زوجه از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل و نحله به‌جهت طرح یک ‌جانبه‌ی طلاق از سوی زوج
  5. صدور گواهی عدم سازش توسط دادگاه مربوطه با بررسی مدارک و مستندات پرونده
  6. مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق برای اجرای صیغه طلاق

مدارک لازم برای طلاق از سوی زوج

دقیقا به مشابه مدارک لازم برای زوجه در خصوص ثبت تقاضای طلاق، زوج هم باید با اصل کارت ملی، اصل شناسنامه‌ و اصل سند ازدواج به دفاتر ارائه‌ دهنده‌ی خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و گواهی عدم امکان سازش را دریافت و با رو گرفت کلیه‌ی مدارک گفته شده به دادگاه خانواده تحویل نماید.

روند زمانی طلاق از جانب مرد

چنان‌چه تقاضای طلاق از جانب زوج طرح گردیده و زوجه نسبت به حکم صادره معترض باشد، دادگاه تجدید نظر تشکیل خواهد شد. و چه بسا از هنگام طرح دعوی طلاق تا دادگاه خانواده و دادگاه تجدید نظر و سایر موارد این پروسه‌ی زمانی را به بیش از یک‌سال زمان برسانند اما در صورت عدم مخالفت و اعتراض کتبی زوجه به حکم صادره از سوی دادگاه، روند اجرایی مذکور شامل یو پروسه‌ی زمانی حدودا چهار تا شش ماه خواهد بود.

معایب طلاق از جانب مرد

با توجه به اینکه برابر قوانین مدنی جاری در کشور حق طلاق با زوج می‌باشد ولی این امر نیز مشکلات و موانع خاص خود را دارد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. حتی در صورت عدم مخالفت و اعتراض زن به حکم دادگاه، باز هم طلاق از جانب زوج بین چهار تا شش ماه طول می‌کشد.
  2. در صورتی که زوجه به حکم دادگاه اعتراض داشته باشد مشکلات فراروی زوج بیشتر شده و ممکن است انجام طلاق بیشتر از یک سال نیز شامل زمان شود.
  3. اگر زوج نتواند سوء اخلاق و یا سایر موارد محکمه پسند در خصوص مشکلات زوجه را ارائه نماید، موظف است که مطابق شرایط تصنیف دارایی که در زمان عقد در عقدنامه ذکر و امضا شده، نیمی از اموال خودش را که پس از ازدواج به‌دست آورده است را به زوجه واگذار نماید.
  4. هنگامی حکم طلاق صادر می‌شود که زوج کلیه‌ی حق و حقوق زوجه از قبیل مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و نحله را پرداخته باشد.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با طلاق سخن گفتیم و اینک در انتها به شما همراهان گرامی پیشنهاد می‌کنیم اگر نیاز به موسسه حقوقی معتبری دارید سری به سایت نوین وکیل بزنید و از مشاوران مجرب این موسسه استفاده نمایید تا در پروسه پرونده خود موفق شوید.

مهرداد نادری


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و شمانیوز در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی