شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

روش های جلوگیری از واریکوسل

واریکوسل یکی از شایع ترین دلایل ناباروری در مردان است که ما در اینجا با کمک از وب سایت دکتر صادق زاده متخصص اورولوژی به آدرس https://www.drsadeghzade.com/ قصد داریم به معرفی روش های جلوگیری از واریکوسل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

واریکوسل یکی از شایع ترین دلایل ناباروری در مردان است که ما در اینجا با کمک از وب سایت دکتر صادق زاده متخصص اورولوژی به آدرس https://www.drsadeghzade.com/ قصد داریم به معرفی روش های جلوگیری از واریکوسل بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

 

واریکوسل چیست؟

واریکوسل در صورت آسیب یا ضربه به عروق خونی کیسه بیضه ایجاد می شود که منجر به تورم و حساس شدن کیسه بیضه می شود.

واریکوسل می تواند زندگی روزمره مردان را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با اینکه روش های تضمینی برای جلوگیری از واریکوسل وجود ندارد اما با تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی می توان ریسک ابتلا به واریکوسل را کاهش داد.

 

علائم واریکوسل چیست؟

واریکوسل در اکثر مواقع بدون علائم است اما گاهی ممکن است با تورم عروق خونی ناحیه بیضه علائم زیر مشاهده شود:

  • درد در بیضه آسیب دیده
  • کاهش اندازه بیضه آسیب دیده
  • ناباروری
     

9 روش جلوگیری از واریکوسل

در ادامه چند نمونه از موثرترین روش های جلوگیری از واریکوسل را معرفی کرده ایم:

 

سلامت قلب و عروق خود را به خطر نیندازید

یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد واریکوسل، آسیب به دیواره و دریچه های عروق خونی است. بنابراین اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از واریکوسل هستید، سلامت قلب و عروق خود را به خطر نیندازید.

برای اینکه سلامت قلب و عروق خود را حفظ کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از مواد غذایی غنی از انواع ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان مصرف کنید و مصرف دخانیات را ترک کنید. همچنین در صورتی که دیابتی هستید دائما سطح قند خون خود را کنترل کنید تا به عروق خونی شما آسیب وارد نشود.

 

فشار خون و وزنتان را کنترل کنید

اضافه وزن و فشار خون بالا از دلایل اصلی تجمع خون داخل عروق و آسیب به آنهاست. بنابراین سعی کنید همیشه وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید و در صورتی که فشار خونتان بالاست حتما با پزشک خود در جهت کنترل و درمان آن مشورت کنید.

 

 

تحرک داشته باشید

بی تحرکی می تواند علت بسیاری از بیماری ها اعم از واریکوسل باشد. بنابراین یکی از راهکارهای طلایی برای جلوگیری از واریکوسل داشتن تحرک بدنی کافی است.

وقتی که گفته می شود فعالیت بدنی داشته باشید؛ منظورمان تمرینات بدنی شدید نیست تنها اگر روزانه 30 دقیقه پیاده روی هم داشته باشید کفایت می کند.

فشار زیادی به ناحیه کشاله ران خود وارد نکنید

فعالیت های بدنی سخت که فشار زیادی به ناحیه پایین تنه و کشاله ران وارد می کنند، می توانند زمینه ساز واریکوسل باشند. بنابراین تا حد ممکن از بلند کردن اجسام بسیار سنگین خودداری کنید. همچنین پوشیدن شلوار و لباس زیر بسیار تنگ از گردش خون مناسب در ناحیه پایین تنه جلوگیری می کند و می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات اعم از واریکوسل باشد.

 

آب کافی بنوشید

هیدراته بودن در طول روز از باریک شدن عروق خونی و تجمع خون داخل آنها جلوگیری می کند. همچنین مصرف آب کافی و مایعات سالم می توانند بدن را پاکسازی کنند و ph سالم بدن را حفظ می کند.

 

مصرف دخانیات را ترک کنید

استعمال دخانیات سلامتی کل بدن به خصوص سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد. استعمال دخانیات باعث تجمع پلاک در وریدها و ایجاد اختلال در جریان خون می شود. بنابراین اگر سیگاری هستید هر چه سریعتر آن را ترک کنید تا از بروز مشکلاتی مثل واریکوسل در امان باشید.

 

 

نشستن و ایستادن طولانی مدت ممنوع

نشستن و ایستادن طولانی مدت می تواند یکی از دلایل ایجاد واریکوسل باشد. زیرا زمانی که برای مدت زمان طولانی می نشینید یا می ایستید، فشار زیادی بر روی سیاهرگ های پا و لگن وارد می شود که این فشار منجر به کشیدن شدن و ضعیف شدن عروق خونی شده که احتمال بروز واریکوسل را افزایش می دهد.

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از انواع میوه ها، سبزیجات، پروتئین، غلات کامل و چربی های سالم است سلامت کلی بدن را تا حد زیادی تضمین می کند. همچنین رژیم غذایی سالم با بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به واریکوسل رابطه مستقیم دارد.

پزشکان به آقایان برای پیشگیری از واریکوسل مصرف انواع توت، سبزیجات برگ سبز، سیب، کرفس، سیر، چای سبز، غلات کامل، مواد غذایی حاوی امگا 3، آجیل و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان را توصیه می کنند.

 

از طرفی برای جلوگیری از واریکوسل به آقایان پیشنهاد می شود تا مصرف مواد غذایی زیر را به حداقل ممکن برسانند:

  • آرد تصفیه شده
  • غذاهای فست فودی و سرشار از چربی، روغن و نمک
  • مصرف نمک زیاد و مصرف غذاهایی که سدیم بالایی دارند مانند غذاهای کنسروی و فراوری شده، تنقلات ناسالم، چیپس، غذاهای آماده و نیمه آماده و ...

 

رعایت بهداشت

با رعایت بهداشت هم تا حد زیادی می توانید از بروز واریکوسل جلوگیری کنید. در صورتی که آقایان ناحیه تناسلی خود را به طور مرتب تمیز و خشک نگه دارند احتمال رشد انواع باکتری ها و قارچ ها در این ناحیه کاهش یافته و از بروز عفونت جلوگیری می کنند. عفونت در ناحیه تناسلی منجر به تشدید علائم واریکوسل و ایجاد درد، ناراحتی و یا حتی تورم در ناحیه می شود.

 

بهترین راه حل برای درمان واریکوسل چیست؟

در صورتی که با رعایت نکات گفته شده، به واریکوسل مبتلا شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که قبل از پیشرفت آن سریعا به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

در اکثر مواقع واریکوسل علائمی ندارد و متخصصین اورولوژی آن را بی ضرر می دانند و تنها چکاپ های منظم را به بیماران خود توصیه می کنند. در برخی مواقع نیز با درمان های دارویی سعی در کنترل این بیماری دارند. اما در صورتی که واریکوسل همراه با علائم زیر باشد فرد نیاز به جراحی واریکوسل دارد:

  • در صورتی که آنالیز منی فرد مشکوک باشد و قدرت باروری نداشته باشد.
  • در صورتی که بیضه آسیب دیده کاهش سایز یا کاهش رشد داشته باشد.
  • در صورتی که فرد در بیضه آسیب دیده احساس درد می کند.

 

کلام آخر

واریکوسل یکی از اصلی ترین دلایل ناباروری در مردان است و می تواند زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار دهد. شما می توانید با روش های بسیار ساده و کم هزینه که در اینجا معرفی کردیم از بروز واریکوسل تا حد زیادی جلوگیری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied