شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

متخصص ارتودنسی کیست؟

بنابراین هر گونه ناهنجاری و نامرتبی در ناحیه دندان و فک دارید باید به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب باشید نه یک دندانپزشک خوب! برای مثال اگر ساکن پایتخت هستید باید به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران ، بهترین متخصص ارتودنسی در غرب تهران ، شرق یا مرکز تهران باشید.

مشابه هر نوع تخصص پزشکی دیگری، متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) نیز پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی باید دوره رزیدنتی ارتودنسی را به مدت 3 الی 4 سال بگذراند. در برنامه رزیدنتی ارتودنسی، ارتودنتیست ها آموزش های فشرده ای را برای یادگیری حرکت صحیح و ایمن دندان (ارتودنسی) و راهنمایی های رشد دندان، فک و صورت (ارتوپدی دندان و صورت) را پشت سر می گذارند. در واقع این سال ‌های اضافی تحصیل، دندانپزشک را به متخصص ارتودنسی تبدیل می کند.

بنابراین هر گونه ناهنجاری و نامرتبی در ناحیه دندان و فک دارید باید به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب باشید نه یک دندانپزشک خوب! برای مثال اگر ساکن پایتخت هستید باید به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران ، بهترین متخصص ارتودنسی در  غرب تهران ، شرق یا مرکز تهران باشید.

 

 

متخصص ارتودنسی چه تفاوتی با دندانپزشک دارد؟

ارتودنتیست ها و دندانپزشکان برای مراقبت از سلامت دهان و دندان شما با یکدیگر همکاری می کنند. با این حال، در مورد برخی از مسائل بهداشت دهان و دندان که در بالا ذکر شد، مراجعه به متخصص ارتودنسی ضروری است تا بتوانید درمان خاص خود را دریافت کنید.

همانطور که برای جراحی قلب به جای پزشک خانواده خود به جراح قلب مراجعه می کنید، در صورت نیاز به درمان برای مشکلات دندان ها و تراز فک، به جای دندانپزشک خود باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

 

آموزش ارتودنتیست چه تفاوتی با دندانپزشک دارد؟

برای تبدیل شدن به یک متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری، ابتدا باید دندانپزشک شوید! در مجموع، تبدیل شدن به یک متخصص در حوزه ارتودنسی دندان معمولاً حدود 10 سال تحصیلات دانشگاهی رسمی طول می کشد. مسافت طولانی است!

یک دندانپزشک عمومی پس از گذراندن 4 الی 6 سال از تحصیلات مربوطه می تواند مطب خود را راه اندازی کند و خدمات خود را که شامل خدمات عمومی دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، پر کردن دندان و ... است را در مطب دندانپزشکی خود ارائه دهد. اما اگر این فرد قصد گرفتن تخصص ارتودنسی را داشته باشد می بایست 3 الی 4 سال دیگر دوره تخصص ارتودنسی را پشت سر بگذارد تا به صورت تخصصی درمان های مربوط به مشکلات ارتودنسی دندان را در مطب خود ارائه دهد.

باید بدانید که یک متخصص ارتودنسی می تواند خدمات یک دندانپزشک عمومی را ارائه دهد، اما یک دندانپزشک عمومی نمی تواند و نباید خدمات یک متخصص ارتودنسی را ارائه دهد.

 

متخصص ارتودنسی چه فرقی با دندانپزشک دارد؟ - همشهری آنلاین

 

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست کیست؟

همان طور که گفتیم متخصص ارتودنسی یک دکتر دندانپزشک متخصص ارتودنسی است که دوره های ارتودنسی را پشت سر گذاشته است.

متخصص ارتودنسی در کرج، تهران یا هر شهر و استان دیگری بی نظمی های دندانی و صورت را تشخیص، پیشگیری، کنترل و درمان می کند.

 

مشکلات دهان و دندانی که توسط متخصص ارتودنسی قابل اصلاح و درمان است موارد زیر می باشد:

  • اصلاح دندان هایی که شلوغ هستند یا خیلی از هم فاصله دارند.
  • اصلاح دندان هایی که به طور غیر طبیعی به هم می رسند یا اصلا به هم نمی رسند.
  • دندان هایی که بیرون زده اند و باعث نامتناسب دیده شدن فک می شوند.

 

ارتودنتیست ها مشکلات موجود را درمان می کنند و می توانند مشکلاتی را که در حال توسعه هستند را شناسایی کنند و قبل از ایجاد مشکلات شدیدتر برای حل آنها اقدام به موقع انجام دهند.

ارتودنسی دندان محدوده سنی ندارد و هر کسی در هر سن و سالی می تواند نسبت به این درمان اقدام کند.

برخی از دندانپزشکان به دلیل علاقه به انجام ارتودنسی در دوره های آموزش ارتودنسی شرکت می کنند و در وب سایت شخصی خود، صفحه شبکه اجتماعی یا تابلوی مطب خود از کلمه ارتودنسی استفاده می کنند؛ که این اسم به هیچ عنوان نمی تواند به معنای صلاحیت وی برای انجام ارتودنسی باشد.

 

برنامه درمانی هر بیمار متفاوت از دیگری است

متخصصین ارتودنسی از معاینات حضوری و همچنین عکس‌ های دو بعدی یا سه بعدی، عکس ‌ها و قالب‌ های دندان برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی برای هر بیمار استفاده می‌ کنند.

متخصصین ارتودنسی از طیف کاملی از "تجهیزات ارتودنسی" برای اصلاح مشکلات ارتودنسی استفاده می کنند. "دستگاه" اصطلاحی است که برای دستگاهی استفاده می شود که دندان ها را حرکت می دهد. این می تواند بریس های سنتی، بریس های سرامیکی، ترازهای شفاف یا بریس های داخل دندان باشد. متخصص ارتودنسی دارای صلاحیت منحصر به فردی است که مناسب ترین نوع «دستگاه» را برای اصلاح مشکل یک فرد توصیه کند.

 

ارتودنسی های جدید ، معرفی و بررسی انواع روش های ارتودنسی - karajortho

 

معرفی انواع ارتودنسی

همان طور که گفتیم انواع ارتودنسی متنوع هستند و ارتودنتیست با توجه به سن بیمار، نوع و شدت ناهنجاری یکی از روش های ارتودنسی را به منظور درمان ناهنجاری دندان و فک بیمار استفاده می کند:

 

ارتودنسی ثابت فلزی

ارتودنسی ثابت فلزی یکی از رایج ترین و البته قدیمی ترین روش های ارتودنسی دندان است. جنس براکت های این نوع ارتودنسی استیل است و به کمک سیم به یکدیگر متصل می شوند. براکت های فلزی با فشاری که به دندان ها وارد می کنند می توانند شدیدترین ناهنجاری های دندانی را درمان کنند.

 

ارتودنسی ثابت سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی نوع آپدیت شده ارتودنسی فلزی است که در آن به جای استفاده از براکت های فلزی از براکت های شفاف و روشن استفاده می شود. این روش درمانی برای افرادی مناسب است که تمایلی به دیده شدن سیم کشی دندان های خود ندارند.

 

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یکی دیگر از روش های نوین ارتودنسی ثابت است که نیاز به مراجعه مداوم به مطب ارتودنسی را کاهش می دهند؛ زیرا براکت های ارتودنسی دیمون خود تنظیم هستند.

 

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک نقطه مقابل ارتودنسی ثابت است و در صورت استفاده از این نوع دستگاه برای رفع نامرتبی دندان ها، بیمار توانایی خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان خود را دارد. به همین دلیل میزان نتایج دریافتی ارتودنسی متحرک کاملا وابسته به میزان همکاری بیمار دارد.

در صورتی که میزان مشکلات دندانی بیمار جزئی تا متوسط باشد، متخصص ارتودنسی استفاده از تجهیزات ارتودنسی متحرک را به بیماران خود پیشنهاد می کنند.

 

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد یکی از معروف ترین آنها پلاک های شفاف یا اینویزیلاین ها هستند که در واقع نوعی ارتودنسی متحرک هستند که در صورت استفاده از آنها دیگران متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند.

نوع دیگری از معروف ترین روش های ارتودنسی نامرئی ارتودنسی سرامیکی است که قبلا به توضیح آن پرداختیم. نوع دیگر ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی است؛ این روش در واقع همان ارتودنسی ثابت فلزی است اما به جای اینکه براکت ها به جلوی دندان ها متصل شوند به پشت دندان ها می چسبند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied