شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آیا امکان ارتودنسی دندان بدون نیاز به سیم کشی وجود دارد؟

ارتودنسی با الاینرهای شفاف یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی دندان است که در آن خبری از سیم کشی دندان ها نیست و تقریبا می توان گفت بدون اینکه کسی متوجه درمان شما شود، بعد از گذشت چند ماه دندان هایتان صاف و مرتب می شود؛ گویا که معجزه شده است!

صد البته! ارتودنسی دندان انقلاب عظیمی در چندین سال گذشته داشته است و روش های نوینی مثل ارتودنسی نامرئی را ارائه داده است. اگرچه بریس های فلزی سنتی توسط اکثر مراکز ارتودنسی استفاده می شود، اما با روی کار آمدن ارتودنسی نامرئی تعداد مراجعه کنندگان کلینیک های ارتودنسی بیش از پیش شده است و با هزینه ارتودنسی پایین می توانید دندان های خود را مرتب کنید.

در اصل ارتودنسی نامرئی سیستمی از بریس ‌های شفاف و متحرک است که دیدن آنها بسیار سخت است. آنها اغلب گزینه مورد علاقه بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان هستند که واقعاً ایده استفاده از بریس های فلزی واضح (و اغلب ناخوشایند) را برای ماه ها متوالی دوست ندارند.

 

 

ارتودنسی نامرئی چگونه کار می کند؟

ابتدا بهترین متخصص ارتودنسی ، از دهان و دندان شما تصویربرداری می کند و از این طریق، تیمی از تکنسین ها شروع به ایجاد یک مدل یا ماکت سه بعدی می کنند. نرم ‌افزار رایانه ‌ای ویژه سپس یک برنامه درمانی منحصر به‌ فرد را ترسیم می ‌کند که در آن جزئیات نحوه حرکت دندان‌ های شما هفته به هفته تا زمانی که کاملاً در فک شما قرار بگیرند، ترسیم می‌کند.

ایده این است که دندان ‌ها به آرامی با نصب بریس ‌های نامرئی خاص که به عنوان اینویزیلاین شناخته می ‌شوند، در موقعیت خود قرار می ‌گیرند. اینها با استفاده از پلاک سفارشی ساخته شده اند و کاملاً در اطراف دندان شما قرار می گیرند. به طور معمول از شما انتظار می رود که یک ست را به مدت دو هفته استفاده کنید و سپس به سراغ ست بعدی بروید. با این حال این موضوع کاملا به شدت ناهنجاری دندان شما بستگی دارد.

ارتودنسی نامرئی، روشی نوین در درمان مال اکلوژن دندانی است؛ بر خلاف روش سنتی با براکت های فلزی از دستگاه های کاملا نامرئی استفاده می شود.

پس از تشخیص دقیق و مطالعه موردی با قالب‌ گیری، عکس و رادیوگرافی که در ارتودنسی اساسی است، دندانپزشک و بیمار می ‌توانند مدل مجازی سه ‌بعدی دهان را ببینند تا قبل از شروع درمان متوجه شوند که نتیجه نهایی چه خواهد بود.

در این روش از پلاک های شفافی استفاده می‌ شود که به‌ تدریج بر اساس اندازه ‌گیری ساخته می‌ شوند و باید به ‌طور متوالی استفاده شوند، یک الاینر جدید را هر دو هفته یکبار تعویض کنید. هر بار که تراز کننده تعویض می شود، دندان ها تحت یک حرکت خفیف قرار می گیرند که ظریف و آزاردهنده نیست و به دندان ها اجازه می دهد هفته به هفته تا رسیدن به هدف نهایی تراز شوند.

 

 

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

ارتودنسی نامرئی برای تمامی افراد بزرگسالی که ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی دارند، مناسب است. از آنجا که نتیجه بخشی این روش درمانی کاملا بستگی به همکاری بیمار با متخصص ارتودنسی دارد، این روش ارتودنسی برای کودکان مناسب نیست.

 

مزایای اینویزیلاین چیست؟

  • راحتی درمان؛
  • درمان عملا نامرئی است؛
  • در صورت نیاز قابل جابجایی هستند؛
  • تمیز کردن آسان دهان و رعایت بهداشت دهان و دندان؛
  • بدون محدودیت غذایی؛
  • بدون نیاز به سیم کشی دندان، دندان ها مرتب می شوند؛

 

کدام یک از مشکلات دندانی با اینویزیلاین قابل درمان هستند؟

از جمله مشکلاتی که توسط اینویزیلاین ها قابل درمان است عبارتند از:

 

آندربایت

آندربایت (زمانی که دندان‌ های پایین در جلوی دندان‌ های بالایی قرار دارند) می‌تواند باعث ساییدگی سریع ‌تر دندان‌ ها و ایجاد مشکل در گفتار شود.

 

آیا اینویزیلاین می تواند آندربایت را درمان کند؟

بله، اینویزیلاین می تواند برای عقب بردن دندان های پایین استفاده شود تا به طور طبیعی پشت دندان های جلویی قرار گیرند.

 

کراس بایت

کراس بایت (زمانی که برخی از دندان ‌های بالایی در داخل دندان‌ های پایین قرار می ‌گیرند به جای بیرون) می‌تواند باعث ساییدگی و فرسودگی دندان ‌های شما شود و حتی باعث عقب‌ رفتن لثه ‌ها شود.

 

آیا اینویزیلاین می تواند کراس بایت را برطرف کند؟

در بسیاری از موارد می توان از اینویزیلاین برای حرکت دادن دندان های نادرست در محل مناسب و درمان کراس بایت استفاده کرد.

 

اوربایت

زمانی که در هنگام بسته بودن دهان، فک بالا و پایین با یکدیگر همپوشانی نداشته باشند گفته می شود که فرد دچار اوربایت است.

 

آیا اینویزیلاین می تواند اوربایت را برطرف کند؟

بله، در برخی موارد می توان از اینویزیلاین برای حرکت دادن دندان ها استفاده کرد تا زمانی که دهان شما بسته است، دندان های بالا و پایین به درستی تراز شوند.

 

سایر ناهنجاری های قابل درمان با اینویزیلاین

  • دندان های کج
  • دندان های نامرتب
  • دندان های با فاصله

 

نکته: اینویزیلاین ها قادر به درمان ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی هستند و در صورتی که شدت ناهنجاری های دندان شدید باشد، با ارتودنسی ثابت قابل درمان است.

مقایسه اینویزیلاین با ارتودنسی فلزی

همان طور که گفتیم اینویزیلاین ها برای اصلاح مشکلات پیچیده دندانی مناسب نیستند و برای درمان اختلال های پیچیده استفاده از ارتودنسی فلزی توصیه می شود.

از طرفی ارتودنسی فلزی به اندازه اینویزیلاین ها زیبایی ندارند و در واقع دلیل اصلی طرفداری بسیاری از افراد از روش ارتودنسی با پلاک های شفاف نامرئی بودن آن است.

 

در صورتی که اینویزیلاین ها مناسب نباشد، ارتودنسی فلزی برای اصلاح اختلالات زیر موثر است:

  • روی هم رفتگی دندان ها در حالتی که بیش از 5 میلی متر باشد.
  • انحرافات فک و اختلالات اسکلتی.
  • چرخش شدید دندان ها؛
  • اپن بایت شدید دندان ها؛
  • کج بودن شدید دندان ها؛
  • نبود یک یا چند دندان در فک بالا یا پایین؛
     

 

کلام آخر

ارتودنسی با الاینرهای شفاف یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی دندان است که در آن خبری از سیم کشی دندان ها نیست و تقریبا می توان گفت بدون اینکه کسی متوجه درمان شما شود، بعد از گذشت چند ماه دندان هایتان صاف و مرتب می شود؛ گویا که معجزه شده است!

مردم عامه به ارتودنسی با الاینرهای شفاف، ارتودنسی نامرئی می گویند و این روش درمانی برای افرادی مناسب است که ناهنجاری های دندانی آنها بسیار شدید نباشد که البته اکثر افراد ناهنجاری های دندانی جزئی تا متوسط دارند. همچنین از آنجایی که الاینرهای نوعی ارتودنسی متحرک هستند؛ بنابراین استفاده از آنها به کودکان توصیه نمی شود چرا که ممکن است در نگهداری از آنها و استفاده مداوم آنها کوتاهی کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied