شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

نحوه خرید میلگرد از بورس به چه صورت است؟

یکی از روش های نوین برای خرید میلگرد، تهیه آن از بورس است. سازمان بورس ایران که از سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرده شرایط مناسبتری را برای خریداران به وجود آورده است. اما نکته قابل توجه این است که برای حضور در چنین سازمانی باید حتما قوانین و مقررات آن را به خوبی بدانیم. در واقع بورس کالا به‌ عنوان یک بازار فیزیکی برای عرضه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها به ‌منظور تثبیت قیمت کالاها تأسیس گردید. برای خرید میلگرد از بازار بورس باید قوانین خاصی را رعایت کنیم، اما واقعیت این است که میزان عرضه و تقاضا تا حدود زیادی می‌تواند بر روی معاملات تاثیربگذارد. یکی از شروط لازم و مهم برای خرید میلگرد و حضور در بورس کالا مشخص نمودن میزان و حجم خرید محصول مورد نظر است که در تالارهای مختلف باید از یک مقدار تعیین ‌شده بیشتر باشد که این مقدار می‌تواند 20، 110 یا 220 تن باشد.

 

 

بورس کالا چیست ؟

بازار بورس کالا یکی از بازارهای بزرگ و گسترده کشور می‌باشد که امکان داد و ستد انواع کالاهای مختلف در آن وجود دارد. در بوس، کالاها و محصولات گوناگونی عرضه می‌شود از جمله ورق، میلگرد و تیرآهن و سایر کالاهای صنعتی که می‌تواند در رونق بازار موثر باشد. مزیتی که در خرید از بورس وجود دارد، قیمت میلگرد تمام شده مناسب‌تر از سایر بازارها است. با توجه به عرضه مستقیم میلگرد از کارخانه و عدم وجود دلالان، شفافیت ایده‌آلی در بازار بورس به وجود می‌آید و در نهایت این روند موجبات رونق در مقاطع فولادی با قیمتی مناسب را ایجاد می‌کند. خرید میلگرد از بورس دارای قوانین خاصی است از جمله باید در تناژ بالا مشتریان محصول مورد نظر خود را خریداری کنند، به همین دلیل خرید در تناژ پایین از سازمان بورس اصلا مسیر مناسب و به صرفه‌ای نیست.

 

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد در بورس کالا، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

 

انتخاب کارگزار مناسب

برای خرید میلگرد و تیرآهن در اولین گام به‌ عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی برای انجام معاملات (ارائه سفارش خرید، خریدوفروش سهام) باید یکی از کارگزاران مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار انتخاب شود تا تمامی امور مربوط به ارائه سفارش، خریدو فروش سهام را انجام شود.

 

دریافت کد مشتری

پس از انتخاب یک کارگزاری مناسب، برای حضور در سازمان بورس و فعالیت در بازار نیاز به کد مشتری است که باید از طریق بورس کالا نسبت به دریافت آن اقدام شود. لازم به توضیح است که مرحله دریافت کد تنها یک ‌مرتبه انجام می‌شود و هر خریدار باید از طریق کارگزاری خود اقدام به دریافت آن نماید. گفتنی است، اگر به‌ عنوان یک فرد حقیقی اقدام به دریافت کد مشتری کرده‌اید به این مدارکی مانند تصویر کپی از صفحات شناسنامه، تصویر کپی از کارت ملی نیاز دارید. به‌ عنوان فرد حقوقی هم به تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت، تصویر شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا هیئت‌مدیره، تصویر روزنامه آخرین تغییرات شرکت، لیست صاحبان امضا و لیست تمامی سهامداران بالای 10 درصد نیاز است؛ همچنین در کل زمان انجام معاملات فقط اشخاص حقوقی می توانند این فرآیند را جلو ببرند.

 

مطالب مرتبط: کاربردهای ورق استیل در صنعت ساختمان

 

فرم درخواست خرید

در این مرحله به ‌منظور هر بار خرید باید یک فرم سفارش شامل اطلاعاتی مانند نوع کالا، نام تولیدکننده و حداکثر مقدار قیمت خرید را تعیین و فرم را تکمیل نموده و تحویل کارگزار مربوطه دهید.

 

بررسی امکان خرید

نکته مهم در هنگام خرید میلگرد این است که ده درصد از مبلغ به منظور پیش پرداخت و تضمین تعهدات خریدار، به حساب کارگزاری واریز می گردد و در صورت ایجاد مشکل، کارگزار می تواند این مبلغ را برداشت کند. علاوه بر این با توجه به اینکه میلگرد یکی از محصولات صادراتی است، مبلغ 5 درصد از ارزش کل معامله نیز به‌ حساب کارگزاری واریز می‌شود.

 

خرید کالا

کارگزاران مطابق قیمتی که در تابلو نمایش بورس اعلام شده باید روند خریداری را تکمیل نمایند. آنها باید به گونه‌ای اقدام کنند که در نهایت خریدی به صرفه داشته باشند.

 

کسر کارمزدهای کارگزاری

فرد خریدار فرصت دارد که تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری، باقیمانده مبلغ را به‌حساب بورس مدرج شده واریز کند و فیش بانکی را به کارگزاری تحویل دهد. در غیر این صورت معامله فسخ ‌شده و خریدار موظف است مبلغی را به ‌عنوان کارمزد کارگزار خود و فروشنده بپردازد.

 

تسویه کل مبلغ خریداری‌شده

در نهیا خریدار باید در زمان مقرر شده تمامی مبالغ را پرداخت نماید.

 

نکات مهم در خرید میلگرد از بورس

خریدار برای تسویه مبلغ به مدت 3 روز کاری فرصت دارد، در صورت تأخیر خریدار برای تسویه مبلغ، مقدار 25 / 0 درصد ارزش معامله به‌ صورت روزانه به ‌عنوان جریمه باید به فروشنده بپردازد که این روند تا 10 روز کاری ادامه دارد و پس‌ ازآن معامله فسخ می‌شود و باید مبلغی را به ‌عنوان جریمه به کارگزار خودپرداخت نماید.

 

 

در پایان

تمامی معاملات در بورس تحت نظر سازمان بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و قطعا این معاملات تأثیر مستقیمی بر قیمت لحظه‌ای آهن‌آلات داشته باشد. قیمت‌گذاری عادلانه با توجه به مقدار عرضه و تقاضا، اطمینان از اصالت کالا با توجه به اعتبار تولیدکننده، شفاف بودن قیمت‌ها، امکان مقایسه قیمت میلگرد، امکان جریمه فرد خریدار و معاملات آنلاین می‌تواند ازجمله مزایای خرید در بورس کالا باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied