شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

هشت نکته کلیدی که باید پیش از خرید سنگ ساختمانی بدانید!

هشت نکته کلیدی که باید پیش از خرید سنگ ساختمانی بدانید!

نکات خرید سنگ ساختمانی

امروزه، بیش از گذشته، به طراحی دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان‌ها پرداخته می‌شود و افراد برای ساخت بنا‌های کوچک و بزرگ خود، به دنبال مصالح ساختمانی مناسب و متناسب با سلیقه و بودجه خود هستند. همواره سنگ ساختمانی، از جایگاه ویژه‌ای میان پیمانکاران و انبوه‌سازان ساختمانی برخوردار است. چراکه سنگ علاوه بر زیبایی بصری، جلوه و شکوهی که به بنا می‌بخشد، دارای تنوع در طرح و رنگ است و هم‌چنین به عنوان عنصری از طبیعت، مستحکم و پایدار است.

با توجه به تنوع بسیار بالای سنگ‌ها و کارخانه‌های تولید سنگ، یکی از دغدغه‌های افرادی که برای خرید سنگ اقدام می‌کنند، این است که چه نکاتی را باید برای انتخاب سنگ در میان انواع سنگ مد نظر قرار داد تا خریدی مطمئن صورت گیرد؟ باید دقت کنید که بایستی از نزدیک سنگ مورد نظر خود را مشاهده نموده و نکاتی را در نظر بگیرید. در این مقاله، نکات مهم انتخاب و خرید سنگ ساختمانی را مطرح خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

نکته اول: به ظاهر فیزیکی سنگ از نظر میزان تخلخل، تعداد شیار و رگه توجه نمایید.

سنگ‌ها از نظر میزان خلل و فرج‌ها، رگه‌ها، تعداد شیارها، شکستگی و پوسیدگی با یکدیگر متفاوتند و باید قبل از خرید، به صورت حضوری از سنگ مورد نظر خود بازدید نموده و به دقت از نظر ظاهری بررسی نمایید. ترجیحا، سنگ باید فاقد رگه‌های سست، شیار و پوسیدگی باشد. برای پی بردن به شیارها و ترک‌های درون بافتی سنگ، می‌توانید با جسمی فلزی بر سنگ ضربه وارد نمایید، در صورتی که صدایی شبیه صدای شیشه شنیدید، می‌توانید از عدم وجود شیار و ترک درون سنگ، اطمینان حاصل کنید.

نکات خرید سنگ نما

نکته دوم: متناسب با نیاز و کاربرد مد نظر خود، سنگ را انتخاب کنید.

به عبارتی، سنگ‌ها دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مشخصی از نظر میزان تخلخل، وزن، استحکام، مقاومت سایشی و فشاری، میزان جذب آب، مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف و ثبات رنگ هستند. برای هر بخش از ساختمان، نیاز است تا شناسنامه سنگ را از نظر این ویژگی‌ها بررسی نمود و متناسب با نوع کاربرد خود، سنگ مناسب را انتخاب نمود. به عنوان مثال، سنگ تراورتن بهترین گزینه به عنوان سنگ نما می‌باشد. چرا که دارای تخلخل نسبتا بالایی است و به راحتی به ملات می‌چسبد، وزن نسبتا کمی دارد، مقاومت بالای آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، زبانزد است و جذب آب کمی دارد.

نکته سوم: به هنگام خرید سنگ در متراژ بالا، حتما هنگام بارگیری در محل حضور داشته باشید.

بهتر است که هنگام بسته‌بندی و بارگیری در محل حضور داشته باشید و بر فرآیند بارگیری نظارت داشته باشید. این امر دو مزیت دارد: 1. از سلامت سنگ‌های مورد نظر خود اطمینان حاصل می‌نمایید. 2. مطمئن می‌شوید که سنگ درخواستی و سنگ تحویلی، تطابق کامل دارند.

نکته چهارم: به سورت‌بندی و بازی طرح و رنگ سنگ‌ها دقت نمایید.

هر سنگی دارای سورت‌های مختلف و با درجه کیفی متفاوتی است. پارامترهای گوناگونی مانند رنگ و یکدستی سنگ، ویژگی‌های ظاهری و شیمیایی، نوع و کیفیت فرآوری و برش دقیق و منظم بر درجه کیفی سورت و قیمت سنگ موثر است. به طور کلی در ایران، سنگ‌ها در سورت‌های صادراتی، سوپر، ممتاز، درجه یک و درجه دو که به ترتیب از بیشترین کیفیت به کمترین کیفیت است، دسته‌بندی می‌شوند.

هنگام بارگیری باید دقت شود که از سورت انتخابی خود، سنگ بار ‌شود. زیرا برخی سورت‌ها کمی شباهت دارند و باید به این نکته، توجه ویژه‌ای شود.

خرید سنگ آسپزخانه

نکته پنجم: سنگ‌ها را از نظر کیفیت ساب، گونیا بودن، ضخامت و ابعاد بررسی نمایید.

بسیار مهم است که سنگ انتخابی شما، دارای کیفیتی مطابق با کیفیت نمونه اولیه‌ای باشد که مشاهده نموده‌اید. سنگ را از نظر میزان ساب‌پذیری و ساب نهایی دقت نمایید که کیفیت ساب نهایی مناسب باشد. از طرف دیگر، توجه داشته باشید که سنگ لب‌پر نباشد و ضخامت آن دقیقا با ضخامت درخواستی شما یکسان باشد (تفاوت یک تا دو میلی‌متر قابل چشم‌پوشی است).

نکته ششتم: کیفیت و نوع فرآوری و پرداخت سنگ را به دقت از نظر بگذرانید.

پس از برش، بر روی سنگ‌ها فرآوری و پرداخت صورت می‌گیرد. فرآوری، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای زیباتر نمودن سنگ انجام می‌شود. برای مثال تخلخل‌های موجود بر روی سنگ با موادی مانند رزین و اپوکسی و یا ماستیک پوشانده می‌شود تا سنگ یکدست‌تر و جذاب‌تر باشد. فرآیند دیگری که بر روی سنگ صورت می‌گیرد، پرداخت است که انواع روش‌های پرداخت مانند صیقلی، هوند، چرمی و ... وجود دارد که بایستی کیفیت این موارد و مواد به کار رفته را با دقت بررسی نمایید.

نکته هفتم: در طول فصل سرما، بر روی سنگ‌ها یک پوشش ضخیم ضد آب کشیده شود.

در فصل سرما و فصل‌هایی که احتمال بارش برف و باران در طول مسیر حمل و نقل سنگ وجود دارد، بایستی یک پوشش محافظ ضد آب بر روی بار سنگ کشیده شود تا آب به سنگ نفوذ نکند. وجود آب در میان سنگ‌ها باعث چسبیدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

خرید سنگ مشکی

نکته هشتم: سنگ‌های مشکی را از نظر طبیعی بودن رنگ، بررسی کنید.

برخی از سنگ‌های مشکی توسط کارخانه رنگ می‌شوند تا مشکی‌تر به نظر آیند. در این صورت، شاید ابتدای امر سنگ جلوه بیشتری در نظر مشتری داشته باشد اما پس از مرور زمان و با رسیدن آب به آن، رنگ آن می‌رود و تیرگی اولیه خود را از دست می‌دهد. البته باید خاطرنشان کرد، به طور کلی، سنگ‌های تیره به‌خصوص اگر در معرض نور خورشید باشند، دچار رنگ‌پریدگی می‌شوند. بدین‌ترتیب، بهتر است پیش از خرید سنگ مشکی، کمی آب بر روی سنگ بریزید؛ اگر آب به زلالی قبل بود، تیرگی سنگ، طبیعی است ولی اگر رنگ آب، به تیرگی گرایید، سنگ رنگ شده است و باید در خرید آن احتیاط بیشتری نمود.

در انتها باید خاطر نشان کرد که نکات گفته شده برای خرید سنگ، از اهمیت زیادی برخوردار است و بایستی در هنگام انتخاب، خرید، بارگیری و تحویل سنگ، به آن‌ها دقت نمایید. در صورتی‌که سنگ انتخابی شما با سنگ دریافت شده در هر یک از مراحل، متفاوت بود، شما می‌توانید با مدیر فروش کارخانه صحبت کرده و درخواست برگشت و تعویض سنگ خریداری‌شده را داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied