شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم+ اندازه گیری باقیمانده سموم کشاورزی

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم+ اندازه گیری باقیمانده سموم کشاورزی

آزمایش باقیمانده بیش از صدها سم کشاورزی در انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی فرآوری شده برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم که به عنوان بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کل کشور شناخته شده، با پیشرفته ترین دستگاه های GC-MS و LC-MS-MS قابل اندازه گیری می باشد. لازم به ذکر است آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم موفق به کسب رتبه اول در آزمون ارزیابی عملکرد تعیین باقیمانده سموم کشاورزی در بین بیست و هشت آزمایشگاه همکار غذا و دارو ایران شد. علاوه براین نتایج آزمونهای آزمایشگاه مرجعان خاتم منطبق با نتایج آزمایشگاههای معتبر اروپایی از جمله یوروفینز (Eurofins) آلمان است.

 

باقیمانده سموم کشاورزی در محصولات غذایی

امروز برای تأمین امنیت غذایی و افزایش تولیدات کشاورزی، تمامی کشورهای جهان ناچارند از سموم شیمیایی یا آفت کش‌ها برای حفظ محصولات کشاورزی در برابر آفات و بیماریهای گیاهی بهره ببرند و حتی پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز نمی‌توانند ادعا داشته باشند که از مصرف سموم شیمیایی در حفظ تولیدات کشاورزی خود بی بهره اند.

سمپاشی های مکرر و استفاده بیش از اندازه از سموم دفع آفات، استفاده از سموم بی کیفیت و نامعتبر، عدم توجه به دوره کارنس (حداقل مدت زمان پس از آخرین سم پاشی که باید طی شود تا سم قرار گرفته بر روی محصول تجزیه شده و به حد قابل مصرف برسد) و عرضه محصولات به بازار در مدت زمان کوتاهی بعد از سمپاشی، کالیبره نبودن سمپاش باعث افزایش مقدار باقیمانده سموم در مواد غذایی مورد مصرف انسان می گردد.

 

 

اهمیت آزمایش باقیمانده سموم در مواد غذایی

با وجود تلاش ها برای تولید غذای سالم، مواد غذایی خام مانند سبزیجات و میوه ها بخصوص محصولات گلخانه ای و صیفی جاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و ... ممکن است به باقی مانده سموم آلوده باشند و در اغلب موارد، فرآوری محصولات غذایی حاوی باقیمانده سموم کمکی به رفع و کاهش آلودگی آنها نمی کند.

چنانچه مقدار باقی مانده سموم در محصولات غذایی بالاتر از حدود تعیین شده توسط سازمان های مربوطه مانند سازمان استاندارد و غذا و دارو ایران یا در مورد محصولات صادراتی به اروپا، بالاتر از حد مجاز استانداردهای اتحادیه اروپا باشد، علاوه بر اثرات مخرب روی مصرف کنندگان، با پذیرفته نشدن در بازارهای هدف یا مصرف منجر به خسارتهای اقتصادی زیادی به تولید کنندگان می شود.

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم با آزمایش و اندازه گیری باقیمانده سموم کشاورزی در مواد غذایی علاوه بر سلامت مصرف کنندگان، به کمک تولید کنندگان آمده تا دچار خسارتهای اقتصادی نشوند.

 

منظور از حد مجاز سموم در محصولات غذایی

برای افزایش ایمنی مصرف کنندگان و دریافت مجوز ورود محصولات غذایی به بازار، حداکثر میزان مجاز باقی مانده سموم (MRL) که به طور معمول برحسب میلی گرم بر کیلوگرم (ppm) و به عنوان استانداردی برای تجارت بین المللی و سلامت مواد غذایی شناخته شده، توسط کشورهای مختلف تعیین شده است و میزان باقیمانده سموم در محصولات غذایی نباید از این حد بیشتر باشد. این حد مجاز باقیمانده آفتکش ها با دقت بسیار بالا در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم قابل اندازه گیری است.

مقدار حد مجاز باقیمانده سموم در محصولات غذایی ایران و اتحادیه اروپا، لیست سموم ممنوع شده سازمان حفظ نباتات ایران و سموم ممنوع شده اتحادیه اروپا در وب سایت مرجعان خاتم موجود است.

 

 

خطر مصرف مواد غذایی دارای باقیمانده سموم برای انسان

طبق گزارش سازمان حفظ نباتات ایران، میزان مواجهه با سموم شیمیایی از طریق مواد غذایی به خصوص میوه و سبزیجات پنج برابر بیشتر از سایر راهها مانند تنفس هوا و نوشیدن آب است. مضرات سموم شیمیایی متعدد است و قرار گرفتن طولانی مدت حتی با مقدار کم باقیمانده سموم در مواد غذایی باعث انواع سرطان، مانند سرطان سینه، معده، پروستات و ...، بیماریهای قلبی و تنفسی، اختلالات تولید مثلی و سیستم عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و ... می شود.

کودکان، زنان باردار، افراد مسن در برابر باقیمانده سموم حساستر هستند. چنانچه مادر بارداری در معرض باقی مانده سموم قرار بگیرد، ممکن است فرزند او به تومورهای سرطانی مغز، سرطان خون و تومورهای بدخیم کلیه (ویلمز)، حساس تر باشد.

 

خطر مصرف غذای آلوده به باقیمانده سموم برای کودکان

مصرف باقیمانده سموم در غذای کودکان به دلیل وزن پایین بدن کودک و مصرف مواد غذایی و نوشیدنی بیشتر در طول روز نسبت به بزرگسالان، جدی تر است. علاوه براین، سیستم های دفعی و سم زایی بدن کودکان در حال رشد است و توانایی دفع کامل باقیمانده سموم در مواد غذایی را ندارد و از طرفی باقیمانده آفتکش ها در مواد غذایی ممکن است مانع از جذب مواد مغذی از غذای کودک شده و سلامت کودک را تهدید کند.

البته بیشتر اوقات مصرف مواد غذایی آلوده به باقیمانده سموم در طولانی مدت اثرات مخرب خود را نشان داده و باعث آسیب به مغز و سیستم ایمنی می شود.

 

بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کشور

 

آزمایشگاه مرجعان خاتم به عنوان بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کشور، قادر به انجام آزمایشهای مختلف مواد غذایی از جمله اندازه گیری باقیمانده سموم شیمیایی، آزمایش سموم قارچی یا مایکوتوکسینها، اندازه گیری فلزات سنگین، آزمون میکروبی، آزمون های شیمی عمومی و ... مرتبط با خوراک انسان و دام می باشد. این آزمایشگاه های مواد غذایی در شش شعبه داخل کشور و یک شعبه خارجی در کشور روسیه آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

 

اما چرا آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم؟

  • برترین آزمایشگاه کل کشور در سال 1402
  • کسب رتبه اول در آزمون ارزیابی عملکرد در بخش باقیمانده سموم بین بیست و هشت آزمایشگاه کشور
  • کسب رتبه A در آزمون ارزیابی عملکرد در بخش شیمی عمومی بین سی و شش آزمایشگاه کشور
  • سرعت اعلام نتایج: در مدت زمان کمتر از 24 ساعت
  • دقت در نتایج: مطابق با نتایج یوروفینز آلمان
  • مجهز به دستگاههایی با تکنولوژی بالا
  • مشاوره فنی و تخصصی
  • کارشناسان حرفه ای
  • دارای گواهینامه 17025
  • همکار اداره استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی کشور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی