شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

تکلیف زن در صورت غیبت و مفقود شدن شوهر در قانون چیست؟

تکلیف زن در صورت غیبت و مفقود شدن شوهر در قانون چیست؟

در این مقاله به مفقودالاثر بودن شوهر و تکلیف زن در صورت غیبت مرد صحبت کردیم. اگر شما به هر دلیل مختلفی با این مورد مشکلات در زندگی مشترکتان مواجه شدید می‌توانید به مجموعه کارمنتو با دارا بودن 11 حوزه و 31 زیر حوزه و با همکاری با بیش از 350 مشاور برتر دارد اعتماد کنید.

 

 در ابتدا کسی که مفقودالاثر است به معنی این است که شخص مدت نسبتا زیادی از غیبت او می‌گذرد و به هیچ وجه خبری از او نیست. یعنی خانواده او از زنده بودن یا نبودنش اطلاع ندارند. امروزه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که با مشکلات و سختی‌های زندگی روبرو نشده باشد. زندگی تمام انسان‌ها پر از مشکل و فراز و نشیب است که گاه خواسته و گاه ناخواسته وارد زندگیشان می‌شود.

متاسفانه افراد زیادی هستند که به جای رو در رو شدن با مشکلات و حل آنها، به دنبال ساده ترین راه ممکن می‌روند؛ فرار از مشکلات. حتما شنیده اید که فردی یکباره غیبش زده است و برای مدت طولانی از او خبری نشده است. به خصوص در زندگی‌های مشترک  زن یا مردی بدون اطلاع همسر تصمیم به ترک زندگی می‌گیرند.

زندگی زناشویی همانند سایر مراحل زندگی قطعا با مسائل و مشکلاتی همراه خواهد بود که ممکن است تحمل آن برای دو طرف رابطه یا یکی از آنها بسیار طاقت فرسا و سخت باشد. شاید طلاق یکی از گزینه‌های پیش روی زوجین برای رهایی از این شرایط است اما بنابر دلایلی ممکن‌ است که آنها از این کار هم طفره بروند و چاره ای جز ترک خانه و خانواده را نداشته باشند.

در صورتی شما در زندگی مشترکتان با مفقودالاثر بودن شوهر رو به رو شده اید می‌توانید به مشاور طلاق مجموعه کارمنتو اعتماد کنید و از تجربه مشاوران برای حل مشکلات خود بهره‌مند شوید.

 

هنگام غیبت و مفقود شدن زوج، زن چه اقداماتی باید انجام دهد؟

در هنگام غیبت و مفقود شدن شوهر، زن به یکباره و در صورتی که خبری از او نباشد اولین راه ممکن  مراجعه خانواده یا نزدیکان او به اداره آگاهی است. در آنجا باید لیستی از مشخصات فرد مانند مشخصات ظاهری، علامت مشخص بر روی بدن، آخرین لباسی که فرد که فرد به تن داشته مشکلات پزشکی و موارد دیگر به پلیس اطلاع داده شود. اگر زن به این نتیجه برسد که مفقودالاثر بودن شوهر تعمدا خانه را ترک کرده است و هیچ خبری بعد از گذشت حداقل 6 ماه از او نشود، می‌تواند برای طلاق دادخواست دهد. در این طرح دعوا، زن خواهان دعوا و مرد خوانده خواهد بود.

به دلیل عدم اطلاع از مکان شوهر، باید او را مجهول المکان معرفی کرد تا بر آن اساس وقت رسیدگی ابلاغ شود. تمام این مراحل این دعوا به صورت غیابی انجام می‌شود. زن می‌تواند علاوه بر دادخواست طلاق برای دریافت مهریه و نفقه خود دعاوی دیگری نیز طرح کند تا در صورت پیدا شدن اموال شوهرش، قانون آنها را توقیف کرده و حق زن را بپردازد. در صورت نیاز شما می‌توانید از مشاوره حقوقی طلاق کارمنتو با پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت کمک بخواهید.

 

زمان انتظار زوجه برای غیبت همسر خود چه مدت زمان است؟

 به طور کلی از شوهر مفقودالاثر نباید هیچ خبر یا اثری وجود داشته باشد. عقد نکاح باعث می‌شود که زن و مرد زندگی خانوادگی جدیدی را تشکیل دهند و وظایفی را هم در قبال یکدیگر بر عهده بگیرند. اما گاهی غیبت مرد باعث می‌شود که وی تکالیف خود را انجام ندهد و از بابت زن دچار عسر و حرج شود. به همین دلیل قانون گذار در صورت غیبت طولانی شوهر به زن حق طلاق داده است. بر اساس ماده 1029 قانون مدنی هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد، زن او می‌تواند تقاضای طلاق کند و در این صورت با رعایت ماده 1023 حاکم او را طلاق می دهد.

بر اساس این ماده شوهر زن عنوان غایب مفقودالاثر را خواهد داشت و از جهت آن که شخص غایب پس از گذشت این مدت عادتا زنده فرض نمی‌شود. براساس ماده 1156 قانون مدنی زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد، باید از تاریخ طلاق عده وفات نگه دارد. در صورت داشتن اطلاعات بهتر می‌توانید از مشاوره با وکیل طلاق مجموعه کارمنتو استفاده نمایید.

 

 

تکلیف زن در زمان مفقودالاثر شدن مرد چیست؟

تکلیف زن در صورت غیبت مرد این است که اگر مردی  ناگهانی مفقودالاثر شود و مرگ و زنده بودن او مشخص نباشد، بنا بر حکم قانون به مدت 4 سال درباره او تفحص می‌شود. بعد از گذشت این مدت اگر خبری از مرد به دست نیامد قانون برای زن شرع مطلقه را اجرا خواهد کرد. در این 4 سال ولّی مرد وظیفه دارد تا از مال خودش یا فرزندش نفقه زن را بپردازد.

در صورت پیدا شدن مرد تمامی مخارجی که زن در این بازه زمانی از دارایی‌های خود یا درآمدش داشته باشد به عهده او خواهد بود. مرد وظیفه دارد تا مخارجی که زن از خود داشته است را به زنش پرداخت کند‌. حال اگر هیچ مالی برای زن وجود نداشته باشد و شرایط زندگی برای او سخت شود، می‌تواند در دادگاه درخواست عسر و حرج بدهد. دادگاه در این گونه موارد حکم طلاق را زودتر صادر خواهد کرد. بعد از اجرای حکم طلاق، زن با گذراندن دوره عده می‌تواند برای ازدواج مجدد اقدام کند. اگر بعد از اجرای طلاق غیابی و زمانی که زن در دوران عده است، مرد بازگردد و خواهان بازگشت به زندگی مشترکش باشد، در این شرایط اگر مرد به دادگاه رفته و تقاضای ادامه زندگی مشترک را بدهد اثر طلاق از بین می‌رود و حکم باطل خواهد شد.

بر اساس ماده 1030 ماده مدنی اگر شخص غایب پس از وقوع طلاق و قبل از انقضاء مدت عده، مراجعت نماید‌ نسبت به طلاق حق رجوع دارد ولی بعد از انقضاء مدت مزبور حق رجوع ندارد. مجموعه کارمنتو با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا به شما امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه را می‌دهد و ارتباط به صورت آنلاین تلفنی و از طریق VOIP خواهد بود.

 

سخن پایانی

حتی فکرش هم سخت است که مرد یک خانه یک دفعه برود و سرو کله اش اصلا پیدا نباشد و تبدیل به یک شوهر مفقودالاثر شود. برای مفقودالاثر شدن یک نفر کافی است مدتی طولانی از وی خبری نباشد. روش‌های زیادی برای مفقودالاثر شدن وجود دارد به همین خاطر دلیل گم شدن مرد مهم‌ نیست، همین که دیگر در دسترس نباشد و زن هیچ خبری از او نداشته باشد، مفقودالاثر به حساب می‌آید.

در این مقاله به مفقودالاثر بودن شوهر و تکلیف زن در صورت غیبت مرد صحبت کردیم. اگر شما  به هر دلیل مختلفی با این مورد مشکلات در زندگی مشترکتان مواجه شدید می‌توانید به مجموعه کارمنتو با دارا بودن 11 حوزه و 31 زیر حوزه و با همکاری با بیش از 350 مشاور برتر دارد اعتماد کنید.

مجموعه کارمنتو با امکانات و ویژگی‌های بسیار عالی همچون امکان چت آنلاین با پشتیبان، تنوع در حوزه‌ها، وجود یک پلتفرم جامع و ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین بودن)، دارای شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات، ثابت کرده است که همیشه در تلاش است که بهترین خدمات را برای مشتریان خود ارائه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی