شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

هود شیمیایی آزمایشگاهی

هود شیمیایی آزمایشگاهی

شرکت مهندسی پترونیک صنعت (سهامی خاص) با هدف ایجاد توانایی در تجهیز کامل آزمایشگاه ها و سایت های آزمایشگاهی مبتنی بر اصول فنی و ایمنی بگونه ای که موجبات عملکرد صحیح آزمایشگاه ها را فراهم آورده و به تبع آن دقت در خروجی های آنها را تضمین نماید تاسیس گردید. این شرکت در مرداد ماه سال ۱۳۸۴ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی تهران به ثبت رسیده و فعالیت خود را رسما آغاز نمود.

ازجمله تجهیزاتی که باید برای یک محیط سربسته مثل آزمایشگاه درنظر داشته باشید، می‌توان به انواع هود شیمیایی اشاره کرد. بااین‌حال، خرید و تهیه چنین تجهیزاتی می‌تواند با چالش‌هایی برای شما همراه باشد. با توجه به اینکه خرید هودهای شیمیایی و طراحی محیط آزمایشگاه نیاز به دانش فنی دارد، به همین دلیل باید از قبل اطلاعات کافی برای تهیه آن‌ها جمع‌آوری کنید.

تنوع زیادی از این محصولات در بازار موجود است و به همین علت، افراد عادی نمی‌توانند به‌درستی برای خرید اقدام کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره نکاتی که باید هنگام خرید با چنین تجهیزاتی درنظر بگیرید، صحبت کنیم.

 

هود شیمیایی شامل چه ویژگی‌هایی است؟

هود آزمایشگاهی بسته به امکانات و فناوری که برای آن به‌کار گرفته می‌شود، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار خواهد بود. بااین‌حال، برخی از ویژگی‌ها در تمامی چنین تجهیزاتی مشترک است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

 

افزایش سطح ایمنی محیط کار با استفاده از هود شیمیایی آزمایشگاه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای انواع هودهای شیمیایی درنظر گرفت، افزایش ضریب ایمنی محیط کار است. محیط آزمایشگاه بسته به فعالیت و واکنش‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، ممکن است با خطراتی برای کارکنان و اپراتورها همراه باشد.

در حقیقت، چنین تجهیزاتی با توجه به فناوری به‌کاررفته در آن، قادر است به‎خوبی هوا و ذرات تولیدشده در محیط کار را به‌داخل محفظه و از آن‌جا به بیرون منتقل کند. با چنین ویژگی، احتمال تماس مواد سمی و آلوده با بافت‎های مختلف بدن کاهش پیدا خواهد کرد.

خاصیت مکش نسبتا قوی برای حذف ذرات آلوده از محیط در هودهای شیمیایی

از دیگر ویژگی‌هایی که برای محصولاتی این‌چنینی قابل تصور خواهد بود، قدرت مکش بالای آن‌ها است. شرکت‌های سازنده برای اینکه بتوانند ایمنی حین کار در محیط آزمایشگاه را برای اپراتور تامین‌ کنند، قدرت مکش بالایی برای محصولات خود درنظر می‌گیرند.

قدرت مکش انواع هود شیمیایی بسته به مدل و نوع آن متفاوت است. به‌عنوان مثال، مدل‌هایی که برای آزمایشگاه‎های بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار، از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

جلوگیری از نشت ذرات آلوده از محیط کار به بیرون با استفاده از هود‌ آزمایشگاهی

دقت داشته باشید، استفاده از چنین تجهیزاتی در محیط آزمایشگاه برای جلوگیری از آلودگی اپراتور حین کار است. به همین دلیل، ساختار هود‌های مختلف به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا از نشت ذرات سمی و آلوده از محفظه کار جلوگیری کند.

این موضوع برای انواع هودهای بیولوژیک از اهمیت بیشتری برخوردار است. با درنظرگرفتن اینکه نشت میکروارگانیسم‌های مختلف به محیط بیرون می‌تواند با خطرات بسیار جدی و جبران‌ناپذیری همراه باشد، باید از هودهایی استفاده کرد که چنین ویژگی را ارائه کند.

 

اختصاصیت هودهای آزمایشگاهی برای مواد شیمیایی مختلف

هود شیمیایی آزمایشگاه

 

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان برای انواع هود‌های آزمایشگاهی ذکر کرد، اختصاصیت عملکرد آن‌ها برای مواد شیمیایی مختلف است. در حقیقت، نمی‌توان صرفا از یک هود شیمیایی برای آزمایشگاه‌های گوناگون استفاده کرد؛ چراکه برای هر ماده مناسب نخواهد بود.

به‌عنوان مثال، برخی مواد شیمیایی مانند اسیدها، از قدرت خورندگی بالایی برخوردار است و درصورت استفاده از هودهای معمولی برای چنین آزمایشگاه‌هایی، مطمئنا نمی‌توان ایمنی مناسبی برای محیط کار ایجاد کرد. به‌علاوه، رسوب کریستال‌های اسیدی می‌تواند حتی خطر بروز انفجار در آزمایشگاه را به‌دنبال داشته باشد.

 

چه نکاتی هنگام خرید هودهای شیمیایی درنظر داشته باشیم؟

با درنظرگرفتن اینکه هودهای شیمیایی در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود، باید مشخصات و امکانات هریک را برای هدف و کارایی خود به‌خاطر داشته باشید. در ادامه این بخش قصد داریم نکات مهمی که قبل از خرید باید به آن‌ها توجه کنید را بررسی کنیم.

 

توجه به ابعاد هود شیمیایی آزمایشگاه

یکی از نکات بسیار مهمی که قبل از خرید چنین تجهیزاتی باید مد نظر قرار دهید، این است که ابعاد آن را از به‌صورت تقریبی محاسبه کنید. در حقیقت، شما باید بسته به میزان گنجایش محیط آزمایشگاه خود، به‌دنبال هودی باشید که بتواند علاوه‎بر کارایی مد نظر، ابعادی متناسب با مکان قرارگیری داشته باشد.

به‌عنوان مثال اگر محیط آزمایشگاه محدودیتی ندارد، می‌توانید از سایزهای بزرگ‌تر برای ارائه کارایی بهتر استفاده کنید. اما اکثر اوقات، میزان فضای زیادی در آزمایشگاه وجود ندارد. در چنین شرایطی، توصیه می‌شود به‌سراغ محصولات با ابعاد کوچک‌تر مثل انواع هودهای شیمیایی رومیزی بروید.

 

به قدرت هود شیمیایی قبل از خرید توجه کنید

قدرت مکشی که هودهای شیمیایی می‌تواند ارائه کند، از دیگر نکاتی است که باید به‌خاطر داشته باشید. درصورتی‌که محصولی که خریداری می‌کنید از قدرت مکش خوبی برخوردار نباشد، گزینه مناسبی برای محیط آزمایشگاه شما نخواهد بود.

علاوه‌بر این، اگر به‌سراغ محصولاتی بروید که قدرت مکش بسیار بالایی داشته باشد، در برخی از مواقع کارآمد نخواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر برای خروج ذرات آلوده می‌توان به‌سراغ هودهایی با قدرت مکش متوسط رفت، خرید نمونه‌های پیشرفته‌تر صرفا هدردادن بودجه شما تلقی خواهد شد.

برای انتخاب قدرت مکش چنین تجهیزاتی، باید به چندین عامل توجه کنید. به‌‎عنوان مثال، حجم‌ گازهایی که در محیط واکنش تولید می‌شود، یکی از مهم‎ترین شاخص‌هایی خواهد بود که در تعیین قدرت مکش تاثیرگذار است.

 

توجه به تعداد فیلترهایی که برای هود شیمیایی استفاده می‎شود

برای آزمایشگاه‌هایی که با مواد و ترکیبات حساس و نسبتا خطرناک سروکار دارند، استفاده از هودهایی با فیلتر مناسب توصیه می‌شود. فیلترهای کربنی با توجه به جذب بالای ترکیبات آلوده، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که امروز در انواع مختلف هود به‌کار می‌رود.

همچنین، در کنار نوع فیلتر باید به تعداد این قطعات در محصول مورد نظر توجه کنید. هرچه تعداد بیشتری فیلتر برای یک هود آزمایشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای محیط‌هایی باشد که با مواد حساس سروکار دارند.

 

درنظرگرفتن جنس بدنه هودهای شیمیایی

هود آزمایشگاهی

 

در سال‌های اخیر، از مواد مختلفی برای طراحی بدنه هودهای شیمیایی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه مواد گوناگون تولیدشده در محیط آزمایشگاه می‌تواند اثرات متفاوتی روی بدنه دستگاه داشته باشد، معمولا چنین محصولات را با استفاده از بهترین آلیاژها طراحی می‌کنند.

ورق‌های فلزی به‌کاررفته در انواع هودهای شیمیایی از مقاومت خوبی نسبت به مواد مختلف برخوردار است و می‌تواند در طول زمان دوام بالایی داشته باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای طراحی بدنه داخلی هودهای شیمیایی، ورق‌هایی با ضخامت بیشتر به‌کار گرفته می‌شود.

با درنظرگرفتن اینکه بدنه داخلی دستگاه بیشتر با مواد شیمیایی در تماس است، باید متریال به‌کاررفته برای آن از دوام بالاتری برخوردار باشد. همچنین، بخشی از دستگاه که اپراتور قرار است روی آن واکنش‌های مختلفی انجام دهد، معمولا از سرامیک‌های ضداسید طراحی می‌شود.

 

درنظرگرفتن محل مناسب برای قراردادن هودهای شیمیایی

نکته بسیار مهم دیگری که حتما قبل از خرید آن را مد نظر قرار دهید، محلی است که قصد دارید از چنین تجهیزاتی استفاده کنید. معمولا توصیه بر این است که محل مورد نظر برای قراردادن انواع هودهای شیمیایی، از در و پنجره آزمایشگاه فاصله داشته باشد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات که باید قبل از خرید انواع هود شیمیایی مد نظر قرار دهید را مورد بررسی قرار دهیم. پیش‌تر بیان شد که انواع مختلفی از هودهای شیمیایی در بازار موجود است و باید به هدف و کارایی مد نظر خود توجه کنید. در غیر این صورت، نمی‌توانید به نتیجه دلخواه برسید.

با توجه به عدم اگاهی خیلی از افراد در چنین زمینه‌ای، استفاده از خدمات مشاوره‌ای می‌تواند گزینه موثری باشد. شرکت مهندسی پترونیک صنعت سال‌های زیادی در این حوزه فعالیت داشته و گزینه بسیار خوبی برای دریافت چنین خدماتی است. به‌علاوه شما می‌توانید برای سفارش انواع مختلف هودهای شیمیایی از این مجموعه اقدام کنید.

 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی