شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

بهترین و پرطرفدارترین پسته در ایران را میشناسید؟

بهترین و پرطرفدارترین پسته در ایران را میشناسید؟

پسته و طعم بی‌نظیر اون یکی از پرطرفدارترین مغزها توی دنیا محسوب می‌شه. کشور ایران به‌عنوان منبعی غنی از درختان و باغ‌های پسته، سالانه مقدار زیادی از این محصول رو به کشورهای خاورمیانه و اروپایی صادر می‌کنه. استان کرمان و شهرهای رفسنجان و سیرجان، مرکز کاشت پسته هستن که در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شن. پسته‌ها در انواع مختلف ریز و درشت، کشیده و گرد، مجلسی و معمولی برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرن؛ شما هر نوع پسته‌ای رو که انتخاب کنین می‌تونین منبعی از فیبر، فسفر، پتاسیم، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌های مفید و ... رو دریافت کنین. 

پسته و انواع آن

نمونه‌های مختلفی از پسته رو توی ایران می‌تونین پیدا کنین که هر کدوم از اون‌ها ویژگی‌های خاص خودشون رو دارن. معمولا تفاوت انواع پسته رو در شکل ظاهری، ابعاد و کیفیت اون‌ها می‌تونین ببینین. بعضی از اون‌ها بادامی‌شکل و کشیده و بعضی‌ها هم فندقی و گرد هستن؛ برای آشنایی بیشتر با انواع پسته‌ها و ویژگی اون‌ها در ادامه با ما همراه باشین.

پسته و انواع آن

پسته اکبری

پسته اکبری با ظاهری بادامی‌شکل و کشیده، عنوان لوکس‌ترین پسته موجود در بازار رو به خودش اختصاص می‌ده. این نوع پسته در ایران و در شهرهای سیرجان، رفسنجان و انار کاشت می‌شه که نیاز 80 درصد مردم کشور رو تامین می‌کنه و به کشورهای خاورمیانه و اروپایی هم صادر می‌شه. پسته اکبری جزء پسته‌های لوکس و گران‌قیمته که در مقایسه با سایر پسته ها دارای ارزش بیشتریه.

درختان این نمونه از پسته، محصول کمتری داره و بازدهی زیاد اون هر چند سال یکبار اتفاق می‌افته. این پسته مرغوب و باکیفیت غنی از فیبر و حاوی مواد مغذیه که استفاده از اون برای وگان‌ها و گیاه‌خواران مفیده و در کاهش وزن هم موثره. پسته خام، پسته بوداده، پسته شور و پسته نمک‌زده با آهک اضافه انواع مختلف پسته اکبری رو شامل می‌شه. پسته اکبری رو با تشخیص ویژگی‌های ظاهری اون می‌تونین بشناسین، این ویژگی‌ها به این شرح هستن:

  • ابعاد 22*12 میلی‌متر
  • رنگی پوست استخوانی کرم تیره
  • رنگ قرمز روشن
  • رنگ پوشش جلویی مغز، بنفش مایل به قهوه‌ای
  • رنگ غالب مغز پسته، زرد کم‌رنگ

انواع پسته اکبری

پسته اکبری از نظر کیفیت انواع مختلفی داره که تفاوت اون‌ها رو درجه کیفیتشون نشون می‌ده. برای خرید بهتر، لازمه که انواع پسته اکبری و کیفیت اون‌ها رو بشناسین.

  1. پسته درجه یک یا خندان طبیعی

این نوع از پسته اکبری روی درخت و به‌صورت طبیعی خندان شده که به‌طور معمول در سایزهای 18 تا 28 وجود دارن. این نمونه از پسته باکیفیت اکبری رو می‌تونین از سایت ناتژی بخرین.

  1. پسته درجه دو

این نوع از پسته اکبری، از مخلوط‌کردن پسته طبیعی آب‌خندان و خندان به‌دست می‌آد. این نمونه از کیفیت متوسطی برخورداره و در مقایسه با پسته خندان، قیمت پایین‌تری داره و برای خرید مناسب‌تره. این محصول از اکبری به کشورهای مختلف صادر می‌شه.

  1. پسته درجه سه یا آب‌خندان

پسته درجه سه اکبری، نمونه دهان‌بسته این نوع محصوله که بعد از برداشت به روش مکانیکی خندان می‌شه. این پسته کیفیت پایین‌تری داره و از قیمت کمتری هم برخورداره. کشورهای روسیه و عراق از مشتریان عمده این نمونه از پسته هستن.

پسته احمدآقایی

پسته احمدآقایی در اکثر شهرهای کشور کشت می‌شه؛ اما مرکز اصلی کاشت اون استان کرمان و شهر رفسنجانه. این نوع پسته به‌دلیل ارزش بالایی که داره به طلای سبز معروفه، می‌تونه گزینه مناسبی برای مهمونی‌ها و پذیرایی‌ها باشه. این نمونه از پسته، درشت و پرمغزه و پوسته اون از یه طرف نیمه‌باز و از طرف دیگه کامل باز شده.

پسته احمد آقایی در زیر نور آفتاب خشک می‌شه و در انواع مختلف بوداده، بوداده نمکی، بوداده نمکی با آهک اضافی و بوداده با نمک زعفرانی عرضه می‌شه. پسته احمد آقایی از نظر ظاهر از پسته اکبری کوچک‌تر و از پسته فندقی بزرگ‌تر و کشیده‌تره. ویژگی‌های دیگه این نوع پسته رو در ادامه می‌تونین ببینین.

  • در ابعاد 23 الی 32 وجود داره
  • نیاز به زمان کوتاه در عمل‌آوری
  • ظاهری کشیده و مشابه با پسته اکبری
  • رنگ پوست قرمز
  • رنگ مغز پسته، یشمی
  • رنگ پوسته، سفید

پسته فندقی

پسته فندقی یکی از پسته‌های محبوبیه که در استان کرمان و شهرهای سیرجان و رفسنجان کاشت می‌شه. پسته فندقی در مقایسه با پسته‌های دیگه اندازه کوچک‌تر و ریزتری داره؛ به‌همین دلیل به پسته فندقی شهرت پیدا کرده. این نوع پسته یکی از اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین پسته در بین انواع پسته‌ها به‌حساب می‌آید؛ شکل ریز و حجم بالای اون، قیمت خرید پسته فندقی رو مناسب کرده. قیمت پایین این نوع پسته و کیفیت مطلوب اون، باعث شده تا بیشترین میزان صادرات پسته کشور رو به خودش اختصاص بده. برای اینکه بتونین پسته فندقی رو از پسته‌های دیگه تشخیص بدین باید با ویژگی‌های اون آشنا بشین.

  • ابعادی به‌طول 18 میلی‌متر و قطر 11.6 میلی‌متر
  • رنگ غالب مغز پسته سبز
  • رنگ رویی مغز پسته، ارغوانی
  • رنگ پوست اون، کرم استخوانی

پسته فندقی

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی با اندازه درشت و شکل فندقی، شباهت زیادی با پسته فندقی داره؛ اما کاملا قابل تشخیص هستن. پسته کله قوچی در مقایسه با پسته‌های هم‌رده خودش مثل پسته فندقی قیمت بالاتری داره و دلیل اون می‌تونه کیفیت بالا و طعم بی‌نظیرش باشه؛ با این حال جزء پسته‌های گران‌قیمت به‌حساب نمی‌آد. پسته کله قوچی و پسته فندقی ظاهری گرد دارن؛ اما پسته کله قوچی اندازه بزرگ‌تر و درشت‌تری در مقایسه با پسته فندقی داره. این نوع پسته با دهان بازتر و مغز نمایان‌تر از پسته فندقی خندان‌تره؛ به‌طوری‌که می‌تونین مغز پسته رو در حال بیرون‌زدن از پوستش تصور کنین. اگه بخواین پسته کله قوچی بر اساس ظاهرش بشناسین، به فرورفتگی سر پوسته استخوانی اون توجه کنین؛ قسمت نوک پسته چین‌خوردگی کوچکی داره که اون رو از گونه‌های دیگه پسته متمایز می‌کنه. همین‌طور رنگ پوسته استخوانی اون سفید با تیرگی متوسطه؛ به‌طور خلاصه‌تر ویژگی‌های پسته کله قوچی به این صورته:

  • مغز درشت
  • ظاهر گرد و خندان
  • فرو رفتگی روی سر پوسته
  • رنگ سفید با تیرگی متوسط
  • زودگل و دیررس

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی

پسته اکبری و احمدآقایی و مشخصات اون‌ها رو شناختین، این دو نوع پسته شباهت‌های بسیاری با هم دارن؛ برای همین تشخیص اون‌ها از هم ممکنه دشوار باشه. برای اینکه تشخیص درستی در انتخاب پسته داشته بشین، بهتره با تفاوت‌های اصلی پسته اکبری و احمدآقایی هم آشنایی پیدا کنین. مهم‌ترین تفاوت این دو نوع پسته رو می‌تونین در اندازه و ابعاد اون‌ها ببینین؛ پسته اکبری ظاهر کشیده تری در مقایسه با پسته احمدآقایی داره. همچنین رنگ رویی مغز پسته اکبری بنفش مایل به قهوه‌ایه، در صورتی‌که رنگ پسته احمدآقایی قرمز روشنه. رنگ پوسته سخت پسته‌ها از تفاوت‌های دیگه این دو نوع محسوب می‌شه؛ رنگ پوسته پسته اکبری بیشتر به کرم تیره نزدیکه و پسته احمدآقایی با رنگ سفید متفاوت‌تر به‌نظر می‌رسه.

خرید پسته باکیفیت با ناتژی

تنوع در پسته کشور، انتخاب رو برای خریداران دشوار کرده. معمولا افراد برای خرید پسته بهتر به مقایسه انواع پسته‌ها می‌پردازن؛ اما مهم‌ترین موضوع در خرید پسته کیفیت و تازگی محصوله که از اهمیت ویژه‌ای برخورداره. حالا که انواع پسته رو به‌خوبی شناختین، برای خرید پسته مورد نظرتون یه سایت معتبر و مطمئن رو پیدا کنین تا تجربه رضایت‌بخشی از خرید رو برای خودتون رقم بزنین. ناتژی با تجربه و سابقه فروش آجیل و خشکبار، می‌تونه گزینه‌ای ایده‌آل برای خریدهای شما باشه. این وب‌سایت آنلاین انواع پسته‌های موجود در ایران رو با بالاترین کیفیت به شما عرضه می‌کنه؛ یک‌بار خرید از ناتژی می‌تونه شما رو به مشتری وفادار این مجموعه تبدیل کنه.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی