شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی:

الکتروموتور و اینورتر چه تفاوتی دارند؟

موتورهای الکتریکی به دلیل تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در صنایع مختلف کاربرد دارند؛ به طوری که نقش حیاتی را در دنیای صنعت ایفا می‌کنند.

این موتورها جزو نیروی محرکه بسیاری از تجهیزات و ماشین‌ها محسوب می‌شوند. اینورتر نیز یکی دیگر از دستگاه‌های الکترونیکی به حساب می‌آید که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند و در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. اگرچه الکتروموتور و اینورتر وظیفه مشابهی دارند، اما این دو دستگاه دارای تفاوت‌های اساسی نیز هستند که در این مقاله به بررسی پرسش متداول الکتروموتور و اینورتر چه تفاوتی دارند خواهیم پرداخت.

تفاوت‌های میان الکتروموتور و اینورتر

پیش‌ از پاسخ به پرسش الکتروموتور و اینورتر چه تفاوتی دارند، بهتر است با ماهیت هر یک از آن‌ها آشنا شوید. الکتروموتور دستگاهی‌ است که از القای الکترومغناطیس برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی استفاده می‌کند. اینورتر نیز جزو تجهیزات الکترونیکی محسوب می‌شود که توانایی تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب را ضمن تغییر ولتاژ و فرکانس آن‌ها دارد. دو مورد از اساسی‌ترین تفاوت‌های میان این دو دستگاه عبارتند از:

  • عملکرد: همان‌طور که می‌دانید کارکرد صحیح هر دستگاه وابسته به اصول آن است و الکتروموتورها و اینورترها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. الکتروموتور بر اساس اصول الکترومغناطیس کار می‌کند؛ در واقع عبور جریان از سیم‌پیچ واقع در میدان مغناطیسی باعث چرخش موتور می‌شود و در نهایت این چرخش، تبدیل انرژی را ممکن می‌سازد. از طرف دیگر اینورتر را به عنوان یک مبدل الکترونیکی می‌شناسند که جریان متناوب AC را به جریان مستقیم DC تبدیل می‌کند که به این فرآیند اصلاح می‌گویند. لازم به ذکر است که طی شدن این فرآیند به یک نیمه‌هادی جهت یکسو کردن جریان در جهت جلو نیاز دارد.
  • کنترل سرعت: معمولاً کنترل سرعت در الکتروموتورها با استفاده از گیربکس انجام می‌شود که دارای محدودیت است. از سوی دیگر اینورترها سرعت و گشتاور موتور را به صورت دقیق و پیوسته انجام می‌دهند که این امر با تغییر فرکانس و ولتاژ جریان برق تغذیه‌ کننده موتور ممکن می‌شود.

مزایا و معایب

پیش‌تر به مقوله الکتروموتور و اینورتر چه تفاوتی دارند آگاه شدید، اکنون به بررسی مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت. الکتروموتورها در انواع و مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند که افراد با توجه به شرایط خود می‌توانند نسبت به انتخاب هر یک از آن‌ها اقدام کنند. الکتروموتورهای پیشرفته کارایی بالایی دارند و این امر ضمن صرفه‌جویی در مصرف انرژی، هزینه‌های ناشی از آن را نیز کاهش می‌دهد. اینورتر نیز همانند الکتروموتور باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. اینورترها جریان راه‌اندازی برق را کاهش می‌دهند و در نتیجه طول عمر دستگاه افزایش می‌یابد. این دستگاه‌ها در مقابل اضافه بار محافظت ایجاد می‌کنند و مانع از سوختن موتور می‌شوند. همچنین اینورتر امکان هوشمند‌سازی و برنامه‌ریزی برای حرکت دستگاه را فراهم می‌کند.

با این وجود دور از انتظار نیست که الکتروموتورها و اینورترها به موازات مزایای خوبی که دارند از تعدادی معایب نیز برخوردار باشند. الکتروموتورها در مقایسه با موتورهای هم‌ قدرت اینورتر وزن سنگین‌تر و ابعاد بزرگ‌تری دارند که این موضوع جزو یکی از معایب مهم الکتروموتور محسوب می‌شود. همچنین الکتروموتور برای استفاده در موتورهای الکتریکی با سرعت بالا مناسب نخواهد بود. از جمله معایب اینورترها می‌توان پیچیدگی بیشتر ساختار و کنترل آن‌ها را نام برد. همچنین قیمت انواع اینورتر نسبت به الکتروموتورهای معمولی گران‌تر است که این موضوع نیز یک چالش مهم در زمینه خرید و استفاده از آن به شمار می‌رود.

کاربردها

پس از بررسی اینکه الکتروموتور و اینورتر چه تفاوتی دارند، آشنایی با کاربردهای این دو دستگاه نیز خالی از لطف نخواهد بود. الکتروموتورها در صنایع گوناگون استفاده می‌شوند؛ از لوازم خانگی گرفته تا ماشین‌آلات سنگین صنعتی همه از کاربردهای الکتروموتور به شمار می‌روند. همچنین از ویژگی‌های ممتاز این دستگاه‌ها می‌توان در صنایع تولیدی به عنوان نیروی محرکه اصلی در خطوط تولید بهره برد. صنایع آسانسور و پله‌برقی از دیگر کاربردهای اصلی موتورهای الکتریکی هستند. در مجموع الکتروموتورها به دلیل قابلیت تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی می‌توانند پاسخگوی نیازهای گوناگون صنایع باشند و به همین دلیل به یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات تبدیل شده‌اند.

ویژگی‌ها و مزایای متعدد اینورتر، آن را برای استفاده در صنایع مختلف مناسب می‌سازد. اینورترها به دلیل قابلیت کنترل دقیق سرعت و گشتاور گزینه‌ای ایده‌آل برای به‌کارگیری در دستگاه‌های صنعتی مانند نقاله‌‌ها، کمپرسورها و پمپ صنعتی هستند. همچنین اینورترها به دلیل سرعت و دقت بالای خود در صنایع رباتیک و اتوماسیون‌ها استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها نقش موثری را در بهبود کنترل سرعت سیستم‌های HVAC ایفا می‌کنند. از دیگر کاربردهای اینورترها می‌توان استفاده در خودروهای برقی را نام برد، در واقع این تجهیزات به دلیل توانایی تبدیل جریان مستقیم از باتری به جریان متناوب موتور در این خودروها استفاده می‌شوند.

انتخاب بین الکتروموتور و اینورتر

پس از صحبت درباره اینکه الکتروموتور و اینورتر چه تفاوتی دارند، نوبت انتخاب میان آن‌ها می‌رسد که همواره جزو چالش‌های رایج افراد به شمار می‌رود. همان‌طور که پیش‌تر نیز ملاحظه کردید، هر کدام از این دستگا‌ه‌ها مزایا و معایبی دارند که شناخت آن‌ها راهی برای انتخاب گزینه مناسب است. الکتروموتورها به دلیل ساختار ساده و قیمتی مقرون‌به‌صرفه در طیفی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود به دلیل محدودیت‌های موتورهای الکتریکی، استفاده از اینورتر در برخی صنایع عملکرد بهینه‌تری را به ارمغان می‌آورد.

از طرف دیگر قیمت گران‌تر موتورهای اینورتر و هزینه‌های جانبی نگهداری از آن، استفاده از این دستگاه را برای برخی کاربردها نامناسب می‌سازد. البته لازم به ذکر است که مطالب ذکر شده دلیل بر برتری یک روش بر روش دیگر نبوده و هر یک از آن‌ها در شرایط متفاوت می‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند. در مجموع انتخاب بین الکتروموتور و اینورتر وابسته به شرایط و نیاز شما است و نمی‌توان برای همه موارد نسخه یکسانی پیچید. ناگفته نماند که مطمئن‌ترین راه برای انتخاب میان این دو دستگاه، مشورت با کارشناسان مربوطه است.

تهیه الکتروموتور و اینورتر از فروشگاه‌های معتبر

مطابق با مطالب گفته شده در خصوص پرسش الکتروموتور و اینورتر چه تفاوتی دارند دریافتید که هر دو مورد جزو تجهیزات الکتریکی مهم محسوب می‌شوند و در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند. با این اوصاف شناخت تفاوت‌های میان الکتروموتور و اینورتر می‌تواند در تعیین انتخاب نهایی و استفاده از آن‌ها تأثیرگذار باشد. البته از اهمیت مراجعه به مراکز فروش معتبر برای خرید تجهیزات صنعتی نیز نمی‌توان غافل شد. یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان کالاهای صنعتی نظیر الکتروموتور و اینورتر، فروشگاه آگما است که نه تنها بستری مناسب برای خرید انواع محصولات باکیفیت را فراهم می‌کند، بلکه بهترین پشتیبانی و خدمات ممکن را در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌دهد.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی