شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی

پر فروش ترین سایزها و برندهای تیرآهن در بازار

پر فروش ترین سایزها و برندهای تیرآهن در بازار

تیرآهن‌ها یکی از پرکاربردترین و سنگین‌ترین مقاطع فولادی در بازار آهن هستند که یکی از المان‌های انقلاب صنعتی و ساخت‌وساز مدرن به شمار می‌روند. پرفروش‌ترین تیرآهن‌ها به میزان کاربرد و قیمت تیرآهن و هم‌چنین کیفیت این مقاطع مربوط می‌شود. به این ترتیب پرفروش‌ترین تیرآهن‌ها در برند مربوط به تناسب کیفیت و قیمت و در ادامه در سایزها به میزان کاربرد در ساختمان‌سازی بستگی دارد. در این مقاله پرفروش‌ترین تیرآهن‌ها را براساس برند و سایز معرفی می‌کنیم و پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن‌ در این دو حالت را بررسی می‌نماییم. در انتها سعی می‌کنیم با ارائه اطلاعات کلی در ارتباط با انواع تیرآهن‌ها به شما در انتخاب تیرآهن مناسب کمک نماییم.

دلایل تفاوت قیمت تیرآهن در سایزها و برندهای مختلف

متفاوت بودن استاندارد خط تولید (تیرآهن‌های وزن متوسط تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۷۹۱ و تیرآهن IPE سبک تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۶۳۴۸) و تفاوت در آلیاژ مورد استفاده (آلیاژهای St37، St44 و St52) باعث می‌شود تا تیرآهن کارخانه های مختلف وزن متفاوتی نسبت به وزن اشتال داشته باشند. همچنین، با افزایش سایز تیرآهن، قیمت شاخه ای این محصول افزایش می یابد. دقت کنید برای خرید تیرآهن‌های سبک حتماً از مشخصات فنی محصول و مطابقت آن با استاندارد سازه خود مطمئن شوید. قیمت تیرآهن در بازار علاوه بر وزن به نوسانان نرخ دلار، میزان تقاضا و رونق در بخش ساختمان‌سازی و میزان تولید و عرضه از کارخانه‌ها و هم‌چنین قیمت جهانی فولاد بستگی دارد. هم‌چنین دقت کنید هرچه برند تیرآهن پرفروش‌تر باشد به دلیل تقاضای بیشتر، نوسان قیمتی بالاتری را در بازار آهن به ثبت می‌رساند.

پرفروش ‌ترین انواع تیرآهن‌ براساس استاندارد تولید

تیرآهن‌ها مقاطع فولادی 12 متری به شکل آی انگلیسی هستند که از دو جز اصلی جان و بال تشکیل می‌شود که به قسمت میانی تیرآهن جان می‌گویند و به قسمت‌های کناری تیرآهن که از بالا و پایین بیرون می‌زنند بال تیرآهن می‌گویند. تیرآهن‌ها براساس شکل بال و جان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که با توجه به مشخصات هریک در انواع سازه‌های و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرآهن‌ها براساس استاندارد تولید و شکل بال و جان به انواع تیرآهن معمولی (آی) با بال های کوچک‌تر از جان تیرآهن و تیرآهن هاش (H) با بال های پهن و عریض هم اندازه جان تیرآهن تقسیم می‌شوند.

  1. تیرآهن معمولی به شکل آی انگلیسی شامل انواع زیر است:
  • تیرآهن معمولی براساس استاندارد اروپایی با نماد IPE و ضخامت بال یکسان
  • تیرآهن معمولی براساس استاندارد چین و روسیه با نماد INP و ضخامت بال کم شونده به بیرون

البته در بازار ایران تیرآهن IPE به دلیل تولید و تقاضای بیشتر به عنوان تیرآهن معمولی شناخته می‌شوند و از این نظر تیرآهن IPE پرفروش‌ترین نوع تیرآهن براساس استاندارد تولید شناخته می‌شود.

  1. تیرآهن بال پهن (هاش) شامل مشخصات زیر است:
  • تیرآهن بال پهن (هاش) با نماد IPB و ظاهری شبیه به شکل H در سایزهای ۱۰ الی ۱۰۰ سانتی‌متر
  • با توجه به استاندارد تولید و وزن تیرآهن و تفاوت در ضخامت جان و بال دارای انواع سبک (HEA) یا IPBL و سنگین (HEB) و هاش فوق سنگین (HEM) یا IPBV

به دلیل اینکه قیمت تیرآهن هاش گران‌تر از تیرآهن IPE است میزان تولید و فروش این مقطع در بازار آهن بسیار محدودتر است. از این رو تولید تیرآهن IPE هم بیشترین حجم تولید و فروش کارخانه‌های داخلی را در بازار آهن به خود اختصاص می‌دهد.

انواع استاندارد تیرآهن

پرفروش‌ ترین سایزهای تیرآهن در بازار

پرفروش‌ترین سایز تیرآهن به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  • تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ به عنوان پرفروش‌ترین سایز تیرآهن
  • تیرآهن‌های ۱۲، ۲۰ و ۲۲ به عنوان دیگر سایزهای پر فروش تیرآهن

سایز تیرآهن براساس ارتفاع جان یا همان فاصله بین دو بال تیرآهن محاسبه می‌شود. به این ترتیب منظور از تیرآهن ۱۴ پروفیلی است که ارتفاع جان آن ۱۴ سانتی‌متر یا ۱۴۰ میلی‌متر باشد. انواع تیرآهن‌ها معمولاً در سایز ۱۰ الی ۱۰۰ سانتی‌متر تولید و روانه بازار می‌شوند.

تیرآهن‌ ۱۴ به دلیل کاربرد فراوان در ساختمان‌سازی پرفروش‌ترین سایز تیرآهن در بازار آهن به شمار می‌رود. از این رو به دلیل تقاضای بالاتر قیمت تیرآهن ۱۴ معمولاً با نوسانات و تغییرات بیشتری در بازار همراه است. تیرآهن ۱۴ در انواع تیر و ستون در سازه‌های فلزی کاربرد فراوانی دارد. قیمت تیرآهن ۱۶ و تیرآهن ۱۸ به عنوان پرفروش‌ترین سایزها پس از تیرآهن ۱۴ در بازار شناخته می‌شود.

پس از این 3 سایز، به تیرآهن پرفروش سایز ۱۲ می‌رسیم که در انواع تیرها و بادبندها و سازه‌های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بزرگ تر شدن سازه و ساختمان‌ها استفاده از تیرآهن‌های سایز ۲۰ و ۲۲ بیشتر می‌شود که با فروش بیشتری در بازار همراه هستند.

پرفروش ترین سایز تیرآهن

پرفروش ‌ترین برندهای تیرآهن در بازار

کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن نسبت به دیگر مقطع پرکاربرد یعنی میلگرد از تنوع کمتری برخوردار است و از این رو مشتریان با انتخاب‌های کمتری روبرو هستند. از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن در بازار می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • تیرآهن ذوب آهن
  • تیرآهن فایکو
  • تیرآهن احرامیان
  • تیرآهن گروه ملی صنعتی
  • تیرآهن کرمانشاه
  • تیرآهن ماهان
  • تیرآهن ظفر بناب
  • تیرآهن اهواز

دقت کنید برخی از برندهای تولیدکننده تیرآهن در مقاطع زمانی تولید ندارند.

پرفروش ترین برند تیرآهن

علت تقاضای بالای تیرآهن اصفهان

 از میان این برندها تیرآهن ذوب آهن اصفهان به عنوان پرفروش‌ترین کارخانه‌های در بازار ایران شناخته می‌شود و از این رو قیمت تیرآهن اصفهان امروز را می‌توان پر استعلام ترین قیمت در بازار آهن دانست. تولید استاندارد و کیفیت ساخت بالا از نظر وزن و مشخصات فنی یکی از مهم‌ترین دلایل فروش بالای تیرآهن ذوب آهن به شمار می‌رود. تیرآهن اصفهان در بازار با حروف ESCO بر روی بدنه قابل تشخیص است. یکی از دلایل اصلی کیفیت بالای تیرآهن اصفهان انطباق آن با جدول وزنی اشتال است. به این ترتیب وزن استاندارد تیرآهن ذوب آهن شامل موارد زیر است:

 تیرآهن اصفهان در نوع IPE و سایز 12 با وزن 125 کیلوگرم، تیرآهن اصفهان سایز 14 با وزن 155 کیلوگرم، تیرآهن سایز 16 با وزن 190 کیلوگرم، تیرآهن سایز 18 اصفهان با وزن 226 کیلوگرم و تیرآهن اصفهان سایز 20 با وزن 269 کیلوگرم تولید می‌شود. تیرآهن اصفهان در سایز 22 با وزن 315 کیلوگرم، در سایز 24 با وزن 369 کیلوگرم، در سایز 27 با وزن 434 کیلوگرم و در سایز 30 با وزن 507 کیلوگرم تولید می‌شود. برای مشاهده وزن تیرآهن در سایر کارخانه‌ها به جدول وزنی تیرآهن مراجعه نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله با پرفروش ترین سایزها و برند تیرآهن در بازار آهن آشنا شدید. از این رو در هنگام خرید تیرآهن به مشخصات محصول، نوع حروف اختصاری هر برند، رنگ طوسی تیرآهن و عدم مشکلات فیزیکی در طول شناخته دقت کنید. با توجه به وزن این محصول و استفاده از وسایل نقلیه سنگین برای حمل‌ونقل حتماً به مسافت محل بارگیری تا تحویل و هزینه باربری توجه کنید. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان به شماره 02142214 تماس بگیرید و یا به آدرس www.fooladiranian.com مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی