شمانیوز
شما نیوز

ترامپ از آشوبگران حمایت کرد+جزئیات

رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری ضمن حمایت از آشوبگران در ایران از وضعیت اینترنت انتقاد کرد.

ترامپ از آشوبگران حمایت کرد+جزئیات

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از تسنیم: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری ضمن ابراز حمایت از اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران، از قطع شدن اینترنت توسط دولت ایران انتقاد کرد.

دونالد ترامپ که دولتش سیاست «فشار حداکثری» علیه ملت ایران را در دستور کار قرار داده و پس از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه 97 از هیچ تلاشی برای تضعیف توان اقتصادی ایران فروگذار نکرده است، بعد از ظهر روز پنج‌شنبه به‌وقت محلی در یک پیام توئیتری با گرفتن ژست دروغین طرفداری از مردم ایران مدعی شد: «ایران به‌حدی ناآرام شده است که دولت سیستم اینترنت را به‌کلی قطع کرده است تا مردم بزرگ ایران نتوانند درباره خشونت‌های مهیبی که در این کشور رخ می‌دهد، صحبت کنند. آنها خواستار شفافیت در حد صفر هستند و فکر می‌‌کنند که جهان نخواهد فهمید که حکومت ایران  چه تراژدی و مرگی را رقم می‌زند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی سعی دارد قطع شدن اینترنت در ایران را تلاشی برای نرسیدن صدای «معترضان» به خارج از کشور جلوه دهد که شورای‌عالی امنیت ملی ایران صرفاً به‌دلیل سابقه دخالت‌های سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به‌ویژه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان آشوب‌های گذشته (مشخصاً فتنه 88 و اغتشاشات دی‌ماه 96) تصمیم به قطع اینترنت به‌صورت موقت گرفت تا نیروهای اطلاعاتی این کشورها نتوانند با سوء‌استفاده از شرایط موجود، اهداف خود در ایران را دنبال کنند.

از طرفی اکنون [شامگاه پنج‌شنبه] با گذشت کمتر از یک هفته از آغاز اغتشاشات، وضعیت اینترنت در بسیاری از شهرهای کشور در حال بازگشت به وضعیت عادی است تا مشخص شود که به‌خلاف تبلیغات مقامات و رسانه‌های آمریکایی، اساساً پای «جلوگیری از رسیدن صدای معترضان به خارج» در میان نیست و صرفاً مسائل امنیتی باعث شده است که دولت ایران تصمیم به قطع کردن اینترنت به‌صورت موقت بگیرد.

ساعتی پیش «برایان هوک» مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایران طی اظهاراتی از دخالت عامدانه آمریکا در ناآرامی‌های ایران و تلاش برای تقویت این ناآرامی‌ها پرده برداشت. وی در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «ما سعی کرده‌ایم از اعتراضات سال‌های گذشته که طی آنها حکومت ایران اجازه نداد معترضان با یکدیگر [از طریق اینترنت] ارتباط برقرار کنند درس بگیریم. وقتی من در این سِمَت قرار گرفتم، فناوری‌هایی را در اختیار مردم ایران قرار دادیم که بتوانند در جریان اعتراضات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ما راه‌های میان‌بر در اینترنت را نیز به مردم ایران ارائه کردیم و این راه‌ها به معترضان امکان داد که با یکدیگر ارتباط داشته باشند.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی با اعلام اینکه رئیس‌جمهور کشورش به‌دقت اعتراضات ایران را دنبال می‌کند، افزود: «ما از اعتراضاتی که در ایران رخ داده است بسیار خشنودیم. شروع این اعتراضات در ابتدا ناشی از افزایش قیمت بنزین بود، اما خیلی سریع به اعتراضات ضدحکومتی تبدیل شد. مردم توانستند صدها ویدیو از اعتراضات را منتشر کنند. ما این ویدیوها را بررسی می‌کنیم و تحریم مقاماتی را که در سرکوب معترضان نقش داشته‌اند در دست بررسی داریم.»

بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اعلام اینکه مقامات کشورش از ابراز حمایت دولتمردان آمریکایی از مردم ایران کاملاً «بهت‌زده» شده‌اند، گفت: «وقتی آنها [مقامات آمریکایی] تصمیم گرفتند سیاست تحریم و فشار را علیه ایران اجرا کنند، هدفشان همین [ایجاد نارضایتی] بود. واشنگتن از یک طرف به‌‌صورت کلامی می‌گوید که از خواسته‌های مردم ایران حمایت می‌کند، اما از طرف دیگر هرکاری را که ممکن باشد انجام می‌دهد تا مردم این کشور را دچار رنج کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه 28 آبان در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و فریبکارانه کاخ سفید و وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران اظهار داشت: «اعتراض قانونمند حق مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم‌هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضدقانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی ــ حتی در حوزه غذا و دارو ــ بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد.»

پیش از این سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به حمایت مقامات آمریکایی از آشوبگران با ژست حمایت از «مردم ایران»،  ضمن اشاره به نیات شوم و بدخواهانه دولت آمریکا به‌ویژه وزیر امور خارجه این رژیم نسبت به ملت ایران، تصریح کرده بود: «اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار دارند و پیش از این نیز از زبان وزیر امور خارجه آمریکا به‌صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا تسلیم شوند».

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied