شمانیوز

مجموعه «پایتخت» این‌شب‌ها برای چندمین‌بار به روی آنتن تلویزیون رفته است و همزمان خبر‌هایی از ساخت فصل جدیدش منتشر شده است. کیفیت بالای پایتخت باعث شده که این مجموعه به یک برند در سریال‌سازی تبدیل شود.

صبح نو نوشت: مجموعه «پایتخت» این‌شب‌ها برای چندمین‌بار به روی آنتن تلویزیون رفته است و همزمان خبر‌هایی از ساخت فصل جدیدش منتشر شده است. کیفیت بالای پایتخت باعث شده که این مجموعه به یک برند در سریال‌سازی تبدیل شود. البته این شهرت محدود به کیفیت ساخت نبوده و گاهی با حواشی مختلفی نیز همراه بوده است. نوروز سال ۹۰ بود. چند سالی از جدایی رضا عطاران از تلویزیون می‌گذشت و پس از آن به ندرت مجموعه طنز موفقی به روی آنتن سیما رفته بود. محسن تنابنده تا آن روز‌ها برای عموم مخاطبان آشنا نبود، عمده فعالیت او در تئاتر و سینما بود. البته قبل‌اش در سریال رمضانی سعید سلطانی برای شبکه پنج بازی کرده بود، اما هنوز آنقدر‌ها چهره‌اش شناخته نشده بود. وقتی تیزر تبلیغاتی «پایتخت» از شبکه یک پخش شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این مجموعه به یکی از مشهورترین، محبوب‌ترین و البته طولانی‌ترین تولیدات تلویزیون تبدیل شود.

 

پایتخت یک


پایتخت ترکیب بازیگران مناسبی داشت. از یک طرف آن‌ها به لحاظ تکنیکی بازیگرانی قوی بودند و از سوی دیگر به جز علیرضا خمسه هیچ‌کدام برای مخاطب کشف‌شده نبودند. تنابنده و مهرانفر برای اکثر مردم چهره‌ای بکر بودند که می‌توانستند آورده جدیدی داشته باشند.
قصه پایتخت همانطور که از اسم‌اش مشخص بود قصه سفر یک خانواده صمیمی مازندرانی به تهران بود. سفری که با حواشی و اتفاقات متعددی همراه می‌شد. یکی از امتیازات متعدد این مجموعه در روان بودن قصه بود.
از طرفی، همانقدر که تعداد داستانک‌ها و گره‌ها زیاد بود، اما باز شدن و حل مشکلات هم به سرعت رخ می‌داد. یعنی مخاطب به محض نگران شدن برای خانواده معمولی، به سرعت خیالش راحت می‌شد. در گذشته هم کاراکتر‌هایی از شهر‌ها و با گویش‌های مختلف در قاب سیما تصویر شده بودند، اما باید گفت یقینا پایتخت یکی از بهترین آن‌ها بود. دیگر امتیاز فیلمنامه پایتخت نمایش یک خانواده ساده، صمیمی، سالم
و ایرانی بود.

 

پایتخت دو


پس از یک سال وقفه از پخش فصل اول پایتخت، سیروس مقدم به سراغ ساخت ادامه این مجموعه رفت. برخلاف دیگر نمونه‌ها که معمولا در فصل دوم با ضعف ساختاری همراه می‌شود، باید گفت به جرات می‌توان فصل دوم پایتخت را بهترین فصل‌اش دانست. قصه و داستانک‌ها تقویت شدند. کاراکتر‌ها و شخصیت‌پردازی آن‌ها ارتقا پیدا کرد.
لهجه بازیگران پخته‌تر شد و نهایتا فصل دوم یک قصه جذاب، خانواده‌محور و مورد احترام شد. سکانس‌های قسمت‌های ابتدایی در خانه نقی و سپس سکانس‌های قسمت‌های پایانی در لنج بسیار جذاب و بدیع بود.

 

پایتخت سه


پایتخت سه قصه شلوغ‌تری به نسبت فصل‌های قبلی داشت. فصل سه را باید آغاز پیدایش رگه‌هایی از تغییر کاراکتر‌ها در پایتخت بدانیم. این تغییرات بیش از همه در نقی محسوس است. او به مرور از یک فرد ساده به مردی با انباشتی از غرور، عقده و لج‌بازی تبدیل می‌شود. البته اگر بخواهیم این تغییر را با روند معمول زندگی آدم‌ها مقایسه کنیم، اتفاق غیرممکنی نیست. نهایتا پایتخت سه هم توانست با رضایت مخاطبان مسیر قبلی این مجموعه را ادامه دهد.

چندی پیش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت رسانه‌ای شد و «اخبار درگوشی» درخواست دستمزد ۵‌میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضور او برای فصل هفتم این مجموعه عنوان کرده است

 

پایتخت چهار


پایتخت چهار آغاز دوره جدیدی از این مجموعه بود. این بار برخلاف سری‌های گذشته، پایتخت برای پخش در ماه مبارک رمضان تولید شد. همین افزایش قسمت موجب طولانی شدن و بعضا در جا‌هایی زیاده‌گویی در فیلمنامه شد. اما تغییر پایتخت در کجا بود. همان رگه‌های تغییر در شخصیت نقی معمولی که در فصل قبلی شروع شده بود در این فصل به اوج خودش رسید. این تغییر بیش از یک تغییر ساده برای بانمک‌تر شدن کاراکتر بود. این یک تغییر بنیادین در شخصیت محوری بود. کسی که پیرو او دیگر شخصیت‌ها هم تغییر کردند. ارسطو و حتی هما هم تحت‌تاثیر این روند قرار گرفتند.

 

پایتخت پنج


پس از تغییراتی که در فصل قبل رخ داد ناگهان پایتخت مهمان سازمان اوج شد. این مجموعه مشهور در قالب سفارش سازمان اوج مسافر ترکیه و سپس سوریه شدند. در همان ابتدا حواشی حضور پایتختی‌ها در ترکیه چندروزی در فضای مجازی سروصدا کرد و سپس مطرح شدن مساله ازدواج ساراونیکا دیگر موضوع بود. ورود شخصیت‌های قصه به جنگ سوریه باعث شد تا نظرات مثبت و منفی زیادی حول پایتخت به وجود بیاید. این فصل اولین مجموعه از پایتخت بود که با حجم قابل توجهی از حاشیه و حتی انتقادهمراه شد.

 

پایتخت ۶


انگار حواشی پایتخت قصد تمام شدن نداشت. تغییرات اساسی در شخصیت‌های پایتخت باعث شد که دیگر خبری از آدم‌های ساده، صمیمی و معمولی نباشد. تجمل‌گرایی، بی‌ادبی، دعوا، کلاهبرداری و مسائل دیگری در پایتخت پدیدار شد که برای بسیاری از مخاطبان عجیب و نچسب بود. البته این تغییرات در کیفیت فیلمنامه و شوخی‌ها هم محسوس بود. اگر روزگاری پایتخت خودش مثل یک برند، مرجع تولید شوخی و انتشار در فضای مجازی بود، حالا به‌دلیل ضعف در فیلمنامه مجبور بود با ارجاع ذهنی مخاطب به شوخی‌های فضای مجازی خنده تولید کند.
به مرور و نزدیک شدن به قسمت‌های پایانی حواشی پایتخت روبه فزونی یافت به‌طوری که شبیه‌سازی یکی، دو سکانس از فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب صدای خیلی‌ها را درآورد. کار به جایی کشید که مدیران رسانه ملی بحث نفوذی را پیش کشیدند! پایتخت به واسطه کرونا نیمه‌کاره مانده بود، اما میزان حواشی به قدری بود که همه منتظر بسته شدن پرونده این مجموعه برای همیشه یا لااقل چندسال بودند.

 

خداحافظی نقی و ارسطو از تلویزیون
 

پس از مسائل مختلفی که پیرامون حادثه تلخ سقوط هواپیما در سال گذشته رخ داد، محسن تنابنده از پایان همکاری‌اش با سیما خبر داده بود. او اعلام کرد در پی حواشی توهین به سینماگران در صداوسیما، دیگر با تلویزیون همکاری نخواهم کرد، پس از خداحافظی محسن تنابنده، احمد مهرانفر دیگر بازیگر پایتخت نیز اعلام کرد، پس از اتمام پایتخت ۶ دیگر در تلویزیون حضور نخواهد داشت.
این خداحافظی ناگهانی «احمد مهرانفر» دیگر بازیگر سریال پایتخت را هم به واکنش واداشت. مهران‌فر در این خصوص گفت که «پایتخت ۶» آخرین حضور او در تلویزیون خواهد بود و به‌دلیل توهین‌هایی که به سینماگران معتبر و محترم شده او نیز دیگر به هیچ عنوان در سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های صداوسیما حاضر نخواهد شد. البته برخی این اظهارنظر را اتفاقی می‌دانستند که نباید جدی گرفته شود. آن‌ها معتقد بودند این دو بازیگر خودشان می‌دانند پایتخت ۶ موفقیت زیادی ندارد، به همین خاطر به پیشواز حواشی رفته‌اند.

 

پایتخت هفت.


اما یکی، دو هفته پیش و در یک غافلگیری تمام اخباری درباره احتمال ساخته شدن فصل جدید پایتخت مطرح شد. این درحالی بود که اکثر اهالی رسانه توقع داشتند به واسطه اتفاقات سال گذشته، لااقل چند سالی خبری از این سریال نباشد. برخی از خبر را یک گمانه‌زنی و آن‌هایی که بدبین بودند آن را کار خود سازندگان پایتخت دانستند. آن‌ها معتقد بودند این خبر یک علامت از سمت تنابنده به مدیران سیما برای ساخت فصل جدید است. اما همه این‌ها در شرایطی بود که تنابنده و مهرانفر از همکاری با سیما خداحافظی کرده بودند. چند روز بعد خبر دیگری در این باره منتشر شد.

این‌بار خبر آغاز پیش‌تولید پایتخت رسانه‌ای شدو البته هیچ‌کدام از این اخبار رسمی نبود، اما به نظر می‌رسید حتما اتفاقاتی رخ داده است. دراین میان بعضی از نکات خبر منتشرشده جالب بود. برای مثال در این خبر درگیری تنابنده، مقدم و مهرانفر در پروژه‌های مختلف مطرح شده بود. انگار سازندگان پایتخت داشتند برای مدیران سیما ناز می‌کردند! اما اخبار مربوط به پایتخت تمامی نداشت. خبر رسید تنابنده برای حضور در این مجموعه قراردادش برای بازی در سریال محمدحسین مهدویان را لغو کرده است. سیروس مقدم هم ساخت سریال‌اش برای شبکه نمایش خانگی را به سال آینده موکول کرده است. مهران احمدی در فضای مجازی از احتمال نبودنش در این فصل گفت و ادامه داد برای حضور در این مجموعه به او چیزی نگفته‌اند. اما بازیگران بعدی سارا و نیکا بودند. آن‌ها که آرام آرام به سنین نوجوانی وارد شده‌اند در ماه‌های گذشته یکی دو اظهارنظر غیر سینمایی داشتند و از آن بدتر چند ویدیو از طرف‌شان منتشر شد که به لحاظ فرهنگی مغایر با استاندارد‌های جامعه ایرانی و صداوسیما بود. به همین خاطر ظاهرا آن‌ها دیگر جایی در پایتخت نداشتند. اما آخرین حاشیه درباره پایتخت که تا این لحظه منتشر شده مربوط به خبری است که درباره میزان دستمزد محسن تنابنده شایعه شده است. چندی پیش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت رسانه‌ای شد و «اخبار درگوشی» درخواست دستمزد ۵‌میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضور او برای فصل هفتم این مجموعه عنوان کرده است؛ این رقم زمانی بهتر درک می‌شود که بدانیم کل برآورد ساخت فصل جدید پایتخت حدود ۳۰‌میلیارد تومان تخمین زده شده است. دستمزد ۵‌میلیاردی برای سریالی ۱۵‌قسمتی تقریبا هر قسمت بیش از ۳۳۰‌میلیون تومان می‌شود! اگرچه هنوز صحت و سقم این خبر مشخص نشده است، اما واقعیت این است که در تلویزیون پرداخت چنین دستمزدی هم درست نیست و هم اینکه بسیاری از معادلات را بر هم می‌زند. البته برای پاسخ به تمام این مسائل، نکات و شایعات با الهام غفوری تهیه‌کننده این مجموعه تماس گرفتیم، ولی به رغم اصرار خبرنگار «صبح‌نو» ایشان ترجیح دادند فعلا هیچ نظری درباره اتفاقات نداشته باشند.

 

نکته آخر


اجازه بدهید در پایان این گزارش کمی از حواشی دور شویم و به «پایتخت» به‌عنوان یک سریال برسیم. پایتخت یک برند معتبر در عرصه سریال‌سازی سیماست. این مجموعه آنقدری جذاب و دوست‌داشتنی است که همین امروز و با وجود بار‌ها بازپخش، بازهم در نظرسنجی‌های سیما میزان مخاطب زیادی دارد. به‌طوری‌که بعضا از مجموعه‌های جدید هم بیننده بیشتری دارد. پایتخت حاصل یک اعتماد دوطرفه است.
از طرفی تلویزیون به سازندگان این سریال اعتماد کرده و از سوی دیگر پایتختی‌ها برای تلویزیون جایگاه کسب کرده‌اند. پایتخت یک سرمایه است. برخلاف بیشتر مجموعه‌های موفق که بعد از یکی دو فصل دیگر شکست می‌خورند، پایتخت نه تنها ضعیف نشد، بلکه به استثنای دو فصل آخر همواره جایگاه کیفی‌اش را حفظ هم کرده است. پس منطقی نیست که سیما به این راحتی سرمایه‌اش را از دست بدهد. اگر رقم بالاتری به نسبت دیگر مجموعه‌ها برای این سریال هزینه شود نامعقول نیست. تعداد دفعاتی که پایتخت از سیما پخش شده و ارزش افزوده‌ای که برای تلویزیون داشته ارزش این هزینه را دارد. البته که این رقم نباید به یک بدعت و بازیگرسالاری منجر شود. نکته مهم دیگر توجه به کیفیت و بافت شخصیت‌پردازی و قصه است. همانطور که گفته شد پایتخت در سه فصل آخر دچار اشتباهات و نواقصی بود. اولین نکته تغییرات جدی در نقی معمولی بود که از آن فردی که مردم علاقه‌منداش شده بودند فاصله گرفت.

لازم است طراحان سریال-خصوصا شخص محسن تنابنده- به یک بازنگری دراین زمینه اقدام کند. اما نکته دوم مربوط به داستانک‌ها و شوخی‌ها بود. در دو فصل قبلی اینطور به نظر می‌رسید که تغییرات شخصیت‌ها لاجرم به داستانک‌ها و شوخی‌ها هم آسیب وارد کرده است. موقعیت‌ها، شوخی‌ها و تکه کلام‌های سه فصل اول پایتخت را با دو فصل آخر مقایسه کنید تا متوجه این افت کیفی شوید. پایتخت از زمانی دچار لغزش شد که هویت‌اش را فراموش کرد.

پایتخت از یک خانواده به ظاهر معمولی هویت یافته بود که اتفاقا در بطن و در عمل اصلا معمولی نبودند. نقی، ارسطو، هما و دیگران همگی در عین سادگی فهمیده و در عین تنگ‌دستی بخشنده بودند. هرچند که در صورت صحت آغاز پیش تولید فصل جدید پایتخت، به لحاظ تولیدی بسیار بعید است که این مجموعه به نوروز برسد، اما به هرحال مخاطب-آن هم در این ماه‌های سخت کرونایی- به تماشای سریال‌هایی مثل پایتخت نیاز دارد. البته پایتخت با هویت اصلی خودش؛ نه آن پایتختی که در فصل آخر دیدیم.

انگار حواشی پایتخت قصد تمام شدن نداشت. تغییرات اساسی در شخصیت‌های پایتخت باعث شد که دیگر خبری از آدم‌های ساده، صمیمی و معمولی نباشد. تجمل‌گرایی، بی‌ادبی، دعوا، کلاهبرداری و مسائل دیگری در پایتخت پدیدار شد که برای بسیاری از مخاطبان عجیب و نچسب بود

پایتخت از زمانی دچار لغزش شد که هویت‌اش را فراموش کرد. پایتخت از یک خانواده به ظاهر معمولی هویت یافته بود که اتفاقا در بطن و در عمل اصلا معمولی نبودند. نقی، ارسطو، هما و دیگران همگی در عین سادگی فهمیده و در عین تنگ‌دستی بخشنده بودند.

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

 

بیوگرافی محسن تنابنده:

 

محسن تنابنده در ۲۶ فروردین ۱۳۵۴ از یک خانوادهٔ دامغانی در تهران زاده شد. او فرزند دوم خانواده است و جز خودش، سه برادر و سه خواهر دارد، خانواده تنابنده به اقتضای شغل پدر به پیکان شهر می‌روند. پس از مدتی سکونت درآنجا به اسلامشهر رفته و مقیم این شهر حاشیه تهران می‌شوند، مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در اسلامشهر سپری کرد،

 

 

 

 

خانواده

محسن تنابنده بازیگر 45 ساله کشورمان در بیست و ششمین روز فروردین متولد شد.این بازیگر محبوب فرزند دوم خانواده است یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر از خود دارد.

 

تحصیلات

محسن فارغ التحصیل لیسانس بازیگری از دانشگاه هنر و معماری می باشد.

ازدواج

محسن تنابنده 28 آبان 1394 در 40 سالگی با خانوم روشنک گلپا ازدواج کرد، روشنک گلپا همسر محسن تنابنده است که هیچگونه پیشه بازیگری ندارد.خطبه عقد این زوج را سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق جاری کرد

 

فرزند

ثمره این زندگی یک پسر بنام نامی متولد سال 96 می باشد

 

پاتوق

بیشتر برای استراحت جزیره کیش را انتخاب می کنم، ما در آنجا یک جای کوچک خانوادگی داریم که به من آرامش می دهد، این جزیره را خیلی دوست دارم

 

عطاران و مدیری

 مهران مدیری و رضا عطاران برای من جاده صاف کن بودند، من بدون اینکه با آنها کار کرده باشم با نگاه کردن مدام به کارهایی که می ساختند یا بازی هایی که می کردند خیلی چیزها یاد گرفتم

 

شرایط کاری

 من تحت هیچ شرایطی سفارشی را قبول نمی کنم، نه آدم نداری هستم و نه در شرایط بدی ام، فقط کاری را انجام می دهم که با قلب و عقیده ام همسو باشد

 

محسن+تنابنده (1)

 

اوج

 او در مورد حمایت سازمان فرهنگی هنری اوج، وابسته به سپاه پاسداران که اسپانسر پایتخت پنج و شش بود گفت این ما بودیم که از آنها درخواست کردیم بودجه را تقبل کنند

 

عادل فردوسی پور جر می زند

محسن تنابنده در برنامه زنده 90 که مهمان بود گفت: مردم عزیز اگر چه اینجا خیلی خودش را عادل نشان می دهد اما در فوتبالی خیلی خشن است و جر هم میزند

 

تجربه فیلم بلند

این بازیگری که بیشتر او را با نقش نقی معمولی می شناسند در سال 1393 با ساخت فیلم گینس وارد عرصه کارگردانی شد که در گیشه 3 میلیارد تومان فروخت و دومین تجربه او در سال 97 فیلم قسم بود

 

افشاگری مهناز افشار

 مهناز افشار که حالا ساکن کشور آلمان است درباره توئیت جنجالی اش در خصوص طلبه املی ادعا کرد اطلاعات غلط توئیت مذکور را محسن تنابنده به او داده است

 

ورود به نویسندگی

 کنار بازی، نویسندگی را از سال 84 وقتی 30 ساله بود با نوشتن فیملنامه فیلم چند میگیری گریه کنی شروع کرد و سال 85 هم فیلمنامه سریال زندگی به شرط خنده را نوشت

 

آغاز فعالیت های هنری

محسن تنابنده از دوران کودکی به بازیگری علاقه مند بود و به گفته خودش در آمفی تئاتر پیکان شهر نقشی را ایفا کرده است و بهترین بازیگر جشنواره دانشجویی هم شده است . این نویسنده و بازیگر کشورمان فعالیت حرفه ای در دنیای هنر را با بازیگری تئاتر آغاز کرد و اولین بار در سال 1374 روی صحنه رفت.

 

Mohsen_Tanabandeh_97

 

اولین نمایش

نمایش بارعام و بعد از آن جریان عصبی به نویسندگی و کارگردانی حسن وارسته در سال 74 اولین تجربه های بازیگر محسن تنابنده در دنیای نمایش بود که ادامه همکاری با حسن وارسته به سریال پایتخت هم رسید.

 

اولین فیلم سینمایی

این هنرمند کشورمان بعد از تجربه های متعدد در دنیای نمایش به سراغ بازیگری در سینما رفت و فیلم سینمایی دانه های ریز برف به کارگردانی علیرضا امینی اولین تجربه بازیگری او در سینما بود. محسن تنابنده در فیلم دانه های ریز برف ایفاگر نقش کارگر معدن بود و با بازیگرانی چون مجید بهرامی، محمد سلطانی، بهروز جلیلی و... همبازی بود.

 

اولین سریال

سریال زندگی به شرط خنده به کارگردانی مهدی مظلومی اولین تجربه حضور محسن تنابنده در تلویزیون اما در این سریال به عنوان نویسنده حضور دارد و بعد از آن نویسندگی سریال پیامک از دیار باقی به کارگردانی سیروس مقدم دومین تجربه حضور او در تلویزیون است.

 

سریال مامور بدرقه به کارگردانی سعید سلطانی اولین تجربه بازیگری محسن تنابنده در تلویزیون است که در این سریال نقش افشین را ایفا میکرد و با بازیگرانی چون سیروس گرجستانی، بهاره رهنما، جواد رضویان، مهرانه مهین ترابی، هایده حائری و... همبازی بود.

 

شخصیت های تاثیرگذار در دنیای هنری

محسن تنابنده در مصاحبه ای درباره شخصیت های تاثیرگذار در دنیای هنری اش صحبت کرد و از حامد محمد طاهی و علیرضا نادری به عنوان دو شخص که بار علمی بالا و تصورات عمیق تری در بازیگری دارند نام برد و از تاثیرات زیادی که روی او در زمینه بازیگری و نویسندگی گذاشتند صحبت کرد.

 

1549433599_Z2tF4

 

ماندگارترین نقش های محسن تنابنده

محسن تنابنده یکی از بازیگرانی است که در نقش های متفاوت مقابل دوربین رفت و به خوبی از عهده ایفای آنها برآمد. نقش های متفاوت کمدی و جدی در سینما و تلویزیون همگی نشانه از علاقه و تبحر محسن تنابنده به دنیای بازیگری دارد.

 

سریال پایتخت

محسن تنابنده را همه مخاطبان تلویزیون با نقش معمولی در سریال پایتخت می شناسند. اولین فصل سریال پایتخت نوروز سال 90 روی آنتن رفت و محسن تنابنده یکی از نقش های اصلی این سریال را ایفا کرد.

 

نقی معمولی همسر هما و پدر سارا و نیکا یکی از شخصیت های اصلی سریال است که همیشه ماجراهای مربوط به او و پسرخاله اش ارسطو از جذاب ترین داستان های سریال است و تا فصل شش این سریال هم از جذابیت آن چیزی کم نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied