شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

شیر کشویی چیست ؟

شیر کشویی یکی از شیرآلاتی است که در زمینه صنعت آب کاربرد فراوانی دارد. در واقع این شیرها جهت قطع و وصل کردن جریان استفاده می شود و به طور کامل باز یا بسته هستند.

شیر کشویی چیست ؟

شیر کشویی یکی از شیرآلاتی است که در زمینه صنعت آب کاربرد فراوانی دارد. در واقع این شیرها جهت قطع و وصل کردن جریان استفاده می شود و به طور کامل باز یا بسته هستند. به این معنی که امکان کم یا زیاد کردن فشار در مسیر وجود ندارد و نمی توان برای کنترل فشار استفاده کرد. دیسک این شیرها در شرایطی از مسیر خارج می شوند که کاملا باز هستند و معمولا در بونت شیر قرار می گیرند. در شرایطی که این شیرها باز هستند سیال درآن ها از مسیری عبور می کند که سایز و ابعادشان با سایز خط یکسان باشد. همچنین باید دقت داشت که درزمان نگه داری در انبار و یا در زمانی که شیر روی خط بسته باشد به هیچ عنوان نباید شیر در وضعیتی قرار گیرد گه به حالت بسته نزدیک باشد. به طور کلی شیرهای کشویی در دوسته شیر کشویی زبانه پلاستیکی و فلزی تولید و به کار برده می شوند.

شرکت ای شاپ صنعت یکی از بزرگ ترین تامین کننده های تجهیزات ابزار دقیق است که درزمینه پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی مشاوره انجام می دهد. جهت خرید شیرکشویی می تواتید با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس بگیرید.

 

Capture

 

 

مزایای شیر کشویی

  • سهولت باز و بسته کردن بسیار آسان در مسیر لوله کشی
  • آب بندی کامل در زمان بسته بودن شیر
  • عدم هیچگونه نیازی به سرویس دوره ای
  • استفاده از زبانه چدن داکتیل در شیر کشویی زبانه فلزی
  • استفاده از رینگ استیل یا برنزی برای آب بندی بهتر در شیر کشویی زبانه فلزی
  • عدم نیاز به نگهداری مخصوصا در شرایط بهره برداری از شیر
  • مزیت مهم باز بودن مسیر در اندازه قطر لوله

معایب شیر کشویی

  1. نیرویی که از سمت سیال به دیسک وارد می شود باعث می شود آب بندی انجام شود. حال اگر فشار سیال پایین باشد آب بندی به درستی و مناسب انجام نمی شود.
  2. در شیرهای کشویی باز و بسته کردن زیاد منجر به آسیب و سایش اجزای این شیرها می شود.
  3. این شیرها برای تنظیم و کنترل جریان مناسب نیست.

کاربرد شیر کشویی

شیرهای کشویی در تاسیسات آب رسانی مانند سیالات غیر خورنده و آب آشامیدنی و خام کاربرد فراوانی دارند. در واقع می توانیم بگوییم که این شیرها زمانی که در حالت باز باشند آشفتگی کمتری را نسبت به شیرهایی که در مسیر قطع و وصلی به وجود می آورند دارند. همچنین قابل ذکر است که افت فشاری که در آن ها به وجود می آید قابل توجه نیست در حالی که اگر در وضعیت کاملا بسته قرار گیرد به خوبی می تواند از عبور جریان جلوگیری به عمل آورد. به علاوه اینکه از این شیر در خطوط انتقال جهت کنترل کننده جریان استفاده نمی شود و غیر مجاز نیز محسوب می شود که معمولا در حالت کاملا باز و یا بسته مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربردهای دیگر شیر کشویی در پالایشگاه های پتروشیمی، کارخانه های مختلف صنعتی، تاسیسات دریایی، نیروگاه ها، پروژه های آب رسانی و ... محسوب می شود.

دسته بندی شیر کشویی

  • شیر کشویی با زبانه پلاستیکی
  • شیر کشویی با زبانه فلزی

حال بهتر است بگوییم که هریک از شیرهای زبانه پلاستیکی و فلزی به دسته های مختلف دیگر تقسیم بندی می شوند :

زبانه پلاستیکی : 1- شیر کشویی زبانه پلاستیکی F4  2- شیر کشویی زبانه پلاستیکی F5

زبانه فلزی : 1- شیر کشویی زبانه فلزی  F4 2- شیر کشویی زبانه فلزی F5

اجزای تشکیل دهنده شیر کشویی

  • سر فلکه : باز و بسته کردن شیرهای کشویی معمولا توسط سر فلکه انجام می شود.
  • بدنه : قسمتی از شیر که به سایر اقلام و تجهیزات اتصال می شود و این اتصال شدن از طریق فلنج، دنده یا جوش انجام می شود.
  • بونت : این قطعه در واقع قسمتی از شیر است که در داخل آن قسمت های متحرک شیر وجود دارند و از طریق پیچ به آن وصل می شود.
  • تریم : به مجموعه های دیسک، استم و سیت رینگ های شیر کشویی، تریم آن شیر گفته می شود.
  • محور شیر یا استم : استم یا محور شیر در شیر کشویی دیسک درون شیر را جا به جا می کند. در واقع می توان گفت که محور شیر یک عاملی برای گشتاورد وارد آمده به سر فلکه است و یا اینکه دسته را به دیسک انتقال می دهد و باعث می شود به بالا و پایین حرکت داشته باشد. شیر های کشویی از نظر نوع استم به دو دستهRising Stem و Non Rising Stem دسته بندی می شوند.

حال انواع شیر های کشویی از نظر نوع استم را بررسی می کنیم :

Rising Stem : در این حالت محور شیر در حالتی که شیر باز باشد به سر فلکه یا بالای دسته می رود. معمولا بیشتر از همین نوع شیرها استفاده می شود به این دلیل که باز و بسته بودن شیر برای اپراتور خط معلوم باشد.  

Non Rising : در این حالت حرکتی به سمت بالا دیده نمی شود. در واقع می توان گفت در این حالت دیسک به وسیله دنده هایی که روی استم وجود دارد به سمت بالا و پایین حرکت می کند. همچنین باید این موضوع را در نظر گرفت که دراین حالت دنده های استم در معرض سیال قرار دارد بنابراین ممکن است منجر به خوردگی، سایش و حرارت می شود که همین باعث می شود زودتر خراب شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی