شمانیوز
شما نیوز

تفاوت اقامت استرالیا با تابعیت استرالیا چیست؟

آیا حق شما نیست که در کشوری پیشرفته و ثروتمند، زندگی آرام و راحتی داشته باشید؟ آیا دوست ندارید به همان زندگی ایده آلی دست پیدا کنید که زمانی رویایش را در سر داشتید یا دارید؟ طبیعتا شما هم بدتان نمی آید که با اخذ اقامت یا تابعیت تجربه ی لذت بخش زندگی در قاره ای مثل استرالیا دیگر را داشته باشید.

چند سالی است که استرالیا نیز در تقسیم بندی ها جزو کشورهای مهاجرپذیر جهان به حساب می آید. این کشور یکی از همان مقصد های مهاجرتی است که نشان داده همیشه برای مهاجران، فرصت هایی ناب و بی پایان فراهم می کند.

idex

طبق اطلاعات اداره آمار استرالیا (ABS) Australian Bureau of Statistics؛ در سال 2020 تقریباً 7.6 میلیون نفر از جمعیت 25.6 میلیون نفری استرالیا را مهاجران خارجی تشکیل می‌ دادند. سهم ایرانیان هم در این آمار تقریباً 77 هزار نفر است.

کیفیت زندگی بالا در استرالیا سبب شده که ایرانیان بسیاری در سال های اخیر چمدان خود را به قصد مهاجرت به آن جا ببندند. فرهنگ بالای مهاجرپذیری، شرایط اقتصادی با ثبات، خدمات درمانی، نرخ بیکاری پایین و ... از جمله مواردی هستند که باعث شده هر ساله افراد بسیاری برای دریافت اقامت استرالیا و حتی اخذ تابعیت آن قدم بردارند.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که پیش از هرچیز بدانید چه تفاوتی بین اقامت استرالیا و تابعیت آن وجود دارد و در قبال تابعیت چه امتیازاتی خواهید داشت و یا از مزایای حق شهروندی استرالیا آگاه شوید.

واقعیت این است که استرالیا کشوری پیشرفته با امکانات فوق العاده زیاد است و زندگی در آن، شما را از تمام نگرانی های مالی، کار، درآمدی و ... فارغ می سازد. از سوی دیگر این کشور مهاجر پذیر است و مهاجران را به خوبی حمایت می کند.

دوست دارید بیشتر درباره استرالیا، این بهشت کوچک روی زمین، بیشتر بدانید و درباره اقامت و شهروندی آن اطلاعات کاملی بدست بیاورید؟ در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت اقامت دائم و تابعیت استرالیا می پردازیم. بنابراین تا انتها همراه ما بمانید ...

آیا اخذ تابعیت استرالیا آسان است؟

برای این که پاسخ این سوال را بدهیم باید به بررسی تفاوت های شهروندی یا تابعیت استرالیا و اقامت دائم آن بپردازیم.

شما با اخذ اقامت دائم استرالیا این امکان را دارید که بدون محدودیت زمانی در این کشور اقامت، کار یا تحصیل نمایید. این بدین معنا نیست که پاسپورت استرالیایی دریافت می کنید؛ در این شرایط به عنوان یک ایرانی در استرالیا اقامت دارید و حق شرکت در رای گیری های استرالیا را نخواهید داشت.

حتی برای تحصیل در برخی از دانشگاه های استرالیا نیز باید مثل یک دانشجوی خارجی به همان میزان شهریه پرداخت نمایید. همچنین از حقوق بیکاری، در دو سال ابتدایی زندگی در استرالیا برخوردار نخواهید بود.

اما درصورتی که مدت سه سال از زندگی تان در این کشور بگذرد، می توانید درخواست تابعیت استرالیایی نمایید. تابعیت استرالیا به این معنی می باشد که شما ملیت استرالیایی خواهید داشت و پاسپورت این کشور را دریافت خواهید کرد.

جالب است بدانید که دولت استرالیا در سال های اخیر آزمون سیتیزن شیپ یا همان شهروندی استرالیا را در بین افرادی که تمایل دارند تابعیت استرالیا را دریافت کنند برگزار می کند. متقاضیان با درست پاسخ دادن به حداقل 15 سوال از 20 سوال این آزمون تستی می توانند نمره ی قبولی را دریافت کنند.

این آزمون برای بررسی اطلاعات متقاضی از جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و سیاست استرالیا و ارزیابی سطح زبان او طراحی شده است. البته از تاریخ 15 نوامبر سال 2020 پرسش های جدیدی برای شهروندان آینده در این امتحان گنجانده شده است؛ سوالاتی در خصوص درک آن ها از ارزش های استرالیایی از جمله آزادی بیان، احترام متقابل، برابری فرصت ها، اهمیت دموکراسی و حکومت قانون.

زمانی که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید و سایر شرایط لازم برای شهروندی و ازجمله شرط زندگی در استرالیا برای مدت تعیین شده و سابقه ی خوب را داشته باشید، حال وقت آن می رسد که تقاضای خود مبنی بر شهروندی استرالیا را به دولت ارائه دهید. اگر با درخواست تان موافقت شود، از شما دعوت خواهد شد تا در جشن شهروندی شرکت کنید. پس از اخذ تابعیت استرالیا نیز می توانید درخواست پاسپورت استرالیایی نمایید.

dex

چگونه اقامت دائم استرالیا را دریافت کنیم؟

برای اخذ اقامت استرالیا باید ویزایی را درخواست بدهید که شرایط زندگی دائم شما را در استرالیا فراهم کند. برخی از انواع ویزاهای اصلی استرالیا که برای کار مورد استفاده قرار می گیرند، ویزاهای 189 ،190 و 491 هستند.

برای واجد شرایط بودن اقامت دائم استرالیا:

⦁    باید حداقل به مدت 2 سال در یک منطقه خاص در استرالیا زندگی کرده باشید، یا از طرح مهاجرت منطقه ای و یا حمایت مالی استفاده کرده باشید.

⦁    باید حداقل 12 ماه سابقه کار در یک منطقه از استرالیا را داشته باشید.

⦁    باید 18 سال یا بیشتر داشته باشید تا بتوانید برای تابعیت استرالیا درخواست بدهید. کودکان به دلیل نداشتن شرایط سنی در برنامه والدین خود گنجانده می شوند.

⦁    باید فرم درخواست تابعیت پر کنید که البته با توجه به سن و شرایط سلامتی شما متفاوت می باشد.

آیا صلاحیت اخذ تابعیت استرالیا را داریم؟

تبدیل شدن به یک شهروند استرالیا و در واقع گرفتن حق شهروندی، آرزوی بسیاری از مهاجران ملبورن و سیدنی است. زیرا به واسطه حق شهروندی، مزایای بسیاری در انتظارشان خواهد بود و حمایت کامل دولت استرالیا را خواهند داشت. در ادامه بعضی از معیارهای صلاحیت برای دریافت شهروندی آورده شده است:

⦁    افراد بالای 18 سال می توانند درخواست تابعیت استرالیا را بدهند.

⦁    باید آزمون تابعیت را گذرانده باشند، به جز افرادی که بالای 60 سال هستند.

⦁    نباید افراد متقاضی، سوء سابقه کیفری داشته باشند.

⦁    نباید بیش از سه ماه (90 روز) در 12 ماه، قبل از اقدام به اخذ تابعیت از استرالیا خارج شده باشند.

⦁    شما باید از 4 سال گذشته با ویزای معتبر در استرالیا اقامت داشته باشید.

راه های اخذ شهروندی استرالیا نیز به شرح ذیل می باشد:

⦁    تابعیت از بدو تولد

⦁    تابعیت از تبار

⦁    تابعیت از یک ایالت یا قلمرو

⦁    تابعیت با اقرار

مزایای اصلی که یک شهروند استرالیا از آن بهرمند می شود نیز عبارتند از:

⦁    سفر به استرالیا بدون ویزا

⦁    پشتیبانی همه جانبه از سوی دولت

⦁    داشتن حق رای در انتخابات استرالیا

⦁    امکان انتقال تابعیت استرالیایی به فرزندان خود بعد از تولد

⦁    استفاده از خدمات درمانی رایگان (medicare)

⦁    انتخابات شدن برای انتخابات

⦁    فعالیت در مشاغل دولت فدرال استرالیا

⦁    اخذ وام دانشجویی برای تحصیل

در صورتی که واجد شرایط دریافت شهروندی استرالیا باشید، باید با مشورت افراد خبره در این زمینه، اقدام به درخواست حق شهروندی کنید. حتی در زمینه اقامت دائم استرالیا نیز می توانید روی کمک متخصصان حساب کنید تا دچار سردرگمی و اشتباه نشوید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied