شمانیوز
شما نیوز

قیمت درهم امروز | قیمت درهم در ایران | قیمت درهم امارات

قیمت درهم امروز عقب نشینی کرد | قیمت درهم امارات را ببینید

قیمت درهم پس از چند روز طوفانی در ابتدای هفته حالا وارد روند نزولی شده است.

قیمت درهم امروز عقب نشینی کرد | قیمت درهم امارات را ببینید

قیمت درهم امروز به نسبت روزهای گذشته با کاهش مواجه شده است. در روزهای گذشته تحت تاثیر اخبار سیاسی منتشر شده، درهم با افزایش مواجه شد اما قیمت درهم امروز با ریزش همراه شده و این ریزش احتمالا ادامه داشته باشد. تازه ترین خبر درباره قیمت درهم امروز را در ادامه بخوانید.

قیمت درهم امارات پیش از شروع هفته جاری، معمولا در کانال 12 هزار تومان در حال حرکت بود و نوسان چندانی نداشت اما از ابتدای هفته با شروع جنگ حماس و اسرائیل، قیمت درهم نیز مانند سایر ارزها رشد قابل توجهی پیدا کرد.

قیمت درهم دو روز طوفانی را گذراند تا اینکه قیمت ارزهای موثر به مرور کاهشی شد و قیمت درهم نیز افت قابل توجهی پیدا کرد. اکنون قیمت درهم امارات در کانال 14 هزار تومان است و احتمال ریزش بیشتر آن وجود دارد.

جدول نرخ ارز در وبسایت https://navasan.live/ نشان می دهد که قیمت درهم در لحظه تنظیم این خبر دقیقا 14 هزار تومان است و نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

با ورود به این سایت می توانید قیمت لحظه ای درهم را مشاهده کنید.

قیمت درهم امروز

چرا قیمت درهم مهم است؟

اساسا چرا درهم اینقدر مهم است؟ این اهمیت را کسانی بیشتر درک می‌کنند که حواسشان به نرخ دلار هست و می‌دانند برای حدس زدن میزان رشد نرخ دلار باید گوشه چشمی هم به نرخ درهم در بازار و بازار فردایی داشته باشند.

بعضی‌ها وقتی می‌خواهند ارتباط تنگاتنگ نرخ دلار و نرخ درهم در بازار ایران را توضیح بدهند به حجم بالای مبادلات تجاری ایران و امارات اشاره می‌کنند و می‌گویند که وقتی تقاضا برای درهم بالا می‌رود یعنی به نوعی تقاضا برای دلار هم بالا خواهد رفت اما ماجرا کمی پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و بیشتر از هر چیز به قطع بودن ارتباط ایران با بازارهای جهانی بر می‌گردد، موضوعی که به نوعی دوبی را به پایتخت ارزی ایران تبدیل کرده است.

در واقع طی تمام سال‌های گذشته که ایران از سوی آمریکا تحریم بوده نرخ دلار بازار ایران بیرون از کشور و در دوبی تعیین می‌شده به این صورت که نرخی که در بازار تهران امروز معامله می‌شود ۲۴ ساعت قبل از اینکه درهم به ریال تبدیل شود، رقم خورده چون درهم و دلار دو روی یک سکه هستند.

دلیل دیگر این است که چون نرخ تبدیل با موقعیت ۲۴ ساعت بعد هج (مدیریت ریسک) می‌شود، با نرخ تنزیل یک روزه و در نظرگرفتن ریسک‌های دیگر محاسبه می‌شود و پیچیدگی‌هایی دارد یعنی اینطور نیست که شما نرخ درهم را ببینید و نرخ دلار را دقیقا استخراج کنید اما در قریب به اتفاق مواقع بین وضعیت صعودی یا نزولی این دو نرخ ارتباط مستقیم وجود دارد. ممکن است بپرسید چرا درهم تبدیل به یک شاخص شده و این اتفاق در مورد یوان یا یورو نیفتاده است؟

موضوع کمی تاریخی است و به دوره‌ای بر می‌گردد که یک شعبه از بانک ملی ایران در دوبی حضور داشت و بانک مرکزی هم مجوز معاوضه درهم و دلار را داده بود. به این ترتیب چون ارتباط ریال در حوزه تجارت تا اندازه زیادی با دلار قطع بود و بازار چندانی برای نقدشوندگی و صادرات مجدد وجود نداشتپ

بنابراین امارات این نقش واسطه‌ای را تا همین چند وقت اخیر ایفا می‌کرد و ما از دریچه درهم به دلار وصل می‌شدیم به این صورت که درآمد تجار اول تبدیل به درهم شده و بعد تبدیل به ریال می‌شد و برعکس اما این وضعیت نمی‌توانست خیلی ادامه داشته باشد چون اینکه مرکز تبادل ارزی یک کشور جایی بیرون از آن باشد می‌تواند تبعات زیادی برای اقتصاد آن کشور داشته باشد یعنی این مسیر نمی‌توانست مسیر پایداری باشد.

قیمت درهم امروز

از طرفی فشار آمریکا روی امارات برای جمع شدن این بازار مبادله‌ای بیشتر شد و این فشار در کنار بی میلی سیاست گذاران ایران باعث شد که رسمیت این ماجرا کم شود اما هنوز هم اگرچه سهم دوبی در اسکناس و حواله در بازار تهران کم شده اما هنوز هم نرخ برابری درهم و ریال می‌تواند تا اندازه‌ای نشان دهنده وضعیت برابری ریال و دلار باشد.

البته باید توضیح داد که همیشه و در همه حالات نرخ درهم نمی‌تواند نشان دهنده نرخ حدودی دلار در بازار تهران باشد و در موقعیت‌هایی این ارتباط به هم می‌خورد. مثلا وقتی بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد در حالی که تحلیل نرخ درهم می‌گفت دلار در بازار می‌تواند مرز 26 هزار تومان را رد کند.

اما نرخ در محدوده 25 هزار و 500 تومان متوقف شد چون انتظار فعالان در ایران این بود که فعلا برای خرید باید دست نگه دارند اما حواله‌های درهمی خرید صادر شده بودند و آنها تغییر را نشان نمی‌دادند. این موضوع معمولا نزدیک نوروز هم اتفاق می‌افتد به این صورت که تقاضای حواله‌های درهم برای رسیدن کالاها به شب عید بالا می‌رود و این نرخ درهم را بالا می‌برد اما این اتفاق در نرخ دلار منعکس نمی‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied