شمانیوز
شما نیوز

خورش گیلاخه

طرز تهیه خورش گیلاخه سنندج / درست کردن یک خورشت سنندجی

طرز تهیه خورش گیلاخه سنندج / درست کردن یک خورشت سنندجی

طرز درست کردن یک خورشت سنندجی خوشمزه و عالی این آموزش خوشمزه را از دست ندهید.

به گزارش شمانیوز:گیلاخه یکی از گیاهان کوهی می باشد که شبیه به والک و تره کوهی است ولی شکل ظاهری آن ها متفاوت است ولی از یک خانواده هستند و دارای خواص مشابه می باشند و برگ های ان از تره تیز تر و از والک باریک تر می باشد و طبع گرم و خشکی دارند و در فصل بهار در طبیعت رشد می کنند و بیشتر در مناطق کوهستانی و ضخره ای ایرانی و شرق ترکیه و کشور عراق رشد می کنند. مردم خوب کردستان این گیاه را از طبیعت چیده و با آن انواع خورش و آش و بورانی و پلو ها را تهیه می کنند و یکی از خورش های بسیار محبوب همین خورش گیلاخه می باشد که می توانید با گوشت و مرغ به راحتی در خانه تهیه کنید و از طعم بی نظیر این خورش سنتی به همراه پلو لذت ببرید. 

مواد لازم
گیلاخه ۱ کیلوگرم
گوشت یا مرغ ۳۵۰ گرم
لیمو عمانی ۱ عدد
زعفران به مقدار لازم
لپه ۱/۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد بزرگ
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید گیلاحه را تمیز کنید و بشورید و داخل آبکش قرار دهید و زمانی که خشک شد به اندازه دلخواه خرد کنید، بعضی از دوستان ابتدا گیلاخه را خرد می کنند و بعد مبشورن که یکم سخت است و ممکن است حالت چسبندگی داشته باشد. لپه را نیز از ۱ ساعت قبل خیس کنید تا پف کند.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه کمی تفت دهید تا تا سبک و شیشه ای شود و بعد گوشت خورشتی خرد شده یا سینه مرغ مکعبی شده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت یا مرغ تغییر کند و بعد ادویه ها را اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله سوم: افزودن لپه

در ادامه باید کمی زعفران را به همراه لپه ها به مواد اضافه کنید و بعد از ۳۰ ثانیه تفت دادن آب به مواد اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید و زمانی که جوش آمد حرارت را کم کنید و زمان دهید تا خورش جا افتاده و روغن بی اندازد.

مرحله چهارم: افزودن گیلاحه

در ادامه گیلاخه های خرد شده را داخل روغن تفت دهید و به خورش اضافه کنید و بعد لیمو عمانی یا آب غوره را در انتها اضافه کنید و هم بزنید و نمک خورش را اضافه کنید و مزه ها را بالانس کنید و به همراه پلو میل کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی