شمانیوز
شما نیوز

خورش ترش مازنی

طرز تهیه خورش ترش سماق مازندرانی / درست کردن یک غذای خوشمزه و عالی ترش مازنی

طرز تهیه خورش ترش سماق مازندرانی /  درست کردن یک غذای خوشمزه و عالی ترش مازنی

درست کردن یک خورشت ترش سماقی مازنی و عالی این آموزش خوشمزه را از دست ندهید.

به گزارش شمانیوز: یکی از غذاهای خوشمزه مازندارانی است که هم با گوشت و هم مرغ پخته می شود. خورش ترش سماق همان طور که از اسمش پیداست از سماق و لوبیا و چاشنی مخصوص استفاده می شود. مازندارن مانند گیلان مهد غذاهای خوشمزه و رنگارنگ است و غذاهای شمالی کشور ایران از محبوبت خاصی برخوردار هستند مخصوصا این غذای خوشمزه. مقدار سماق گفته شده در دستور را به ذائقه خود می توانید کم یا زیاد کنید و از خواص بی نظیر سماق در این غذا استفاده کنید از خواص و ویژگی های مهم سماق می توان به سم زادیی کبد، کاهش کلسترول، لاغری و کاهش وزن اشاره کرد. پس همان طور که در بالا گفتیم مهم نیست در این خورشت خوشمزه و خوش عطر می توانید هم از سینه مرغ و هم گوشت خورشتی استفاده کنید.

مواد لازم
سینه مرغ ۳ عدد
سبزی خورشتی یا سبزی معطر شامل (جعفری، گشنیر، تره، شنبلیله، اسفناج و چوچاق) ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۷ حبه
لوبیا قرمز ۱۵۰ گرم
غوره ۱۰۰ گرم
سماق ۵ ق غذا خوری
آبغوره ۱/۲ لیوان
نمک و فلفل و زردچوبه و برگ بو به مقدار لازم

مرحله اول :پخت مرغ و لوبیا

سینه مرغ را به همراه کمی فلفل سیاه و نمک و زردچوبه و برگ بو داخل قابلمه ریخته و آب بریزید و اجازه دهید سینه مرغ خوب پخته شود لوبیا قرمز را که از قبل خیس کردید و چند بار آبش را عوض کردید در قابلمه جدا ریخته و بگذارید بپزد. وقتی سینه مرغ خوب پخته شد آن را از قابلمه جدا کنید و داخل تابه سرخ کنید. لوبیا قرمز را بعد از پختن آبکش کنید و آب آن را دور بریزید.

 

مرحله دوم : تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را خلالی ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن و زردچوبه خوب تفت دهید تا سبک شود سپس سیر را پوست بگیرید و رنده ریز یا پوره کنید و به همراه پیاز ها تفت دهید در انتها ۳ ق غذا خوری سماق به آن اضافه کرده و تفت دهید سپس سینه مرغ را به همراه لوبیا ها به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا مواد به خورد مرغ برود.

 

مرحله سوم : پخت خورش ترش سماق

تمام مواد را داخل قابلمه ریخته و با کمی آب و آبغوره و نمک و فلفل سیاه اجازه دهید تا به قل خوردن بیفتد. در تابه دیگر سبزی هایی را که از قبل پاک کرده و خورده کرده سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد سپس مابقی سماق و کمی نمک را به سبزی اضافه کرده و سبزی سرخ شده را به همراه غوره به قابلمه مرغ اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش ترش سماق خوب جا بیفتد و غلیظ شود در نهایت نباید زیاد آبکی باشد. در انتهای پخت میزان نمک و ترشی خورش را تست کنید اگر آماده بود از روی حرارت بردارید و به همراه برنج سرو کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    وای ما مازندرانی ها جونمون برای این غذا میره

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی