شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه پنیر لیقوان با چند روش خانگی

پنیر لیقوان یکی از پنیرهای خوشمزه و سنتی در ایران است که در این مطلب سعی داریم طرز تهیه این پنیر خوشمزه را با سه روش متفاوت به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه پنیر لیقوان با چند روش خانگی

پنیر یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار در بین مردم جهان است که در انواع گوناگون و متنوعی در سراسر جهان تهیه و سرو می شود یکی از پنیرهای سنتی و خوشمزه ایرانی پنیر لیقوان می باشد که یکی از انواع پنیر ها محسوب می شود در این مطلب طرز تهیه آن را برای شما عزیزان آماده خواهیم کرد.

 

طرز تهیه پنیر لیقوان

پنیر لیقوان از انواع پنیر های سنتی است که در لیقوان تهیه می شود و این پنیر طعم بی نظیر و متفاوتی دارد و شما می توانید این نوع پنیر سنتی را در منزل به راحتی تهیه کنید, در ادامه این مطلب طرز تهیه پنیر لیقوان را با چند روش مشاهده خواهید کرد.

پنیر لیقوان از انواع پنیر های خوشمزه است و در طرز تهیه پنیر لیقوان از شیر گوسفند استفاده می شود و این نوع پنیر دارای طعمی شور است و بر روی سطح پنیر لیقوان سوراخ هایی نیز وجود دارد.

انواع لبنیات نظیر پنیر صبحانه و ماست موسیر و ماست و … را بهتر است در منزل با رعایت کردن نکات بهداشتی تهیه کنید.

 

یکی از انواع لبنیات محلی پنیر لیقوان است که طرز تهیه این پنیر را با ۳ روش متفاوت در ادامه این مطلب به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم.

طرز تهیه پنیر لیقوان با ۳ روش مختلف پنیر لیقوان را می توانید با سه روش مختلف و با لبنیات متفاوتی نظیر مایه پنیر و ماست تهیه کنید همچنین می توانید برای طرز تهیه پنیر لیقوان از سرکه نیز استفاده کنید.

 

طرز تهیه پنیر لیقوان با چند روش خانگی

 

روش اول

مواد لازم :

ماست : ۴ قاشق غذا خوری

شیر : ۱ کیلوگرم

 

روش اول طرز تهیه پنیر لیقوان

در مرحله اول طرز تهیه پنیر لیقوان ابتدا شیر را به خوبی بجوشانید سپس حرارت گاز را کم کنید و به شیر ۴ قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید و سپس مخلوط شیر و ماست را به مدت ۷ دقیقه هم بزنید تا از بریدن شیر جلوگیری شود.

اضافه کردن ماست به شیر در مرحله بعدی روش تهیه پنیر لیقوان پارچه نازکی در داخل آبکشی قرار دهید و سپس مخلوط ماست و شیر را در درون پارچه بریزید سپس اطراف پارچه را بر روی هم بیاورید و جسمی سنگین را بر روی پارچه به مدت ۴ تا ۵ ساعت قرار دهید تا آب پنیر به خوبی از آن خارج شود.

ریختن پنیر در درون پارچه بریا خارج شدن آب اضافی پنیر ریختن پنیر در درون پارچه

بعد از مدت زمان ذکر شده می توانید پنیر آماده شده را از درون پارچه بیرون آورید و آن را قطعه قطعه کنید و در درون آب نمک آن را قرار دهید.

 

طرز تهیه پنیر لیقوان با چند روش خانگی

 

روش دوم

مواد لازم:

سرکه : ۳ قاشق غذاخوری

شیر : ۱ کیلوگرم

پنیر سنتی لیقوان

دومین دستور تهیه پنیر لیقوان ابتدا شیر را در درون قابلمه ای بریزید سپس قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شیر به دمای جوش برسد بعد از این که شیر جوشید شعله گاز را خاموش کنید و سپس ۳ قاشق سرکه را به شیر اضافه کنید و مخلوط شیر و سرکه را هم بزنید تا شیر نبرد.

 

اضافه کردن سرکه به شیر

سپس مخلوط شیر و سرکه را در درون پارچه نازکی که در داخل آبکش قرار داده اید بریزید و پارچه را بر روی پنیر برگردانید.

ریختن مخلوط شیر و سرکه در درون پارچه برای تهیه پنیر پنیر لیقوان خوش طعم و خوشمزه

جسم سنگینی را بر روی پاچره قرار دهید تا آب اضافی پنیر از آن خارج شود می توانید بعد از مدت زمان ذکر شده پنیر را از درون پارچه بیرون آورید و بعد از قطعه قطعه پنیر آن را در درون آب نمک قرار دهید.

 

طرز تهیه پنیر لیقوان با چند روش خانگی

 

روش سوم : مواد لازم:

مایه پنیر : ۱/۲ قاشق چای خوری

شیر : ۱ کیلوگرم

سومین روش تهیه پنیر لیقوان

ابتدا شیر را در درون قابلمه ای مناسب بریزید و سپس قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شیر به دمای جوش برسد. شیر جوشیده شده را از روی حرارت گاز بردارید تا مقداری خنک شود سپس مایه پنیر را در درون شیر بریزید و اجازه دهید تا شیر به پنیر تبدیل شود ( بریا اضافه کردن مایه پنیر توجه داشته باشید که دمای شیر باید کمی بیشتر از دمای بدن باشد). برای تهیه پنیر با این روش به مدت زمان کمتری نیازمند هستید و پنیر لیقوان با این دستور طرز تهیه به مدت ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن مایه پنیر به شیر آماده می شود و سپس شما باید پنیر آماده شده را در درون آب نمک نگهداری کنید.

پنیر لیقوان در این بخش از آشپزی شما را با ۳ روش طرز تهیه پنیر لیقوان آشنا ساختیم که می توانید در صورت تمایل پنیر لیقوان را با یکی از این روش ها در منزل تهیه کنید. بهتر است سایر لبنیات مصرفی را خودتان در منزل تهیه کنید تا از سالم و تازه بودن آن ها مطمئن باشید.

 

طرز تهیه پنیر لیقوان با چند روش خانگی

 

بیشتر بدانید ارزش غذایی پنیر لیقوان

پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با تمام پنیرها برابری می‌‌کند و تفاوتی با سایر اعضای این گروه ندارد. در کل، پنیر از دسته لبنیات است و ارزش غذایی‌اش برمی‌گردد به پروتئین ـ که کیفیت بسیار بالایی دارد ـ کلسیم، فسفر و منیزیم. می‌توان گفت لبنیات غنی‌ترین منبع کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین A، D و برخی ویتامین‌های گروه B (که مقدارشان به نحوه تهیه پنیر بستگی دارد) محسوب می‌شوند.

 

یکی از ویژگی‌های خاص پنیر لیقوان، در مقایسه با سایر پنیرها، این است که در فرآیند تبدیل شیر به پنیر از باکتری‌هایی استفاده می‌شود که پروبیوتیک هستند و همان‌طور که می‌دانید پروبیوتیک‌ها باعث بهبود هضم موادغذایی می‌شوند و برای دستگاه گوارش بسیار مفیدند.

 

به همین دلیل، مصرف این نوع پنیر به افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی هستند یا حتی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود؛ زیرا پروبیوتیک‌ها تقویت کننده سیستم ایمنی هم هستند. در کنار این فواید، پنیر لیقوان مشکلاتی هم دارد و مصرف آن به برخی افراد توصیه نمی‌شود. مشکل اول چربی بالای این پنیر است و به همین دلیل مصرف زیاد آن به ویژه به افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و افراد دارای کلسترول بالا و چربی خون توصیه نمی‌شود؛ چون چربی این پنیر از نوع اشباع بوده و کلسترول بالایی دارد. مشکل دوم، نمک است؛ چون این پنیرها برای افزایش ماندگاری‌شان در نمک فراوانی قرار می‌گیرند بنابراین بهتر است قبل از مصرف حداقل آنها را ۲ تا ۴ ساعت در آب جوشیده قرار داد و پس از خنک شدن در یخچال گذاشت تا مقداری از نمکشان کاسته شود.

 

 

منابع: پرشین وی ، آرگا ، حکیم مهر

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied