شمانیوز
شما نیوز

کلیندامایسین چیست؟ + موارد مصرف و مضرات

کلیندامایسین آنتی بیوتیکی است برای درمان عفونت های شدید باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو در فرم کپسول ،پماد ، ژل ،محلول و آمپول میباشد.

کلیندامایسین چیست؟ + موارد مصرف و مضرات

کلیندامایسین Clindamycin یک آنتی بیوتیک است که با باکتری های موجود در بدن مبارزه می کند. کلیندامایسین برای درمان عفونت های جدی ناشی از باکتری ها استفاده می شود. کلیندامایسین را کامل مصرف کنید، حتی اگر علائم شما قبل از پاک شدن عفونت بهبود یابد. این دارو با فرم های کپسول ، پماد ، ژل ، محلول ، داروی تزریقی در داروخانه ها در دسترس است.

 

کلیندامایسین چیست؟

کلیندامایسین آنتی بیوتیک می باشد که مانع از تکثیر باکتری می شود و در دسته باکتریوستاتیک طبقه بندی می شود. کلیندامایسین سنتز پروتئین را در ارگانیسم های حساس توسط اتصال برگشت پذیر به زیر واحد 50S ریبوزومی مهار می کند. طیف اثر داروی کلیندامایسین در برابر باکتری های گرم مثبت هوازی و بی هوازی می باشد و  نیمه عمر 2 تا 3 ساعت می باشد و دفع آن توسط ادرار ، صفرا و مدفوع می باشد.

 

موارد مصرف کلیندامایسین

از کلیندامایسین در موارد عفونت شدید سینوسی باکتریایی ، ذات الریه ، عفونت واژینال باکتریایی ، بیماری التهاب لگن ، اکنه و وولگاریس ، عفونت ناشی از ارگانیسم های حساس ، عفونت شدید گوش میانی ، مالاریا ، فارنژیت ، عفونت استخوان و مفصل ، سیاه زخم ، تونسیلیت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

قبل از مصرف کلیندامایسین

در صورت حساسیت به کلیندامایسین یا لینوکومایسین نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید کلیندامایسین برای شما بی خطر است در صورت وجود موارد پزشکی زیر با پزشک خود درمیان بگذارید:

 

کلیندامایسین چیست؟ + موارد مصرف و مضرات

 

  • کولیت ، بیماری کرون یا سایر اختلالات روده

  • اگزما یا واکنش پوستی

  • بیماری کبد

  • آسم یا آلرژی به آسپیرین

  • حساسیت به رنگ غذایی

 

کلیندامایسین می تواند باعث اسهال شود که می تواند شدید باشد یا منجر به مشکلات جدی روده شود. اگر اسهال آبکی یا خونی بود ، استفاده از دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

 

قبل از استفاده از کلیندامایسین ، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی ، کبدی ، اختلال روده مانند کولیت یا بیماری کرون یا سابقه اسم و اگزما حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

 

مقدار مصرف کلیندامایسین

دوز معمول در بزرگسالان برای عفونت های جدی 150 تا 300 میلی گرم هر 6 ساعت می باشد .

 

کلیندامایسین چیست؟ + موارد مصرف و مضرات

 

مصرف کلیندامایسین در بارداری

کلیندامایسین در گروه B بارداری قرار دارد . به این معنی می باشد که تحقیقات روی سه ماهه اول بارداری انجام نشده است و در صورت بارداری و باردار شدن می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

 

مصرف کلیندامایسین در دوران شیردهی

کلیندامایسین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است عوارض جانبی در کودک شیرده ایجاد کند. قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخل دارویی

کلیندامایسین اثر داروهای شل‌کننده عضلانی غیر دپولاریزان را افزایش می‌ دهد. این دارو نسبت به اثرات داروهای نئوستیگمین و پیریدوستگمین اثر آنتاگونیستی دارد. مصرف همزمان این دارو با اریترومایسین و کلرامفنیکل توصیه نمی‌شود.

 

عوارض جانبی کلیندامایسین

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد . اگر اسهال آبکی یا خون آلود است،مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید و به هیچ وجه از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند.

 

کلیندامایسین چیست؟ + موارد مصرف و مضرات

 

در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک به کلیندامایسین مانند کهیر ، تنفس دشوار و تورم در صورت یا گلو یا واکنش شدید پوست با پزشک خود سریعا تماس بگیرید.

 

در صورت بروز موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • هرگونه تغییر در عادات روده

  • درد شدید معده ، اسهال ابکی یا خون آلود

  • ادرار کم یا زیاد

  • طعم فلزی در دهان

 

اشکال دارویی کلیندامایسین

  • کپسول کلیندامایسین 150

  • سوسپانسیون کودکان :  75 میلی گرم بر 5 میلی لیتر

  • آمپول کلیندامایسین :  150 میلی گرم بر میلی لیتر

  • شیاف کلیندامایسین : 100 میلی گرم

  • ژل موضعی کلیندامایسین : 1%

  • کرم واژینال کلیندامایسین : 2%

 

کلیندامایسین چیست؟ + موارد مصرف و مضرات

 

اندازه‌های مصرف

خوراکی

بزرگسالان

مقدار مصرف کلیندامایسین از راه خوراکی ۱۵۰–۳۰۰ میلی گرم هر ۶ ساعت و در عفونت‌های شدید تا ۴۵۰ میلی گرم هر ۶ ساعت می‌باشد.

کودکان

مقدار مصرف کلیندامایسین از راه خوراکی در کودکان ۳–۶ mg/kg هر ۶ ساعت می‌باشد.

 

تزریقی

بزرگسالان

کلیندامایسین از راه تزریق عضلانی یا انفوزیون وریدی به مقدار ۰/۶–۲/۷/g/day در ۲–۴ مقدار منقسم مصرف می‌شود که این مقدار در عفونت‌های مخاطره آمیز تا g/day4/8 نیز افزایش می‌یابد. مقادیر مصرف در یک نوبت بیش از ۶۰۰ میلی گرم باید فقط از راه انفوزیون وریدی تزریق شوند که در این صورت نیز مقدار مصرف نباید از ۲/۱ گرم تجاوز کند.

کودکان

این دارو از راه تزریق عضلانی یا وریدی در کودکان با سن بیش از یک ماه ۱۵–۴۰ mg/kg/day در ۳–۴ مقدار منقسم مصرف می‌باشد که این مقدار در عفونت‌های شدید تا ۳۰۰mg/day (بدون در نظر گرفتن وزن بیمار) ممکن است افزایش یابد.

 

 

منبع : ویکی پدیا ، سلامت سرا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied