شمانیوز
شما نیوز

آیا حس بویایی مبتلایان به ویروس کرونا برگشت پذیر است؟

دانشمندان دانشگاه هاروارد در تازه‌ترین تحقیقات خود پیرامون علائم ویروس کرونا، به نتایج جدیدی در خصوص برگشت پذیری حس بویایی در افراد مبتلا دست یافتند.

آیا حس بویایی مبتلایان به ویروس کرونا برگشت پذیر است؟

از دست رفتن حس بویایی یکی از علائم ابتلا به ویروس کروناست که سبب نگرانی مبتلایان شده است و این ترس را برای آن‌ها ایجاد کرده است که نکند دیگر هیچوقت حس بویایی خود را به دست آورند؛ بر همین اساس در تازه‌ترین تحقیقی که دانشگاه هاروارد بر روی تعدادی از بیماران کرونایی با این علامت انجام داده، نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آمده است.

آن‌ها با بررسی عامل اصلی آسیب زننده به حس بویایی تاکید کردند از دست دادن حس بویایی در بیماران کرونایی نمی‌تواند دائمی باشد. آن‌ها دریافتند نورون‌های حسی که کار اصلی آن‌ها  شناسایی بو و ارسال پیام آن به مغز است، در برابر کووید ۱۹ آسیب پذیر نیستند، اما سلول‌هایی که پشتیبانی ساختاری کلیدی به آن نورو‌های حسی را بر عهده دارند، مورد تهاجم ویروس کرونا قرار می‌گیرند و این امر باعث از دست دادن موقت حس بویایی می‌شود؛ بنابراین نورون‌های حسی دیگر نیازی به بازسازی که ممکن است ماه‌ها طول بکشد و یا اصلا اتفاق نیفتند، ندارند. این خبر امید تازه‌ای است برای مبتلایانی که نگران عدم بازیابی حس بویایی خود هستند.

حس بویایی

به گفته دانشمندان، برای تأیید این نتیجه نیاز به داده‌های بیشتر و درک بهتری از سازوکار‌های اساسی است. از بین رفتن موقت بویایی یا آنوسمی و تب و سرفه مداوم از علائم اصلی کووید ۱۹ شناخته می‌شوند. اختلال در بویایی به طور غیرمستقیم می‌تواند مشکلاتی را برای حس چشایی نیز ایجاد کند، زیرا این دو حس با یکدیگر در ارتباطند. 

مطالعه دیگری نشان می‌دهد افرادی که حس چشایی خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند، ممکن است تا یک ماه آن را به دست نیاورند. تحقیقات انجام شده روی گروه کوچکی از ایتالیایی‌ها که علائم خفیفی را تجربه کرده‌اند، نشان داد بازیابی حس بویایی آن‌ها بیش از یک ماه به طول انجامیده است.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied