شمانیوز
شما نیوز

بیماری پوستی درماتیت هرپتی فرم چیست؟

بیماری به شکل پاپول و وزیکول بسیار خارش دار است. استفاده از کلمه هرپتی فرم نشان دهنده این است که ضایعات بیشتر در نواحی که شایع ترین تظاهر را دارد، یعنی آرنج ها، زانوها، باسن، شانه ها و پوست سر، به صورتی گروهی با هم دیده می شوند.

بیماری پوستی درماتیت هرپتی فرم چیست؟

بیماری به شکل پاپول و وزیکول بسیار خارش دار است. استفاده از کلمه هرپتی فرم نشان دهنده این است که ضایعات بیشتر در نواحی که شایع ترین تظاهر را دارد، یعنی آرنج ها، زانوها، باسن، شانه ها و پوست سر، به صورتی گروهی با هم دیده می شوند. این امر دلیلی برای اینکه با عفونت ویروس هرپی همراه باشد، نیست.

 

آیا در درماتیت هرپتی فرم همواره تاول دیده می شود؟

خیر. بیماری به حدی خارش دار است که معمولا خاراندن، سقف وزیکول ها را از بین می برد، بنابراین تظاهر آن اروزیون های کوچک متعدد است.

 

آیا درماتیت هرپتی فرم در اثر حساسیت به گلوتن ایجاد می شود؟

درمایت هرپتی فرم، تظاهر حساسیت به گلوتن است ولی اغلب بیماران فاقد بیماری مشخص بالینی، یعنی بیماری سلیاک، در روده باریک هستند. در صورتی که از روده باریک بیوپسی گرفته شود، اغلب بعضی تغییرات اندک و منطقه ای در بافت شناسی دیده می شود.

 

چگونه می توان تشخیص مشکوک را تایید کرد؟

باید از پوست طبیعی بیوپسی گرفته شود، چرا که نشان دهنده وجود اتو آنتی بادی، برای مثال علیه اندومیزیوم است. اختصاصی ترین یافته تشخیصی، وجود IgA با الگوی دانه ای در پاپی های درم است.

 

آیا درماتیت هرپتی فرم با سایر بیماری ها نیز همراه است؟

همان طور که اشاره شد، روده باریک می تواند به دلیل سوء جذب و مشکلات روده ای علامت دار، درگیر شود. در طولانی مدت، خطر لنفوم روده باریک وجود دارد. سایر مشکلات خود ایمنی نیز ممکن است به وجود بیاید که شایع ترین آن هیپوتیروئیدی است و در 14% از بیماران اتفاق می افتد.

 

درماتیت هرپتی فرم را چگونه باید درمان کرد؟

درمان شامل پیروی اکید از رژیم غذایی فاقد گلوتن است ولی برای موثر بودن، زمان زیادی لازم دارد. در این فاصله، درمان دارویی عموما با داپسون نیز موثر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied