شمانیوز
شما نیوز

آموزش و طرز تهیه مسقطی بسیار آسان در منزل

مسقطی ساده نوعی حلواست که از ترکیب نشاسته، شکر و گلاب درست شده و به عنوان شیرینی یا دسر استفاده می‌شود. این دسر خوشمزه سوغاتی بعضی از شهر‌های ایران مانند شیراز، بوشهر و لار است.

آموزش و طرز تهیه مسقطی بسیار آسان در منزل

به گزارش خبرنگار شمانیوز، مسقطی حلوای خاص استان فارس است و برای همین است که معمولاً آن را با نام مسقطی شیرازی می‌شناسیم. این حلوا را معمولاً در کنار چای و به عنوان شیرینی مصرف می‌کنند. یکی از خوبی‌های درست کردن مسقطی در منزل این است که شما با کم کردن مقدار شکر می‌توانید آن را تبدیل به یک دسر رژیمی کنید. مسقطی علاوه بر اینکه بسیار سالم و خوشمزه است، طرز تهیه ساده‌ای نیز دارد. در ادامه قصد داریم ساده‌ترین روش تهیه مسقطی خوشمزه را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید!


 

1

 

روش تهیه مسقطی ساده و فوری

  • آب با دمای محیط و نشاسته را در ظرفی ریخته و خوب هم بزنید.
  • مخلوط آب و نشاسته را درون یک قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید و شکر و کره آب‌شده را به آن اضافه کنید.
  • این مواد را ۵ الی ۷ دقیقه به خوبی هم بزنید تا شکر در مواد حل شود و مواد یکدست شوند. حواستان باشد که شعله ملایم باشد.
  • مواد بعد از این دقایق باید کمی غلیظ و سفت شده باشند. در این مرحله گلاب و زعفران دم‌شده را به مواد اضافه کنید و  ۲ الی ۳ دقیقه دیگر هم روی شعله ملایم هم بزنید.
  • پس از این مراحل مواد شما باید کمی غلیظ‌تر از فرنی شده باشد. در این مرحله زیر شعله را خاموش کنید و منتظر باشید تا کمی از حرارت بیافتد (اگر هنوز به این غلظت نرسیده‌، کمی دیگر به هم زدن مواد روی شعله ملایم ادامه دهید). سپس آن را درون ظرفی بریزید (ترجیجاً ارتفاع مواد از ۳ یا ۴ سانت بیشتر نشود) و صبر کنید تا خنک شود. بهتر است قبلاً کف ظرف را با کره یا روغن چرب کرده باشید.
  • می‌توانید روی مواد را با پودر گل سرخ، پودر یا خلال پسته و بادام، پودر هل یا پودر نارگیل به سلیقه خودتان تزئئین کنید.
  • بعد از اینکه مواد کاملاً از حرارت افتاد، چند ساعت آن را درون یخچال بگذارید تا مواد قوام پیدا کند.
  • بعد از گذشت این زمان، مسقطی شما حاضر است. آن را به صورت دلخواه (مربع یا لوزی) برش بزنید و میل کنید. نوش جان!

نکته: قلق اصلی درست کردن مسقطی این است که از لحظه اول به صورت مداوم آن را هم بزنید. ماده اصلی این دسر نشاسته است و نشاسته بسیار زود یکدستی خود را از دست می‌دهد. بنابراین در تمام مراحل روی شعله، از هم زدن مسقطی خود غافل نشوید.

نکته: اضافه کردن زعفران اختیاری است. شما برای تهیه مسقطی ساده می‌توانید زعفران را حذف کنید. در این صورت رنگ دسر شما سفید خواهد بود.

نکته: با ضافه کردن ژله به دستور، یک مسقطی ژله‌ای خواهید داشت که برای کودکان جذابیت خاص خود را دارد.

 

سخن پایانی

مسقطی یک حلوای ایرانی است که بیشتر در استان فارس تهیه می‌شود. این حلوا بسیار خوشمزه بوده و می‌تواند به عنوان یک شیرینی یا دسر خانگی مورد استفاده قرار بگیرد. در این متن طرز تهیه مسقطی ساده را به شما آموزش دادیم. علاوه بر مسقطی، باسلوق نیز دسری بسیار خوشمزه است و کمتر در خانه‌ها درست می‌شود. اگر علاقه دارید با طرز تهیه این دسر ایرانی نیز آشنا شوید، خواندن مطلب «طرز تهیه باسلوق با شیره انگور؛ یک شیرینی بسیار مقوی و سالم» را به شما توصیه می‌کنیم.

شما طعم مسقطی ساده را دوست دارید؟ تا به حال خودتان در خانه مسقطی درست کرده‌اید؟ اگر از این دستور برای درست کردن مسقطی استفاده کردید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

 

منبع : ستاره

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied