شمانیوز
شما نیوز

موارد مصرف داروی سیپروترون کامپاند + عوارض

سیپروترون کامپاند برای درمان آکنه حاد در زنان و برای درمان رشد موهای زائد استفاده می شود و اثر ضد بارداری دارد.

موارد مصرف داروی سیپروترون کامپاند + عوارض

سیپروترون کامپاند (Cyproterone Compound) یکی از داروهای ضدبارداری است که علاوه بر تاثیر در جلوگیری از بارداری ، به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی ، در درمان آکنه های مقاوم به آنتی بیوتیک ، کاهش و درمان پر مویی وابسته به آندروژن در خانمها نیز استفاده می شود. در این بخش از سلام عملکرد سیپروترون کامپاند را تشریح و بررسی خواهیم کرد. سیپروترون کامپاند به همراه استروژن، اثر ضد بارداری دارد. این دارو به دلیل آثار آنتی آندروژنی‍ک در مردان در درمان سرطان پروستات استفاده می شود.

 

نام های تجاری سیپروترون کامپاند :

Diane (دیان)

  • نام لاتین: cyproterone compound

  • نام فارسی: سیپروترون کامپاند

  • مصرف در حاملگی: X

  • گروه درمانی – دارویی:  ترکیب آنتی‌ آندروژن و استروژن ، جلوگیری ‌کننده از بارداری‌، ضد آکنه، ضد هیرسوتیسم

اشکال دارویی:

Coated Tab: Cyproterone acetate 2mg + Ethinylestradiol 35mcg

مصرف برحسب اندیکاسیون:

کنترل آکنه و هیرسوتیسم بزرگسالان

 

عوارض جانبی:

ژنیکوماستی‌، گالاکتوره‌، احساس افسردگـی و کسالت (‌در ابتدای دوره درمان‌)‌، بـثورات جلدی‌، کـم‌خونی‌، پوکی اسـتخوان (‌نـادر)‌، تـغییر عـملکرد کـبدی‌، تـنگی‌نفس‌، هـپاتیت‌، زردی و نـارسایی کـبدی

 

توجهات پزشکی – پرستاری ، آموزش بیمار – خانواده:

١) در صورت بروز عوارض کبدی‌، مصرف دارو قطع شود ٢) پیش از آغاز درمـان از بـاردارنـبودن بـیمار مطمئن شوند.

 

موارد مصرف سیپروترون کامپاند

این دارو در درمان آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک ها در زنان و یا زنانی که در ضمن درمان آکنه تمایل به استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی نیز دارند بکار می رود. این دارو همچنین در درمان پرمویی وابسته به آندروژن در خانم ها بکار می رود.

 

مکانیسم اثر سیپروترون کامپاند

این فرآورده دارای یک جزء انتی آندروژنی(سیپروترون) و یک جزء استروژنی(اتینیل استرادیول) می باشد. ضدیت با آثار آندروژن ها موجب کاهش ترشح سبوم و یا کاهش رشد موها می گردد. فعالیت پروژستینی سیپروترون و اثر استروژنی اتینیل استرادیول نیز در جلوگیری از بارداری موثر واقع می شود.

 

منع مصرف سیپروترون کامپاند

مصرف این دارو در حاملگی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X طبقه بندی می شود که ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین شود.

این ترکیب در صورت وجود اختلالات ترومبولیک یا سابقه آن و یا وجود هر نوع بیماری و حالات مرضی که خطر بروز ترومبوز را افزایش می دهد، میگرن حاد، حملات گذرای ایسکمیک مغزی، بیماری های کبدی و از جمله سندرم دوبین-جانسون و سندرم روتورف هپاتیت، پورفیری، آدنوم کبد، سنگهای صفراوی، متعاقب تخلیه مول هیداتی فرم، سابقه کهیر، یرقان انسدادی، کارسینوم پستان یا دستگاه تناسلی و خونریزی های مهبل با علت نامشخص نباید مصرف شود.

 

عوارض جانبی سیپروترون کامپاند

به دنبال مصرف دارو عوارضی مانند تهوع، استفراغ، سردرد، درد و سفتی پستان ها، تغییراتی در وزن بدن، تغییراتی در میل جنسی، افسردگی، کلوآسما، زیادی فشار خون، تحریک لنزهای تماسی، اختلال عملکرد کبد، تومورهای کبدی، کاهش حجم خون قاعدگی و لکه بینی در اوایل دوره قاعدگی گزارش شده است.

 

تداخلات دارویی سیپروترون کامپاند

مصرف همزمان این دارو با ترکیبات القاء کننده فعالیت آنزیم های کبدی مانند کاربامازپین، فنی توئین، فنوباربیتال، پیریمیدون، گریزئوفولین و ریفیمپین ها موجب تسریع متابولیسم این دارو و در نتیجه کاهش کارایی درمانی آن می گردد. مصرف همزمان با برخی آنتی بیوتیک های وسیع الطیف مانند آمپی سیلین باعث کاهش جذب مجدد اتینیل استرادیول از روده بزرگ و کاهش اثرات درمانی این دارو می گردد.

 

هشدار ها سیپروترون کامپاند

1. مصرف این دارو توسط زنان سیگاری، بویژه افراد بالاتر از 35 سال، خطر بروز بیماری های شریانی را افزایش می دهد.
2. در مبتلایان به زیادی فشار خون و یا افراد چاق با احتیاط تجویز گردد.
3. در صورت سابقه خانوادگی ابتلاء به بیماری های شریانی در بستگان درجه یک زیر سن 45 سالگی و یا ابتلاء به ورید های واریسی، افسردگی شدید، بیحرکت ماندن به مدت طولانی، کم خونی داسی شکل و بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون با احتیاط تجویز شود.

 

توصیه های دارویی سیپروترون کامپاند

در صورت فراموش کردن مصرف دارو در زمان معین، باید به محض بخاطر آوردن مصرف شود. در صورتی که تأخیر درمصرف دارو بیش از 12 ساعت باشد، بهتر است از مصرف آن نوبت خودداری شود و ضمن ادامه مصرف بقیه قرص ها به روال قبلی، از یک روش دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.

 

منابع : مجله اینترنتی زندگی / نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied