شمانیوز
شما نیوز

با خواص فوق العاده گیاه آگاو آشنا شوید

گیاه آگاو برگ خنجری به عنوان گیاهان شاداب با برگ های بزرگ خاردار، شناخته می شوند. در نگاه اول، احتمالا شاید گیاه بدون گل به نظر برسد.

با خواص فوق العاده گیاه آگاو آشنا شوید

گیاه آگاو گیاهانی هستند با خار و برگ های پهن و بزرگ که برای رشد به نور و آفتاب زیادی نیاز دارند اما در برابر خشکسالی بسیار مقاوم هستند. گیاه آگاو برگ خنجری به عنوان گیاهان شاداب با برگ های بزرگ خاردار، شناخته می شوند. در نگاه اول، احتمالا شاید گیاه بدون گل به نظر برسد. بسیاری از انواع رایج گیاه برگ های پهن با خارهای خطرناک دارند. تنوع زیادی در آگاو برگ خنجری وجود دارد برخی از آنها کوچک و نرم و برخی دیگر سفت و تیز هستند که می تواند تا عمق 6.09600 متر رشد کند. در برخی مناطق دنیا به علت شباهت ظاهری گیاه آگاو به Aloe ( گیاه مولد صبر زرد از تیره لاله ) به غلط Aloes می گویند . گیاه آگاو از خانواده نرگس یا Amaryllidaceae می باشد ( در برخی منابع از خانواده Agavaceae ذکر شده است ). همچنین دارای 300 گونه دائمی است.

 

 

نام های دیگر:صباره، الصبرالامریکی، کوواربوتی

مشخصات: گیاهی است از خانواده Amaryllidaceae، گونه های متعدد و مختلفی دارد. گیاهی است معمولا بدون ساقه ،برگ های آن ریشه ای و به طور گروهی مستقیما از ریشه خارج می شوند، برگهای بزرگ،پهن،دراز به طول تقریبا دو متر،ضخیم،گوشتی،زیر برگ ها محدب و برآمده و روی برگها مقعر به رنگ سبز خاکستری. کناره برگها دارای تیغ های تیز و خیلی محکم و زرد مایل به سبز متعدد در اطراف محور شاخه گل دهنده که از وسط برگها بیرون می آید قرار دارند.

طول محور گلها در بعضی گونه ها به ۸-۹ متر می رسد، آرایش گل های آنس از چندین سال (شاید پس از ۳۰-۴۰) سال ظاهر می شود،سابقا معتقد بودند که در برخی گونه ها پس از یک قرن است و در مناطق گرم آسیا و آمریکا انتشار دارد.در ایران گونه ای از آن به طور وحشی در بلوچستان در باغ های نصیرآباد می روید و در باغبانی نیز به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می شود.

خواص درمانی :

۱- اگر مغز گیاه خورده شود،تب را قطع می کند.

۲- مغز آن را ضماد کنید،برای التیام دادن زخم نافع است.

۳- ضماد شیره تازه آن برای تسکین درد دندان و رفع نارحتی چشم مفید است.

برگ آگاو

ترکیب شیمیایی:

ماده هکوژنین، استروئید ساپوژنین، هکوژنین، ساپوناز، سیزال

خواص درمانی :

شیره تازه آن را بگیرید و بنوشید،ملین ،مدر و قاعده آور است،در موارد کمبود ویتامین C در بدن داروی مفیدی است.

ریشه آگاو

ترکیب شیمیایی:

نوعی قند به  نام  آگاوژ، ساپونین، رزین

خواص درمانی :

آب دم کرده آن را بنوشید،مدر ،معرق و ضدعفونی کننده است.

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied