شمانیوز
شما نیوز

از تاثیرات غدد بدن بر ریزش مو چه می دانید؟

ریزش مو معمولا به دلایل بسیاری از جمله کاهش وزن، بارداری، فشار های احساسی و افزایش می باشد، اما آیا از تاثیرات غدد بدن بر روی ریزش مو اطلاعی دارید؟

از تاثیرات غدد بدن بر ریزش مو چه می دانید؟

ریزش مو معمولا به دلایل بسیاری از جمله کاهش وزن، بارداری، فشار های احساسی و افزایش می باشد، اما آیا از تاثیرات غدد بدن بر روی ریزش مو اطلاعی دارید؟ شما می توانید با رعایت برخی از نکات کاربردی مشکل ریزش مو را برطرف کنید.منظور راز تحریک، علل و انگیزه هایی است، که موجب عدم تعادل برخی از اجزای بدن می شود. زیرا هر عضوی در اندام آدمی در حالت طبیعی، عمل متعادلی را انجام می دهد، و نیازی به دست کاری ندارد، و اگر این عضوها هریک به عللی تحریک شوند، هماهنگی خود را با سایر ارگانهای بدن از دست داده، از حالت طبیعی و تعادل خارج گشته، مسئله آفرین خواهند شد و موجبات زحمت ما را فراهم خواهند ساخت و در مقابل تحریک این اعضاء موها نیز روند عادی خود را رها کرده، و از خود واکنش نشان خواهند داد.

هر عامل موثر بر روی غدد داخلی، می تواند  رشد مو  را نیز متأثر سازد، مخصوصاً اختلال در  غده تیروئید . این غده در سرعت متابولیسم بدن تأثیر داشته، کم کاری آن می تواند به کم پشت شدن موها بیانجامد، که در همین مبحث به شرح کامل درباره ی آن خواهیم پرداخت.

از دیگر عواملی که در تعادلی هورمونی تأثیر می گذارند، استفاده از قرص جلوگیری از بارداری و نیز خود دوران حاملگی در بانوان را می توان نام برد.ریزش غیرطبیعی موها و اضطراب ناشی از آن، از جمله عوارض جانبی مصرف بی رویه و دراز مدت این قرصها هستند، امروزه معلوم شده است، که مصرف این داروها امکان لخته شدن خون و دیگر عوارض تهدید کننده ی زندگی را نیز بدنبال دارد.

قرصهای جلوگیری از بارداری، بر روی متابولیسم ویتامینهای بدن خانمها اثر می گذارد، که این عامل خود موجب  کم خونی  (از نوع ناشی از کمبود آهن) در مصرف کنندگان می گردد. معمولاً تعدادی زیادی از خانمها به آنومی (کم خونی) مبتلا هستند. بانوانی که از این قرصها مصرف می کنند، بهتر است، که در رژیم غذایی خود از مواد معدنی و ویتامینها جهت برطرف کردن تأثیر مستقیم این فقر غذایی بر تغذیه موها، استفاده نمایند.

این قرصهای کنترل نوازد، ترکیبی از هورمونهای مردانه و زنانه بوده، تعادل هورمونی خانمهای مصرف کننده را بهم می زنند.

در دوران حاملگی بانوان نیز، تغییرات هورمونی زیادی در بدن اتفاق می افتد و اغلب تا چند هفته بعد از زایمان ادامه دارد. این تغییرات می توانند، تعادل غدد درونی را بهم زده، نتیجتاً بر روی پوست سر تأثیر گذارند.

بهرحال، ریزش موی حاصل از این تغییرات هورمونی موقتی بوده، بعد از گذشت چند ماه از زایمان و یا ممکن است قبل از وضح حمل، رشد موها به حالت طبیعی خود برگردد.

در اینجا برای آشنایی بیشتر، به شرحی در مورد دستگاه غدد مترشحه داخلی می پردازیم :

دستگاه غدد مترشحه داخلی روی تمام اعمال حیاتی ما، و برهمه اعضاء و جوارح بدن، تأثیر دارد، و لذا چنین عقیده ای وجود دارد، که ما محصول غدد مترشحه داخلی هستیم.

غدد مترشحه داخلی غددی هستند، که ترشح خود را (که هورمون نامیده می شود) مستقیماً به درون بدن (جریان خون) می ریزند، و گردش خون، هورمونهای محتوی خود را به بافتهای مربوط در بدن می رساند.

برخی از این غده ها، علاوه بر ترشح داخلی، ترشحات خود را به بیرون بدن نیز می ریزند، مانند پانکراس (لوزالمعده) و غدد بیضه، هورمونهای ترشح از غدد داخلی ممکن است روی بافت ها یا ارگان ها تأثیرات ویژه ای برجای گذارند.

بعضی از غدد مترشحه تنها یک هورمون ترشح می کنند و برخی دیگر مثل غدد هیپوفیز ترشح چند هورمون را برعهده دارند.

از جمله مراحل فیزیولوژیکی که از هورمونها تأثیر می پذیرند، می توان، میزان متابولیسم، متابولیسم مواد ویژه، مراحل رشد و تکامل، فعالیت غدد مترشحه ی داخلی دیگر، اعمال عصبی و توانایی بدن در مقابل حالات استرس و مقاومت در برابر بیماری را نام برد.

بدکاری و اختلال در کار غده مذکور، ممکن است، در نیتجه کمی ترشح (هیپوسکرشن) در این غده ها باشد. امکان دارد، ترشح غدد داخلی تحت تأثیر مواد شیمیایی خون باشد، و یا در بعضی شرایط متأثر از ترشحات غدد دیگر صورت گیرد، مثلاً تأثیر هورمونهای ترشح شونده از بخشی قدامی (جلویی) غده ی هیپوفیز بر روی سایر غدد مترشحه ی داخلی.

آسیب های زیادی می توانند در ایجاد اختلال در عمل غدد مزبور موثر باشند، و موضوع با اهمیت اینکه، برای جلوگیری از صورت گرفتن اختلال باید تمام غدد (مترشحه داخلی و خارجی) باهم و بطور منظم کار کنند.

در میان غدد مترشحه داخلی، دو غده ی مهم، و از بین غدد مترشحه خارجی یک نوع غده را می توان نام برد، که اختلال در کار هریک از این سه غده باعث نگرانی در موهای سر می گردد. این سه غده قابل تحریک عبارتند از : غدد تحریک زا شامل

غده چربی

غده تیروئید(درقی)

غده ترشحی (نخاعی یا هیپوفیز)

 

منبع : مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied