شمانیوز
شما نیوز

قرص آتورواستاتین چیست؟ + عوارض

آتورواستاتین (Atorvastatin) یا لیپیتور (Lipitor) به عنوان یک داروی کاهنده کلسترول بد خون تجویز می شود هرچند تاثیر اصلی آتورواستاتین در کاهش کلسترول خون است اما به میزان کمتری تری گلیسرید خون را نیز کاهش می‌دهد.

قرص آتورواستاتین چیست؟ + عوارض

قرص آتورواستاتین (Atorvastatin) یا لیپیتور (Lipitor) به عنوان یک داروی کاهنده کلسترول بد خون تجویز می شود هرچند تاثیر اصلی قرص آتورواستاتین در کاهش کلسترول خون است اما به میزان کمتری تری گلیسرید خون را نیز کاهش می‌دهد. قرص آتورواستاتین نیز همانند سایر استاتین‌ها با مهار آنزیم HMG COA ردوکتاز در کبد عمل می‌کند، HMG COA در بیوسنتز کلسترول نقش اساسی دارد.

 

عوارض آتورواستاتین

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های جدی زیر شدید٬ مصرف این دارو را متوقف نموده و سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید 

گیجی، مشکلات حافظه؛

تب، خستگی غیر معمول، و ادرار تیره رنگ.

تورم، افزایش وزن، ادرار کمتر از حد معمول .

افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی نفس های میوه ای، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید، از دست دادن وزن.

یاتهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم).

یکی از شایع ترین عوارض جانبی آتورواستاتین, ایجاد واکنش های آلرژی است.

در صورت بروز علائمی از قبیل کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو سریعا به پزشک مراجعه شود.

از آن جایی که در برخی موارد آتورواستاتین موجب تجزیه بافت های عضلانی استخوانی می شود, در صورت مشاهده علائمی مانند درد عضلانی غیر قابل طبیعی, حساسیت به لمس, احساس ضعف همراه با تب, خستگی غیر طبیعی و تیرگی ادرار, باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

 

آتورواستاتین در بارداری

اگر شما باردار هستید نباید از این دارو استفاده نمایید زیر آتورواستاتین میتواند به جنین شما آسیب برساند و یا حتی ممکن است باعث نقض در هنگام تولد شود

 

آتورواستاتین در شیردهی

آتورواستاتین ممکن است به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند، قبل از قطع قرص حتما در این خصوص با متخصص خود مشورت کنید.

 

آتورواستاتین زمان مصرف

به بیماران مبتلا به کلسترول خون بالا توصیه می‌شود داروهای خود را به جای صبح، قبل از رفتن به تختخواب استفاده کنند.

مطالعات محققان دانشگاه ساندرلند نشان داده، در بدن بیمارانی که داروی خود را به جای شب‌ها در صبح مصرف می‌کنند، به میزان بسیار بیشتری کلسترول‌های بد از نوع LDL تولید می‌شود.

تحقیق دیگری که در سال ۲۰۰۸ انجام شده ثابت کرده بیمارانی که داروی خود به نام atorvastatin که یکی از داروهای کاهنده کلسترول خون است را بعد از ظهر مصرف می‌کنند، نتیجه بهتری در مقایسه با استفاده آنها در صبح می‌گیرند.

با این کار میزان تعداد حملات قلبی و انسداد رگ‌های خونی در این بیماران کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و در عوض میزان تولید کلسترول‌های خوب در بدنشان بیشتر می‌شود.

فایده دیگر مصرف قرص‌ها در این زمان بهتر شدن عملکرد رگ‌های خونی است.

دانشمندان معتقدند، شاید در شب که ما غذا نمی‌خوریم، تولید کلسترول به بیشترین میزان خود در بدن می‌رسد و به همین دلیل مصرف قرص‌ها در این زمان بهترین نتیجه را به همراه دارد.

 

آیا قرص آتورواستاتین لاغر کننده است

قرص آتورواستاتین داروی لاغری و کاهش وزن نبوده و فقط جهت کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از سکته مغزی و حمله قلبی استفاده میشود .

ولی در صورتی که شما وزن بالایی داشته باشید و پزشک شما تشخیص دهد که چربی خون بالایی دارید ، ممکن است در کنار درمان ها و رژیم های دیگر ، قرص آتورواستاتین نیز تجویز کند.

در هر حال به نظر میرسد این ادعا که ، اتورواستاتین‌، لیپوفیکس یا لیپیتور باعث کاهش وزن می شود ، تنها یک ادعای تبلیغاتی برای فروش بیشتر این دارو بوده است و در هیچ کدام از مقالات معتبر علمی تایید نشده است.

 

قرص چربی خون آتورواستاتین

قرص آتورواستاتین ( Atorvastatin ) هم به عنوان یک داروی عمومی و هم به عنوان یک دارو با نام تجاری در دسترس است.

این قرص را می توانید با نام تجاری Lipitor بیابید.

قرص های خوراکی آتورواستاتین برای بهبود کلسترول و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی استفاده می شود.

 

آتورواستاتین و ریزش مو

انواع مختلف داروهای کاهش کلسترول می تواند باعث ریزش مو شود 

 

منبع : نابریکا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied