شمانیوز
شما نیوز

دولت ۵ هزار میلیارد تومان برای بیکارشدگان کرونا در نظر گرفته است

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت سازوکارهایی را برای حمایت از بیکارشدگان در اثر کرونا در نظر گرفته و پنج هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص می‌یابد.

دولت ۵ هزار میلیارد تومان برای بیکارشدگان کرونا در نظر گرفته است

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از مهر  : محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه نشست امروز هیئت دولت درباره برنامه‌های اقتصادی دولت برای مقابله با کرونا گفت: همه اقداماتی که دولت انجام می‌دهد، در راستای این است که هم از جانِ مردم صیانت شود و هم حیات اقتصادی آنان ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس کارگروه تبعات اقتصادی کرونا از همان ابتدا تشکیل و جلسات عدیده ای را برگزار کرد و بسته صدهزار میلیارد تومانی در این باره تدوین و به تصویب ستاد ملی کرونا رسید.

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: دولت کمک به بنگاه‌ها، کسب و کارها و همچنین خانوارها را در دستور کار دارد و هدف ما توأمان این است که بنگاهی فرو ننشیند و کارگری بیکار نشود و از سوی دیگر خانواده‌ها که ممکن است قدرت خریدشان کاهش یافته باشد، بتوانند این دوره را سپری کنند.

نهاوندیان ادامه داد: در این بسته صد هزار میلیارد تومانی، ۲۵ هزار میلیارد تومان پرداخت‌های بلاعوض است که از منابع دولت استفاده می‌شود که به همین جهت درخواست کردیم که یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

وی گفت: ۷۵ هزار میلیارد تومان هم مربوط به تسهیلات بانکی است که اختیار آن برعهده بانک مرکزی است و اقداماتی را در این باره در دستور کار خود قرار می‌دهد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تعداد کارکنان کلیه بنگاه‌ها و همچنین هتل‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و اماکنی را که از آنان خواسته شده است به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده اند، محاسبه کرده اما باید مشاغل مختلف را از یکدیگر تفکیک کرد، چرا که کسب و کارها با هم متفاوت هستند و ما نمی‌توانیم حکم واحدی را به همه بنگاه‌ها تعمیم دهیم.

نهاوندیان بیان کرد: ما تصمیم گرفتیم شرط استفاده بنگاه‌ها از تسهیلات مذکور این باشد که کارگری را اخراج نکنند و بر این اساس بنگاه‌ها به تناسب کارگرانی که دارند، از تسهیلات بهره مند می‌شوند، به این معنا که بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شده اند، معادل ۱۶ میلیون تومان و بنگاه‌های دسته دوم که به سبب آثار طبیعی و رعایت اصول بهداشتی بازار خود را از دست داده اند، به ازای هر کارگر ۱۲ میلیون تومان دریافت کنند که در دسته اول ۵۰ درصد و در دسته دوم ۷۰ درصد تسهیلات باید به دستمزد اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در ارائه این تسهیلات شفافیت برای ما بسیار مهم است و قرار نیست در این تسهیلات رانتی توزیع شود، گفت: همه کسانی که از این تسهیلات استفاده می‌کنند، به طور شفاف در سایت مربوطه اطلاع رسانی می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: پس از اینکه کسب و کارها راه افتاد، باید تقاضا ایجاد کنیم و بر این اساس لازم است مردم قدرت خرید داشته باشند، لذا در نظر گرفته شد به خانوارها قدرت خرید داده شود و یک میلیون تومان در اختیار هر خانوار قرار گیرد.

نهاوندیان تصریح کرد: پرداخت مستقیم و بلاعوض تسهیلات به اقشاری که درآمد بسیار پایینی دارند اختصاص می‌یابد و همچنین کسانی که به دلایلی چون شرایط خاص منطقه‌ای و تعطیلی بنگاه‌ها بیکار شده اند، از حمایت‌های دولت برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه دولت کمک ویژه ای برای پرداخت تسهیلات به بیکار شدگان به سبب کرونا می‌کند، اظهارداشت: البته در این بخش از سازوکار صندوق بیمه بیکاری استفاده می‌کنیم اما برای حمایت از بیکار شدگان کرونا پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که جزئیات آن ظرف هفته آینده اطلاع رسانی می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied