شمانیوز
شما نیوز

وضعیت بیمارستان ها برای بیماران کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یک دوم تخت‌‌های آی سی یو به کرونا اختصاص یافته بود که الان بیش از ۳۰ درصد آن تخت‌‌های اختصاص یافته خالی است.

وضعیت بیمارستان ها برای بیماران کرونایی

 

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از تسنیم :  دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه حدود ده برابر میانگین تشخیص داده شده در روزهای قبل می‌‌توانیم تست انجام دهیم، اظهار کرد: روزانه 10 تا 15 هزار تست PCR را می‌‌توانیم در کشور انجام دهیم؛ حدود 40 درصد منفی و منفی کاذب ناشی از تست داریم که البته بخشی از آن به نمونه برداری برمی‌‌گردد که تلاش شده است با نمونه برداری بهتر ضریب خطا کاهش یابد و این ضریب خطا کاهش یافته است و پاسخ‌‌های مثبت تست پی‌‌سی‌‌آر قطعی است. حتی در کشورهایی که ظرفیت تست در آنها بالاتر از کشور ماست هم 5 تا 6 برابر میانگین روزهای گذشته را می‌توانند انجام بدهند. 

 

هیچ دارویی با سودمندی بالا برای کرونا نداریم

وی در خصوص داروهای کرونا بیان کرد: اثربخشی خیلی قابل توجهی برای استفاده از کلترا در کنترل کووید19 به اثبات نرسیده است. 1200 بیمار مبتلا به اچ آی وی از لحاظ کرونا تست شدند و تست آنها منفی بود و ممکن است این مسئله به دلیل داروهایی باشد که از قبل برای بیماری خود مصرف می‌‌کردند و این نکته قابل بررسی خواهد بود. 

وی افزود: داروی هیدروکسی کلروکین که داروی ضدمالاریاست در برخی بیماران استفاده می‌‌شد و همچنین داروهای کورتونی برای این بیماران استفاده می‌‌شود. داروی «کلشی سین» ممکن است در مراحل اولیه موثر باشد که در داخل کشور تولید می‌‌شود البته در پروتکل نیست و اگر کمیته علمی صلاح  بداند در پروتکل قرار می‌‌گیرد. داروی اکتمرا نیز در موارد شدید روماتیسم استفاده می‌‌شود که برای برخی بیماران کرونا نیز شروع شده است. موارد شدید و بحرانی بیماری کرونا به دنبال طوفان سیتوکینی و آبشار التهابی رخ می‌‌دهد و به نظر می‌‌رسد موارد مرگ و میر کرونا به دلیل این آبشار التهابی باشد و داروهای روماتیسمی ممکن است در مراحلی برای بیمار راهگشا باشد و این آبشار التهابی را سرکوب کند اما هیچ‌یک از داروها با سودمندی بالا گزارش نشده است. 

 

اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو

وی در خصوص اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو اظهار کرد: مسئله تولید ماسک به وزارت صمت مرتبط است و ممکن است بخشی را برای توزیع در شبکه داروخانه کشور تدارک ببینند که آن بخش به سازمان غذا و دارو مرتبط خواهد بود. قبلا اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی قیمت‌‌گذاری ماسک‌‌ها را انجام داده‌‌اند و ابلاغیه جدیدی در این زمینه نداریم.

وی افزود: تولید ماسک حدود 25 برابر افزایش یافته است و مردم برای تهیه ماسک مشکلی نخواهند داشت. از طرفی ساخت ماسک در منزل هم به وسیله فیلم‌های آموزشی از طرف سازمان غذا و دارو آموزش داده شده است.

 

30 درصد تخت‌‌های آی‌‌سی‌‌یوی مربوط به کرونا خالی است

وی در خصوص جراحی‌‌های الکتیو یادآور شد: مطابق بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت این موضوع شدنی است البته اعمال لوکس و زیبایی در مراحل ابتدایی قابل توجه نیست اما جراحی‌‌های الکتیو که فوریت اورژانسی ندارند قابل انجام است و قسمت اعظم تخت‌‌های بیمارستانی که به کرونا تخصیص یافته بود خالی است و یک دوم تخت‌‌های آی سی یو به کرونا اختصاص یافته بود که الان بیش از 30 درصد آن تخت‌‌های اختصاص یافته نیز خالی است. 

 

داروهای بیماران مزمن قابل تمدید است 

وی با بیان اینکه داروهای معمول بیماران مزمن حتی تا 6 بار قابل تمدید است، تصریح کرد: بیماران مبتلا به فشار خون، چربی خون، دیابت، قلبی-عروقی، آلزایمر، پارکینسون و ... می‌‌توانند دارو را با برگه دوم یا سوم نسخه قبلی تحویل بگیرند البته ممکن است مشکلی در پوششدهی بیمه‌‌ای آن ایجاد شود. 
وی افزود: البته این داروها شامل آنتی بیوتیک و امثالهم نیست زیرا پزشک آنها را برای یک بازه زمانی تجویز کرده است.

 

برخی بیمارستان‌‌ها از سرویس کرونا خارج می‌‌شوند

جهانپور با بیان اینکه روند کاهشی در استان‌‌های مختلف متفاوت بوده است، اظهار کرد: برخی بیمارستان‌‌ها ممکن است به تدریج از سرویس کرونا خارج شوند؛ درتهران این وضعیت را داشتیم و بیماران به جاهای دیگر ارجاع می‌‌شوند در شهرهایی که یک بیمارستان برای کرونا بوده است کماکان یک بخش برای بیماران کرونا در نظر گرفته خواهد شد در شهرهایی که چندبیمارستان دارند و یک بیمارستان به کرونا اختصاص یافته است، ممکن است همان بیمارستان و یا بخش‌‌هایی از بیمارستان کماکان مشغول ارائه خدمت به بیماران کووید19 باشند و اگر چند بیمارستان در یک شهر برای پذیرش بیماران کرونا باشند ممکن است برخی از این بیمارستان-ها از سرویس کرونا خارج شوند.

 

اپلیکیشن مورد تأیید وزارت بهداشت

وی در خصوص اپلیکیشن‌‌های مرتبط با کرونا، اظهار کرد: اپلیکیشنی که در مقابله با کرونا همکار وزارت بهداشت است، اپلیکیشن "ماسک" است که تأییدیه معاونت بهداشتی را دارد و غیر از آن من موردی را سراغ ندارم. سامانه Salamat.gov.ir نیز سامانه وزارت بهداشت است و بقیه موارد و اپلیکیشن‌‌هایی که در زمینه کرونا فعالیت می‌‌کنند حتی اگر از شرکت‌‌های مجاز باشند لزوماً همکار مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند.

 

طرح ترافیک را در کلانشهرها نخواهیم داشت

وی در خصوص طرح ترافیک تصریح کرد: تا امروز تصمیم ستاد این بوده است که طرح ترافیک را در کلانشهرها نخواهیم داشت و معتقدیم که طرح ترافیک باعث افزایش تردد مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی شده و مشکلاتی ایجاد می‌‌کند.

 

طرح‌‌های تحقیقاتی طب سنتی در حال انجامند

وی در خصوص طرح‌‌های تحقیقاتی در زمینه طب سنتی، گفت: تعدادی طرح تحقیقاتی با استفاده از مبانی طب سنتی ایرانی در حال انجام است و نتایج و اثربخشی آنها هنوز گزارش نشده است؛ آنچه به‌‌عنوان توصیه‌‌های طب ایرانی توسط دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت منتشر می‌‌شود مبتنی بر یافته‌‌های طب ایرانی برای ارتقای سلامت عمومی و سیستم ایمنی در بیماری‌‌های مختلف از جمله بیماری‌‌های واگیر است و خاص کووید19 نیست اما مطالعاتی در زمینه طب نوین و طب سنتی و داروهای طب سنتی در حال انجام است. اگر مدارک متقن مبنی بر اثربخشی داروها و فرآورده‌‌های طبیعی مشخص شود به عنوان روش خاص و اختصاصی قابل تجویز خواهد بود و می‌‌تواند به صورت روش مکمل یا درمانی به کار گرفته شود.

 

آمار روزانه از سامانه HIS گرفته نمی‌‌شود

وی در خصوص اظهارنظرهای شبه‌‌رسانه‌‌های خارجی درباره آمار کرونا در ایران گفت: این اظهارنظرها سیاسی است و افرادی عامل سرویس‌‌های اطلاعاتی در گرداندن یک رسانه فارسی‌‌بان در خارج از کشورند. آمار روزانه به هیچ عنوان از سامانه HIS بیمارستانی گرفته نمی‌شود. این سامانه‌ها آفلاین است و ما از مسیر دیگری این اطلاعات را دریافت می‌کنیم که دقیقا به‌روز هستند. از زمان نمونه‌برداری تا زمان گزارش حداکثر 24 ساعت تفاوت وجود دارد و سامانه‌هایی که برخی افراد اشاره می‌کنند، ممکن است تا 45 روز به روز نشوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied