شمانیوز
شما نیوز

جایگاه روز قدس در نگاه رهبری

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب همه ساله در ماه رمضان در خصوص اهمیت روز قدس و لزوم حمایت از مردم مظلوم فلسطین سخنانی را ایراد می‌کنند، بیاناتی که می‌تواند نقشه راه مسلمانان در مسیر یاری رساندن به ساکنان واقعی آن دیار باشد و اهمیت همبستگی جهانیان را با ملت بی‌دفاع آن خطه یادآور شود.

جایگاه روز قدس در نگاه رهبری

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایرنا : قدس شریف در نگاه مسلمانان به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والایی برخوردار است، زیرا این مکان مقدس نخستین قبله مسلمانان و به ویژه جایگاه معراج آسمانی رسول‌الله(ص) است. با وجود اهمیت این سرزمین و اینکه امروز قدس شریف در حصار صهیونیست‌ها قرار گرفته است، مردم مظلوم این دیار چشم انتظار یاری ‌مسلمانان برای رهایی بیت‌المقدس از دست صهیونیست‌ ها هستند. در این میان تدبیر و دور اندیشی امام خمینی (ره) و رهبری دلسوزانه مقام معظم رهبری نتیجه داد و روز جهانی قدس، نماد بیداری جهان اسلام شناخته شد. خیزش و بیداری ملت‌های مسلمان منطقه، باعث شده تا روز قدس اهمیتی روز افزون بیابد.

جمعه‌ آخر ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس از طرف امام خمینی(ره) از سال‌ها پیش شناخته و مطرح شد. در دنیای اسلام و در میان ملت‌ها نیز این روز، مهم و حساس به شمار می رود. در واقع این روز بهانه‌ و فرصتی است، برای روح‌های علاقه مند به مسأله‌ فلسطین و دل‌های پرشور جوانان و قشرهایی از ملت‌های مسلمان که در چنین روزی از مردم مظلوم فلسطین حمایت و دفاع کنند.

در خصوص اهمیت این روز و حضور مسلمانان برای اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا، مروری بر بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در سال های مختلف، داشته ایم.

شکست معامله قرن آمریکایی‌ها

- «مساله‌ روز قدس هم امسال از هر سال مهم‌تر است. البته مساله فلسطین یک مساله‌ اساسی است و مخصوص دولت‌ها و کشورهای اسلامی هم نیست؛ مساله فلسطین یک مساله‌ انسانی است؛ وجدان‌های انسانی وادار به واکنش می شوند در مقابل آنچه بر سر ملت فلسطین آمد، صرفاً مساله‌ اسلامی نیست؛ البته برای مسلمان‌ها این کار اهمیت بیشتری دارد، اولویت بیشتری دارد و غیر از جنبه‌ انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد، ولی مساله‌، مساله‌ انسانی است. بنابراین راه‌پیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است به وسیله‌ حضور مردمی، همیشه مهم است، امسال مهم‌تر است به خاطر این کارهای خیانت‌باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام می دهند برای جا انداختن «معامله‌ قرن»  که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنباله‌هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد. فرقشان با گذشته‌ها این است که حالا صریحاً می گویند که می خواهیم مساله‌ فلسطین را کأن‌لم‌یکن کنیم و حذف کنیم از مسایل مطرح دنیا، که البته چنین کاری را نخواهند توانست و ناکام خواهند ماند». (بیانات در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، ۱۰خرداد۱۳۹۸)

نزدیکی و هم جهتی ملت های مسلمان با مردم ایران

- راه‌پیمایی روز قدس حقیقتاً یک پدیده‌ منحصربه‌فرد است و مردم در زیر آفتاب داغ با آن شور و نشاط به خیابان‌ها آمدند و بر اساس گزارش‌ها، جمعیت راه‌پیمایان در اغلب شهرهای کشور نسبت به سال‌های قبل بیشتر و پرشورتر بود. پیام رونق و شکوفایی بیشتر راه‌پیمایی روز قدس در کشورهای مختلف این است که با وجود تبلیغات بیگانگان، نزدیکی و هم‌جهتی ملت‌های مسلمان با ملت ایران بیشتر شده است.(بیانات رهبری در نماز عید فطر، ۲۵ خرداد۱۳۹۷)

دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت

- روز قدس بسیار مهم است. صرفا این نیست که ما از یک ملت مظلومی که از میهن خود و از خانه خود رانده شده داریم دفاع می کنیم؛ ما در واقع داریم با این کارمان با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه می کنیم. امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است؛ حقیقتی بسیار گسترده تر از مساله فلسطین. امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار است، مبارزه با نظام سلطه است. همچنانکه می بینید شما که علیه رژیم صهیونیستی حرف می زنید آن مسوول و سیاستمدار آمریکایی، احساس دشمنی و خصومت با شما می کند؛ احساس می کند که به او ضربه زده اید؛ واقع قضیه هم همین است. بنابراین روز قدس را باید بزرگ دانست، راهپیمایی روز قدس هم خیلی مهم است. (بیانات رهبری در دیدار با اساتید و پژوهشگران دانشگاهی، ۳۱ خرداد ۱۳۹۶)

حضور فعال جوانان در راهپیمایی روز قدس

- یکی از بزرگ‌ترین فرصت های ما همراهی مردم ما و جوان های ما با نظام و هدف های نظام و امام(ره) بزرگوار است. من به شما برادران و خواهران عزیز توجه می دهم که نگاه کنید در این راهپیمایی‌های روز قدس یا بیست‌ودوم بهمن، عمده جوان ها هستند. (بیانات رهبری در حرم مطهر رضوی یکم فروردین ۱۳۹۴)  

مسجد الاقصی اولویت دنیای اسلام

- من قلباً متأسفم ما یعنی‌ دنیای اسلام که باید همه‌ نیروی خودمان را صرف کنیم، برای مقابله‌ با توطئه رژیم صهیونیستی و این حرکتی که علیه قدس شریف و مسجدالاقصی انجام دادند که همه‌ دنیای اسلام را بایستی به حرکت در بیاورد امروز ناچاریم به گرفتاری‌هایی که استکبار در درون دنیای اسلام به‌وجود آورده مشغول بشویم؛ چاره‌ای نیست. در واقع پرداختن به مساله‌ تکفیر، چیزی است که بر علمای دنیای اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیای اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به‌صورت مشکل دست‌ساز وارد دنیای اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مساله‌ اصلی، مساله‌ رژیم صهیونیستی است؛ مساله‌ اصلی، مساله‌ قدس است؛ مساله‌ اصلی، مساله‌ قبله‌ی اول مسلمین، مسجدالاقصی است؛ اینها مسایل اصلی است. (بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در کنگره‌ جهانی‌ جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، چهارم آذر ۱۳۹۳)

تشکر از ملت ایران برای حضور در راهپیمایی

- امیدواریم خدای متعال عبادات شما را قبول کند و رحمت و تفضل خود را بر ملت ایران سرازیر و مرحمت فرماید و اجر فراوانی به خاطر تلاش هایی که در این ماه انجام دادید، به شما بدهد. یکی از تلاش های بزرگ این ماه، راهپیمایی روز قدس بود که حقیقتاً با هیچ زبانی نمی توان اهمیت کار شما را توصیف کرد؛ که در هوای گرم، با زبان روزه، در این خیابان ها، در سرتاسر کشور، حرکت کردید برای اینکه ایستادگی ملت ایران را درباره‌ این مساله‌ مهم جهان اسلام و تاریخ اسلام اثبات کنید. ملت زنده یعنی این. لازم است با همه‌ وجود و از اعماق دل، از این همت ملت ایران تشکر کنیم. (بیانات رهبری در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، ۱۸ مرداد ۱۳۹۲)

فلسطین؛ محفوظ از ترفندهای دشمن

- امروز مساله‌ فلسطین به برکت بیداری اسلامی، بار دیگر به یک مساله‌ اصلی دنیای اسلام تبدیل شده است؛ نباید بگذارید این برجستگی و این امتیاز از بین برود و زیر توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان مسلمان ها و دشمنان امت اسلامی پنهان بماند. مساله‌ فلسطین یک مساله‌ اصلی است. در طول زمان، ملت ها دولت های خودشان را با موضع گیری آنها در قضیه فلسطین محک می زدند. البته فشار استبداد و استکبار و اختناق و زور نمی گذاشته است که خواسته‌ ملت ها آشکار شود. امسال در قضایای روز قدس و راهپیمایی ملت های منطقه، به کوری چشم صهیونیست ها، ملت ها توانستند حرف دل خودشان را در این قضیه بزنند و ان‌شاءاللّه روزبه‌روز بیشتر و گرم تر خواهد شد. (بیانات رهبری در دیدار مسوولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر، ۲۹ مرداد ۱۳۹۱)

روز فریاد حق خواهی

- روز قدس یک روز بین المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است که ملت ایران و دیگر ملت های مسلمان، حرف حقی را که استکبار حداقل شصت سال برای خاموش کردن آن سرمایه گذاری کرده بود، فریاد می کنند. تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حرکت تهاجمی بود که در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد. روز قدس پشتوانه امنیت کشور نیز است و هر ایرانی که روز قدس به خیابان می آید، در واقع به امنیت کشور و ملت و حفظ دستاوردهای انقلاب کمک کرده است. به لطف خداوند امسال نیز روز قدس در کشور و در کشورهای اسلامی با عظمت تر برگزار خواهد شد. (بیانات رهبری در جمع استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، دوم شهریور ۱۳۹۰)

ایران حامی فلسطین

- ملت ما بیدار است؛ ملت ما متحد است؛ ملت ما مسایل جهانی را با علاقه و دلسوزی دنبال می کند؛ به مسایل دنیای اسلام می‌پردازد؛ درباره‌ آنها موضع می گیرد، که یک نمونه‌ از آن، همین راهپیمایی عظیم روز قدس است که در سرتاسر کشور در همه‌ شهرها، در بسیاری از روستاها حتی مردم اجتماع کردند، راه افتادند، شعار دادند به نفع برادران مسلمانشان که هرگز آنها را نه دیده‌اند و نه از نزدیک می‌شناسند؛ لکن مساله‌ آنها را مساله خودشان به حساب می‌آورند. این به برکت ایمان است؛ به برکت بیداری اسلامی است و این، آن راهی است که امام بزرگوار ما که رحمت و رضوان خدا بر او باد پیش پای ما گذاشت و ما این راه را طی می کنیم و تهدیدها و مخالفت ها و خصومت ها و غرض‌ورزی‌ها و نانجیبانه عمل‌کردن‌هایی که انسان مشاهده می کند در بخش های مختلف آن جبهه‌ گسترده، نخواهد توانست این ملت را از این راه باز بدارد. (بیانات رهبری در دیدار مسوولان نظام‌ و سفرای کشورهای اسلامی،۱۹ شهریور ۱۳۸۹)

مقاومت ملت فلسطین در گرو ایمان و توکل به پروردگار

- دشمن صهیونیست و طرف های دیگر با وارد آوردن فشارهای سنگین و مختلف به مردم غزه و ساحل غربی، در تلاشند آنها را از مقاومت رو گردان کنند و به گزینه تسلیم سوق دهند اما ملت فلسطین با روحیه مضاعف و امیدواری بیشتر، مطمئن باشد که حرکت عظیم آنان، حتما به نتیجه خواهد رسید. استحکام و پیشرفت نمایان جبهه مقاومت، نتیجه «وارد کردن عنصر معنویت به مبارزه» و ایمان و توکل بر خداوند است بنابراین باید روحیه دینی و ایمان حقیقی را در ملت فلسطین عمیق تر کرد و «توکل، امید، حسن ظن به تحقق وعده های پروردگار صادق» را افزایش داد...» (بیانات رهبری در دیدار رهبران گروه های مبارز فلسطینی، هشتم اسفند ۱۳۸۸)

قدس روزی برای تمام دنیا

- این حرکت عظیم در دنیای اسلام روز به روز جا افتاده‌تر شده است و گسترش بیشتری پیدا کرده است. امسال دنیای اسلام شاهد تظاهرات بخش هایی از اغلب ملت های مسلمان بود؛ از شرق دنیای اسلام یعنی از اندونزی، تا غرب دنیای اسلام یعنی آفریقا و نیجریه. در کشورهای مسلمان هرجا به آحاد مردم اجازه داده شد که بتوانند نیت و اراده‌ خود را در روز قدس نشان دهند، مجموعه‌هایی از مردم آمدند و نشان دادند که نسبت به مساله‌ قدس چه احساساتی دارند. حتی مسلمانانی که در اروپا زندگی می کردند، اقلیت هایی که زیر فشارهای عصبیت دولت ها و مؤسسات اروپایی قرار دارند، آنها هم روز قدس را گرامی داشتند. این نشانه‌ این است که مساله‌ فلسطین علیرغم آنچه که غاصبان فلسطین و حامیان آنها می خواستند، روز به روز در دنیای اسلام زنده‌تر می شود...» (بیانات رهبری اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب ۱۰ مهر ۱۳۸۷)

حضور در راهپیمایی دلگرم کننده مردم فلسطین

- دشمنان اسلام برای فراموش شدن مساله فلسطین در افکار عمومی جهان تلاش فراوان می کنند اما راهپیمایی ملت ها در روز جهانی قدس این توطئه بزرگ را خنثی می کند و به ملت مظلوم و تنهای فلسطین امید و دلگرمی می دهد... فلسطینی ها... با وجود همه فشارها محکم ایستاده اند و می دانند که فلسطین را ملت فلسطین باید نجات دهد و حمایت امت اسلامی از آنها این استقامت و پایداری را افزایش می دهد.(بیانات رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، ۲۱مهر ۱۳۸۶)

قدس روز فریاد مسلمانان علیه ظلم

- روز قدس در پیش است؛ روز فریاد امت اسلامی علیه ظلم و عدوان پنجاه ساله دشمنان امت اسلامی است. روز قدس را باید همه امت اسلام و همه ملت های اسلامی گرامی بدارند و شما مردم عزیز ایران نیز مثل هر سال، به توفیق الهی این روز را گرامی خواهید داشت. (بیانات رهبری در خطبه های نماز جمعه ی تهران، ۲۱ مهر ۱۳۸۵)

استکبار متحیر از راهپیمایی روز قدس

- راهپیمایی عظیم و پُرشکوه مردم در روز قدس، حرکت نمادین عظیمی بود که یقیناً در عرصه سیاست عالم و در مقابله با استکبار، تأثیرات عمیقی را باقی گذاشته است و خواهد گذاشت. آنچه کام رمضانیان را در همه دنیای اسلام، بخصوص امسال، تلخ کرد، حوادث فاجعه آمیز فلسطین و عراق بود؛ اینها قطعه های تن دنیای اسلامند. (بیانات رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، ۲۴ آبان ۱۳۸۳)

دفاع مقتدرانه از ملت مظلوم فلسطین

- روز جهانی قدس مظهر اراده عمومی ملت های مسلمان برای مقابله با آمریکا و اسراییل است و ملت بزرگ، مومن و متحد ایران در روز قدس امسال پیشتازی و عظمت اراده ملی خود را در این عرصه نیز ثابت کرد و با دفاع مقتدرانه و آگاهانه از ملت مظلوم فلسطین تنفر عمیق خود را از صهیونیست ها... نشان داد و ایران و جمهوری اسلامی را در جهان سرافراز کرد. (بیانات رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، پنجم آذر ۱۳۸۲)

خشم مسلمانان از رژیم صهیونیستی و حامیانش

- امسال روز قدس، ملت های مسلمان باید نشان دهند که نسبت به رژیم صهیونیستی و حامیانش خشمگینند و هر کس در این زمینه بی تفاوت باشد و هر سیاستی که در آن جهت باشد، با او خشمگینند و خشمگین برخورد خواهند کرد. (بیانات رهبری در خطبه های نماز، ۱۶ آذر ۱۳۸۰)

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied