شمانیوز
شما نیوز

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد؛

ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا | احتمالا ۳۵ میلیون ایرانی دیگر هم در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند

رئیس جمهور گفت: در گزارشی آمده ۲۵ میلیون ایرانی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. ۱۴ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند.

ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا | احتمالا ۳۵ میلیون ایرانی دیگر هم در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند

به گزارش شمانیوز:  حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: همچنان نگرانی در داخل کشور و هم در سطح جهان وجود دارد و همانطور که بار‌ها تاکید شده است، هنوز درمان قطعی و واکسن وجود ندارد و به ایمنی جمعی در جامعه نرسیدیم. هیچ راهی جز قطع زنجیره ابتلا نداریم تا بتوانیم برای کشور و ساماندهی شرایط بهداشتی تلاش کنیم.

او بیان کرد: گزارشی از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به دست ما رسید که نکات مهمی دارد مبنی بر اینکه تخمین ما بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شدند و حدود ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از افراد در این ۱۵۰ روز بستری بودند که مجموعا بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند.

او اظهار کرد: در این گزارش آمده است که ۳۰ تا ۳۵ میلیون ایرانی دیگر هم در معرض ابتلای ویروس کرونا خواهند بود. در این گزارش پیش‌بینی شده تعداد بستری‌های که در آینده باید پیش‌بینی کنیم حدود دو برابر مقداری خواهد بود که از این ۱۵۰ روز شاهد بودیم. با توجه به اینکه زمان دقیق پایان این بیماری را نمی‌دانیم، باید از لحاظ تخت، امکانات و درمان، خودمان را برای شرایط آینده آماده کنیم. در این گزارش آمده از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا ۵۰۰ نفر اصلا ممکن است علائم نداشته باشند و متوجه هم نشوند. حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیف دارند و اصلا نیاز به بستری ندارند و ممکن است ۱۵۰ نفر از ۱۰۰۰ نفر نیاز به بستری داشته باشند. پس ما یک جمعیت چند ۱۰ میلیونی پیش رو داریم که باید خودمان را آماده کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: شاهد دو موج در ماه اسفند، فرودین و اواخر خرداد در کشور بودیم. در موج اول برخی از استان‌ها درگیر بودند مانند قم و گیلان که در راس ابتلا بودند. براساس گزارش احتمال انتشار ابتلا در کشور از قم و گیلان به دلیل حضور مسافران ووهان بود که در قم بیشتر جنبه تجارتی بود و در گیلان بیشتر جنبه دانشجویی و ورزشی داشته است. موج اول توام با غافلگیری بود و موج دوم عمدتا مربوط می‌شود به پایبندی مردم ما به آداب و سنن. عروسی‌ها، عزا و میهمانی‌های ما آداب و رسوم و زمان خاص خود را دارد. از طرفی نیز توجه زیادی هم به این بیماری نشده است.

روحانی افزود: موج دوم محصول ریختن ترس و برگشتن مردم به زندگی عادی است و در این زندگی آداب و رسومی که باید ترک می‌شد مورد توجه قرار نگرفت. ما باید در تمام رسوم اجتماعی آداب و رسوم را کنار بگذاریم. بیماران بدون علامت، بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کنند در حالی‌که بیشترین انتشار ویروس برای این افراد است. این افراد هم زمان سرایت دهندگی‌شان طولانی‌تر است و هم ویروس بیشتری را منتقل می‌کنند.

او بیان کرد: مشکل دیگر در کشور ما فشار خون، چربی بالا، قند خون، سنین بالای ۵۵ سال و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای است که کار ما را سخت‌تر می‌کند. در این شرایط سه راه اصلی و اساسی وجود دارد و همه باید به توصیه‌های مربوط به آن‌ها توجه کنیم. ساده ترین، راحت ترین، موثرترین و کم هزینه‌ترین روش استفاده از ماسک است که عامل بسیار خوبی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است. در کنار ماسک رعایت فاصله اجتماعی، جلوگیری از تجمعات و رعایت بهداشت شخصی از راه حل‌های دیگر است که می‌تواند کمک بزرگی برای سلامت جامعه باشد.

 

۵ داروی موثر در اختیار داریم

رئیس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه هم وزارت بهداشت و درمان و هم شرکت‌های دانش بنیان ما برای تولید دارو‌های تا حدی موثر، تلاش خوبی کردند. ۵ دارو در اختیار است و یک دارو نیز در هفته‌های پیش رو در اختیار قرار می‌گیرد. با نگاه به آمار و ارقام، در برخی از کشور‌های شرق آسیا این بیماری سریعتر جمع شده است و زودتر مشکل کاهش پیدا کرده است. دلیل این آن است که این‌ها تجربه گذشته را داشتند.

روحانی افزود: در سال ۲۰۰۳ تجربه «سارس» و پس از آن آنفولانزای خوکی و مرغی را داشتند و آمادگی کامل و اطاعت خوبی هم از دستورالعمل‌های پزشکی در جامعه وجود داشت. در این کشور‌ها صادقانه بیماری را عنوان می‌کردند و هیچکس آن را مخفی نمی‌کرد؛ بنابراین اینکه می‌بینیم در برخی کشور‌های شرق آسیا با تجربیات خوبی مواجه شدند را ما هم باید اجرا کنیم.

روحانی تاکید کرد: ما باید در برابر این بیماری تاب‌آوری ملی را در دو بخش سلامت و اقتصاد بالا ببریم. در بخش اقتصادی اولین بخش مهم برای ما تولید است که باید سر جای خود باشد و افزایش پیدا کند و کالای مورد نیاز مردم در دسترس قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: وقتی مردم یک نیازمندی دارند و به مغازه‌ای مراجعه کردند، باید کالای مورد نیاز آن‌ها باشد. مبنای تولید همیشه مورد تاکید ما است. هم برای اشتغال و هم تولید کالا باید برنامه داشت. اشتغال وابسته به تولید است و اگر اشتغال نباشد، زندگی مردم از هم می‌پاشد. اولین قدم ما حفظ تولید و در نتیجه حفظ اشتغال است.

روحانی ادامه داد: آن‌هایی که تولید می‌کنند هم مهم هستند. در آمار و ارقام داریم که ۱۵ میلیون کارگر، مهندس، کارمند و کارفرما در بخش تولید وجود دارد. این ۱۵ میلیون نفر جمعیت ۵۰ میلیونی را تشکیل می‌دهند. اول باید از آن‌ها حفاظت کنیم. یعنی دستورالعمل‌های حفاظتی با شدت در تمامی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها رعایت شود. اگر این اتفاق نیافتد، خدمات، تولید و زندگی متوقف می‌شود.

او گفت: حراست از کارگران، مهندسان و مولدان تولیدی در اقتصاد که تولید انجام می‌دهند، مهم است. بخش بزرگی از تولید مربوط به خود این بیماری است. تولید کیت آزمایشگاهی، ونتیلاتور، شوینده، ماسک، سی تی اسکن و تجهیزات آی سی یو که خوشبختانه همه را در داخل تولید می‌کنیم و بخش بزرگی از دارو‌ها را هم در داخل تولید می‌کنیم.

رئیس قوه مجریه افزود: در این بخش نیازمندی ما به بیرون در حد صفر است و یا بسیار کم شده است و خودمان می‌توانیم تولید کنیم. تولید برای حفظ سلامتی مردم مهم بوده تا مردم بتوانند زندگی کنند و شرایط زندگی مناسبی داشته باشند.

روحانی عنوان کرد: در بخش سلامت نیز نیازمند افزایش تاب آوری هستیم. نیروی انسانی ما در بیمارستان از دکتر، پرستار، کادر آزمایشگاه، به‌ورز و کسانی که دستگاه‌ها را سرویس می‌کنند کادر درمان ما را تشکیل می‌دهند. نیروی انسانی ما هستند که دست به دست هم می‌دهند تا جبهه دفاع از سلامت را تشکیل دهند. این نیروی انسانی برای ما مهم هستند. باید تعداد کافی در این بخش نیرو داشته باشیم و آن‌ها باید بتوانند فرصت کافی برای استراحت داشته باشند. نیروی کادر درمان ما نباید خسته باشد و اگر ساعت کاری بالا باشد، کیفیت پایین می‌آید. همچنین کادر درمان ما باید انگیزه داشته باشد.

او تصریح کرد: خوشبختانه، چون این موضوع یک مسئله ملی است و مربوط به جان مردم است، همه کادر درمان ما انگیزه بسیار بالایی دارند. نکته مهم سلامت کادر درمان ماست. کادر درمان ما اول باید خودش سلامت باشد. اگر قرار باشد تعداد زیادی از کادر ما هر روز به این بیماری مبتلا شوند، خوب نیست و باید لوازم مورد نیاز، در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید سلامت کادر حفظ شود. نیازمندی‌های آن‌ها مهم است و وزیر بهداشت گاهی از نیازمندی‌ها و کمبود‌ها می‌گوید. باید همه تجهیزات را برای آن‌ها فراهم کنیم تا سلامتی کادر ما حفظ شود.

روحانی ادامه داد: باید نیازمندی‌ها برای خرید خارجی، خرید داخلی و حقوق و کارانه کادر درمان را فراهم کنیم. بیماری که با آن مواجه هستیم همه گیر و عالم گیر است. اگر یک حادثه برای یک شهر باشد، باقی شهر‌ها به کمک می‌آیند. امروز همه استان‌ها و شهر‌ها درگیر این بیماری هستند.

رئیس قوه مجریه افزود: مفهوم نقطه سفید این نیست که در آنجا بیماری وجود ندارد، این بدین معنی است که درگیری آن نقطه با بیماری معقول است.

روحانی عنوان کرد: در بیرون از کشور هم شاهدیم که در کشور‌های همسایه و کلا در سراسر جهان، همه درگیر این بیماری هستند. همه باید به توان خود تکیه کنند. همه ملت‌ها باید به توان خود تکیه کنند و کرونا این درس را به ما داد که قدرت ملی به خصوص در بخش درمان، علمی و اقتصاد باید در حدی باشد که بتوانیم روی پای خود بایستیم.

 

رشد ۱۲ درصدی خرید گندم نسبت به سال قبل

رئیس‌جمهور تصریح کرد: زمانی بود که کسی به ما ماسک، مواد ضدعفونی و ونتیلاتور و یا دستگاه سی تی اسکن نمی‌داد. حتی گندم هر چند نیاز نداریم، ولی برای احتیاط خریده بودیم که به محض وقوع این بیماری گفتند کمی به تاخیر می‌افتد. هنوز از اسفند تاکنون می‌گویند که به تاخیر می‌افتد. ما امسال و سال دیگر به گندم نیاز نداریم و ۱۲ درصد خرید گندم ما نسبت به سال پیش بیشتر شده و وضعیت خوبی داریم.

او گفت: هر کشور باید روی پای خود بایستد. توانمندی ملی، باور و اعتماد ملی، خوداتکایی و خودکفایی درس اصلی است که کرونا به ما یاد داد.

رئیس قوه مجریه افزود: یکی از نکاتی که برای ما اهمیت دارد، اخلاق در کرونا است. اگر اخلاق مراعات نشود، به موقع دکتر نرویم، تست ندهیم، قرنطینه نرویم، مراقبت نکنیم و دستور العمل را رعایت نکنیم، همه چیز دچار مشکل می‌شود. اخلاق باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن این موضوع باید اضطراب ایجاد نشود.

روحانی عنوان کرد: بار‌ها به دکتر نمکی گفته‌ام که برخی از افراد که خیلی هم تلاش می‌کنند، وقتی برای مردم صحبت می‌کنند، اضطراب ایجاد می‌کنند. نباید دنبال ایجاد اضطراب باشیم و نباید احساس مقهور بودن بکنیم. ما در مقابل این بیماری پیروز می‌شویم.

او تصریح کرد: شک نداشته باشید که ما در مقابل این بیماری پیروز می‌شویم و شاید کمی زمان احتیاج داشته باشد، ولی پیروزی ما قطعی است. از همه اساتید دانشگاه، نخبگان و روانشناسان درخواست می‌کنم برای آلام فکری مردم کمک کنند و در فضای مجازی و حقیقی برای کم کردن این آلام تلاش کنند. ما دست در دست هم از این بیماری عبور خواهیم کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied