شمانیوز
شما نیوز

از سوی رهبر انقلاب ؛

مخبر رئیس جمهور شد

مخبر رئیس جمهور شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی، محمد مخبر را به عنوان مسئول اداره دولت منصوب کرده و از وی خواستند حداکثر تا ۵۰ روز آینده انتخابات ریاست‌جمهوری را برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید برگزار کند.

به گزارش شمانیوز: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از پیام خود که به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شده است، معاون اول رئیس‌‌جمهور را به عنوان مسئول اداره دولت منصوب کردند.

رهبر انقلاب در این پیام تصریح کردند: جناب آقای مخبر طبق اصل 131 قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

بنا بر قانون ، در صورت‌ فوت‌، عزل‌، استعفاء، غیبت‌ یا بیماری‌ بیش‌ از دو ماه‌ رئیس‌ جمهور و یا در موردی‌ که‌ مدت‌ ریاست‌ جمهوری‌ پایان‌ یافته‌ و رئیس‌ جمهور جدید بر اثر موانعی‌ هنوز انتخاب‌ نشده‌ و یا امور دیگری‌ از این‌ قبیل‌، معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور یا موافقت‌ رهبری‌ اختیارات‌ و مسئولیتهای‌ وی‌ را بر عهده‌ می‌ گیرد و شورایی‌ متشکل‌ از رئیس‌ مجلس‌ و رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ و معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور موظف‌ است‌ ترتیبی‌ دهد که‌ حداکثر ظرف‌ مدت‌ پنجاه‌ روز رئیس‌ جمهور جدید انتخاب‌ شود.

در صورت‌ فوت‌ معاون‌ اول‌ و یا امور دیگری‌ که‌ مانع انجام‌ وظایف‌ وی‌ گردد و نیز در صورتی‌ که‌ رئیس‌ جمهور معاون‌ اول‌ نداشته‌ باشد مقام‌ رهبری‌ فرد دیگری‌ را به‌ جای‌ او منصوب‌ می‌ کند.

اصل‌ یکصد و سی و دوم: در مدتی‌ که‌ اختیارات‌ و مسئولیتهای‌ رئیس‌ جمهور بر عهده‌ معاون‌ اول‌ یا فرد دیگری‌ است‌ که‌ به‌ موجب‌ اصل‌ یکصد و سی‌ و یکم‌ منصوب‌ می‌ گردد، وزراءء را نمی‌ توان‌ استیضاح‌ کرد یا به‌ آنان‌ رای‌ عدم‌ اعتماد داد و نیز نمی‌ توان‌ برای‌ تجدید نظر در قانون‌ اساسی‌ و یا امر همه‌ پرسی‌ اقدام‌ نمود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی