شمانیوز
شما نیوز

مصطفی پور محمدی

بیوگرافی مصطفی پور محمدی و همسرش + عکس

بیوگرافی مصطفی پور محمدی و همسرش + عکس

در خبر زیر به بیوگرافی مصطفی پور محمدی، نامزد احراز صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخته ایم.

به گزارش شمانیوز :مصطفی پورمحمدی روحانی و سیاستمدار ایرانی است. مصطفی پور محمدی رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. مصطفی پور محمدی او در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به‌عنوان وزیر کشور فعالیت می‌کرد.مصطفی پور محمدی برای دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و احراز صلاحیت شده است.

بیوگرافی

مصطفی پورمحمدی متولد یکم دی‌ماه ۱۳۳۸ در قم که هم‌اکنون به‌عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز شناخته می‌شود، از جمله روحانیونی است که با عهده‌دار شدن مسئولیت دادستان انقلاب اسلامی در استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان طی سالهای ۵۸ تا ۶۵، تجربه ریاست بر بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات از سال ۶۹ تا ۷۶ و پذیرش جایگاه قائم‎مقام این وزارتخانه در سالهای ۷۶ تا ۷۸ بدل به یکی از چهره‌های شناخته‌شده در سیاست ایران شد.

حضور او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد و در قامت وزیر کشور از سال ۸۷ با پایان مسئولیت پورمحمدی در این وزارتخانه به آغاز ریاستش بر سازمان بازرسی کل کشور و تداوم آن تا سال ۹۲ منجر شد. او در دولت نخست حسن روحانی نیز حضور در راس وزارت دادگستری را تجربه کرد. عضویت و ریاست هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی از ۱۳۷۵ تاکنون که پس از گذشت ۲۵ سال به آغاز ریاست پورمحمدی بر این مجموعه از سال ۱۴۰۰ انجامید، حضور در دانشگاه امام صادق (ع) به ‎عنوان مدرس از سال ۱۳۷۵ تاکنون و فعالیت به‌عنوان جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ناجا از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ از دیگر تجریبات وی در امور اجرایی و دانشگاهی طی سال‌های گذشته است.

سوابق شغلی

پورمحمدی روحانی و سیاستمدار اهل ایران است. او بیشترین فعالیت های شغلی خود را در دادگستری گذارنده و مدتی دادستان بوده است. وی دوران ابتدایی را در قم گذارند و سپس به تهران کوچ کرد.

پور محمدی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت نمود. وی از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم‌مقام وزیر اطلاعات بود. او در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به‌عنوان وزیر کشور فعالیت می‌کرد و در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت. وی در دولت یازدهم از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ وزیر دادگستری بود.

مصطفی پور محمدی

همسر و فرزندان

از زندگی شخصی و خصوصی مصطفی پورمحمدی و همسرش و فرزندان وی اطلاعاتی در دست نیست.

فعالیت های سیاسی

مصطفی پورمحمدی در سال ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان در ابتدا رد شد و سپس مورد تأیید قرار گرفت وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد. پورمحمدی در جریان دفاعیه خود در مجلس نهم برای تصدی وزارت دادگستری، دلیل برکناری خود را اعتراض به اختلاس‌های گسترده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست.

وی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد.

مصطفی پورمحمدی در روز دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در ۲۰ خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد. پورمحمدی پیشتر در سال ۱۳۹۲ نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود

مسئولیت‌ها

دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)
دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (۱۳۶۵)
رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)
مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی-اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تاکنون)
معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)
قائم‌مقام وزیر اطلاعات (۱۳۷۸–۱۳۷۶)
مدیر گروه بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات (۱۳۶۸)
معاون و قائم مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۱–۱۳۶۳)
عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تا کنون)
عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تاکنون)
عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان
استاد دانشگاه امام صادق (۱۳۷۹ تاکنون)
وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)
جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ناجا (۱۳۸۷–۱۳۸۴)
ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه
رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (۱۳۹۰ تا کنون).
وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا۱۳۹۶)
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز (۱۳۹۷ تاکنون)
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۴۰۰ تاکنون)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی