شمانیوز
شما نیوز

مناظره انتخاباتی

گزارش جزئیات اولین مناظره انتخاباتی تلویزیونی/ گزارش لحظه به لحظه

گزارش جزئیات اولین مناظره انتخاباتی تلویزیونی/ گزارش لحظه به لحظه

نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امروز دوشنبه ۲۸ خرداد، همزمان با شبکه‌های داخلی، به صورت لحظه به لحظه را در شمانیوز دنبال کنید.

به گزارش شمانیوز: مناظره‌های نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از امروز دوشنبه ۲۸ خردادماه آغاز و همزمان با شبکه های داخلی «یک» و «سلامت» سیما، بصورت زنده و مستقیم از شبکه «جام جم» پخش می‌شود.

زمان پخش این مناظره ساعت ۱۸:۳۰ به وقت وین ، ۲۰ به وقت تهران از کانال اروپا، ساعت ۰۹:۳۰ به وقت لس انجلس، ۲۰ به وقت تهران از کانال آمریکا و نیز ساعت ۰۲:۳۰ بامداد به وقت سیدنی ، ۲۰ به وقت تهران از کانال آسیا خواهد بود.

اولین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوعات «اقتصادی» است.

بنا به اعلام دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما سئوالات مناظره از قبل در اختیار نامزدهاست به عبارتی سئوالاتی که تا انتهای مناظره قرار است از نامزد پرسیده شود، روی میزشان قرار دارد.

هر نامزد در ۳ بازه زمانی ۸ دقیقه می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و سرانجام در یک فرصت ۶ دقیقه‌ای به جمع‌بندی اظهارات خود و حتی پاسخ به انتقادات یا دفاعیاتش خواهد پرداختبه گفته محمدصالح مفتاح در دوره‌های قبلی فرصت نامزدها کوتاه بود و نمی‌توانستند جامع صحبت کنند. فرصت نامزدها در این دور مناظرات که ۲ تا ۴ دقیقه بود را افزایش دادیم.

وی افزود: در مناظره‌های جدید، مجری سوال نمی‌پرسد؛ بلکه نخبگان هستند که سوال طرح می‌کنند. هر نامزد در ۳ بازه زمانی ۸ دقیقه می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و سرانجام در یک فرصت ۶ دقیقه‌ای به جمع‌بندی اظهارات خود و حتی پاسخ به انتقادات یا دفاعیاتش خواهد پرداخت.

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما افزود: در این دوره از مناظره‌های انتخاباتی، بخش عمده تشریفاتی که از نظر ما خیلی هم فایده نداشت کم شده و به فرصت نامزدها برای پاسخ دادن به سوالات اضافه شده است.

مفتاح با بیان اینکه در هر مناظره سه محور بر اساس عنوان کلی مناظره در نظرگرفته شده است، گفت: در مناظره اول که اقتصادی است، رشد تولید و مشارکت مردم که شعار سال است، محور اصلی موضوع مناظره است.

مناظره های نامزدهای انتخابات با حضور ۶ کاندیدای این دوره از انتخابات در روزهای دوشنبه ۲۸ خردادماه، پنج شنبه ۳۱ خرداد ماه، جمعه ۱ تیرماه ، دوشنبه ۴ تیر ماه و سه شنبه ۵ تیر ماه برگزار می شود.

چهار مناظره اول از این مناظره های چهار ساعته در زمان های اعلام شده از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن می رود و در این بین مطابق معمول هر شب ساعت ۲۱ به مدت زمان ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش می شود.

مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

همچنین پیش از پخش هر مناظره انتخاباتی، برنامه «ایران عزیز» از ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه با پخش بخش های انتخابی و ورود کاندیداها روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

همزمان با شبکه یک سیما این مناظره ها به صورت زنده با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت روی آنتن می روند.

مهدی خسروی، مجری و گوینده شبکه خبر اجرای این مناظره‌ها را در روزهای یادشده بر عهده دارد.

همچنین لینک پخش زنده مناظره های کاندیداهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری ها قرار داده میشود تا بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

امشب همچنین «میزگرد سیاسی» با حضور محمدباقر قالیباف ، ساعت ۲۳:۳۰ به وقت وین و ۰۱:۰۰ بامداد به وقت تهران از کانال اروپا، «میزگرد فرهنگی» با حضور علیرضا زاکانی ساعت ۲۳:۳۰ به وقت سیدنی و ۱۷ به وقت تهران از کانال آسیا و «میزگرد اقتصادی» با حضور سعید جلیلی ساعت ۲۳:۳۰ به وقت لس انجلس و ۱۰ صبح به وقت تهران از کانال آمریکا به روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود.

همچنین مستند «با مردم» مسعود پزشکیان، ساعت ۱۷:۳۰ به وقت وین ، ۱۹ به وقت تهران از کانال اروپا، ساعت ۱۷:۳۰ به وقت لس انجلس، ۴ بامداد به وقت تهران از کانال آمریکا و نیز ساعت ۱۷:۳۰ به وقت سیدنی، ۱۱ به وقت تهران از کانال آسیا پخش می شود.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

رقابت بین ۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان است.

مسعود پزشکیان به منظور شرکت در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ساختمان شیشه ای صدا و سیما شد.

 

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جهت برگزاری اولین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

ورود جلیلی به محل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

جلیلی برای شرکت در مناظرات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ساختمان صداو سیما وارد شد.

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ برای شرکت در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات که قرار است با موضوع اقتصادی برگزار شود، به ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وارد شد.

وی در محوطه مسجد بلال، با حضور بر سر مزار شهدای گمنام، با قرائت فاتحه و نثار گل یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت.

مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف ، مصطفی پورمحمدی ، قاضی‌زاده‌هاشمی پنج کاندیدای تایید صلاحیت شده دیگر هستند که در این مناظره حضور خواهند داشت.

ورود زاکانی به محل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

زاکانی برای شرکت در مناظرات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ساختمان صداو سیما وارد شد.

 علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ برای شرکت در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات که قرار است با موضوع اقتصادی برگزار شود، به ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وارد شد.

وی در محوطه مسجد بلال، با حضور بر سر مزار شهدای گمنام، با قرائت فاتحه و نثار گل یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت.

مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف ، مصطفی پورمحمدی پنج کاندیدای تایید صلاحیت شده دیگر هستند که در این مناظره حضور خواهند داشت.

خوش و بش کاندیداها با یکدیگر در بدو ورود به ساختمان رسانه ملی

شماره صندلی نامزدهای انتخابات مشخص شد

بر اساس این قرعه کشی شماره ها به شرح زیر است:

نامزد اول علیرضا زاکانی شماره صندلی ۵

نامزد دوم مسعود پزشکیان شماره صندلی ۳

نامزد سوم سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی شماره صندلی یک

نامزد چهارم محمدباقر قالیباف شماره صندلی ۲

نامزد پنجم جلیلی شماره صندلی ۴

نامزد ششم مصطفی پورمحمدی شماره صندلی ۶

اولین درگیری لفظی نامزدها

مناظره امروز نمایندگان محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در دانشگاه علوم تحقیقات، برای لحظاتی صحنه درگیری لفظی میان نمایندگان قالیباف و جلیلی شد.

آنطور که ایسنا روایت کرده، وقتی مجری از سه نماینده پرسید، «جایگاه ایران در نظم جهانی، جبهه مقاومت و عمق استراتژیک ایران را چگونه می‌بینید؟»، مصطفی کواکبیان نماینده پزشکیان گفت: در حوزه سیاست خارجی باید پایگاه مردمی داشت تا بتوانیم سیاست‌ها را به نتیجه برسانیم در غیر این صورت به سرنوشت کره شمالی تبدیل می‌شویم. اقتدار حکومت باید به ملت باشد. حتماً می‌توانیم در روابط بین الملل جایگاه برتری را کسب کنیم به شرطی که پشتوانه مردمی را داشته باشیم.

او ادامه داد: قطعاً در روابط بین‌الملل اگر مشارکت ۶۰ درصد باشد نتایج بهتری نسبت به مشارکت ۵۰ درصدی عاید کشور می‌شود.

وی گفت: حتماً از جبهه مقاومت حمایت می‌کنیم اما این سخن به معنای این نیست که ایران برود و به جای مقاومت بجنگد. کشورهای غربی و عربستان خیلی دوست دارند ایران بجنگد و این کشورها لذتش را ببرد. در یمن نیز چنین اعتقادی داریم. باید از مجاهدان یمنی حمایت کنیم و آنان با دشمن رو در رو باشند.

کواکبیان گفت: درباره روسیه و چین بحث دارم. این دو کشور ما را خیلی راحت می‌فروشند. جزایر سه گانه نمونه بارز آن است. از حمایت آنها باید به نحوی استفاده کنیم که منافعمان حفظ شود.

امیرحسین ثابتی نماینده جلیلی در این مناظره به سوال مطرح شده پاسخ داد: بسیاری از چهره‌های مهم دنیا مثل نظریه پردازان مهم روابط بین‌الملل بارها گفته‌اند که آمریکا امروز جایگاه ۳۰ سال گذشته خودش را ندارد و کشورهای شرقی از جمله ایران قدرت‌های نوظهور هستند که در حال به دست آوردن این جایگاه است.

وی ادامه داد: دکتر جلیلی در حوزه سیاست خارجی ۳۵ سال کار کرده است. رئیس جمهور باید سیاست خارجی را به خوبی بفهمد. با پول پاشی‌های میلیاردی چنین القاء می‌کنند که دکتر جلیلی نمی‌تواند در حوزه بین الملل اقدامات خوبی به نفع کشور انجام دهد. چین و روسیه هراسی و اروپا هراسی هر دو اشتباه است. اگر می‌گویید چین و روسیه ایران را سر جزایر سه گانه فروخته‌اند باید بدانیم که معادلات جهانی پیچیده است. مقامات این کشور دوست داشتند در مسئله اوکراین ایران از روسیه حمایت کنند که این کار را نکرد. آنان هم در مسئله جزایر سه گانه آنطور عمل کردند.

ثابتی تاکید کرد: مسئله سفارتخانه‌ها به سهم افراد سیاسی مبدل شده است و این اصلاً ربطی به اصلاح طلب بودن یا اصولگرا بودن، ندارد. آقای جلیلی معتقد است که سفارتخانه‌ها نباید کار روزمره انجام دهد و سفرا به عنوان سهمیه به سفارتخانه‌ها نگاه کنند. سفرا باید دیپلماسی بلد باشند. بخش قابل توجهی از سفرا اصلاً از قواعد دیپلماسی بین‌الملل اطلاعی ندارند.

پورموسوی نماینده قالیباف نیز در این مناظره پاسخ داد: تغییرات جدی در نظام بین‌الملل در حال اتفاق است. قدرت آمریکا نسبت به گذشته کمتر شده در عوض قدرت‌های نوظهور قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: برعکس دیگران معتقدم جنگ جهانی سوم چند مدتی است که شروع شده است. جایگاه جمهوری اسلامی باید مبتنی بر ویژگی‌های ژئوپلیتیکی تنظیم شود.

وی ادامه داد: محور مقاومت جزئی از ژئوپلیتیک ایران است اما آقای ثابتی به این موضوع ورود نکرد. از جبهه مقاومت حمایت معنوی می‌کنیم و البته در جایی که نیاز باشد حمایت‌های لجستیکی و جنگ افزاری نیز خواهیم داشت. توان ژئوپلیتیک ایران قطعاً باید در نظم بین الملل به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: آقای قالیباف دکترای جغرافیایی سیاسی دارد و علوم سیاسی می‌داند پس تنها آقای جلیلی در این عرصه نیست.

در این لحظه بین ثابتی و پورموسوی درگیری لفظی بالا گرفت و دو طرف تذکرهای مستمر مجری توجهی نمی‌کردند. دو طرف یکدیگر را به بی‌اطلاعی و رعایت نکردن ادب متهم کردند.

مجری جلسه گفت: شما عزیزان هر دو از یک جبهه و نیروهای معتقد نظام هستید. مناظره باید مبتنی بر سخنان مبنایی باشد، نه تهمت و توهین.

در ادامه کواکبیان گفت: دوره قبل دکتر ولایتی درباره دکتر جلیلی چه سخنانی بیان کرد؟ ایشان به صراحت بیان کرد که اگر دکتر جلیلی سیاست خارجی کشور را پیش ببرد باید فاتحه کشور را خواند. ایشان وزیر امور خارجه اول انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: آقای قالیباف سابقه درخشانی در عرصه سیاست خارجی ندارد. سفارت عربستان توسط طرفداران آقای قالیباف اشغال شد.

کواکبیان خطاب به ثابتی گفت: عین تخلف است که معاون وزارت خارجه برای دکتر جلیلی تبلیغ کند.

ثابتی هم پاسخ داد: ایشان که معاون وزیر خارجه است، در دوره آقای روحانی در سال ۹۶ خود وزیر خارجه به ستاد ایشان رفت و تبلیغ کرد.

پورموسوی هم وارد بحث شد و گفت: آقای ثابتی از ابتدای جلسه به جای نقد، توهین کرده است. اگر آقای جلیلی جای آقای ثابتی اینجا نشسته بود بنده دست ایشان را می‌بوسیدم. ایشان مودبانه صحبت می‌کند.

وی ادامه داد: همه افرادی که سفارت عربستان را اشغال کردند هیچ ربطی به ستاد آقای قالیباف نداشته و ندارند. برخی به ایشان تهمت زدند.

در ادامه در پاسخ به این سوال که «درباره میدان و دیپلماسی چه می‌گویید؟»، کواکبیان گفت: این دو مکمل یکدیگر است.

نماینده جلیلی نیز گفت: بنده با کواکبیان موافقم کاش سه سال قبل که جلیلی همین سخن را گفت شما هم با ایشان موافق بودید. نماینده قالیباف هم دیپلماسی و میدان را مکمل یکدیگر دانست.

نخستین مناظره انتخاباتی با ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد

علی‌رغم آن‌که اعلام شده بود نخستین مناظره از ساعت ۲۰ آغاز می‌شود ولی این برنامه از لحظات پیش آغاز شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    ممنون برای گزارش

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی