شمانیوز
شما نیوز

«تب دانگ» در یمن زیر بحران بهداشتی و سعودی

تب کشنده «دانگ» و فقدان خدمات درمانی مناسب در سایه «جنگ آل سعود» و بحران بهداشت در یمن یکی از کابوسهای مردم یمن به ویژه ساکنان مناطق ساحلی این کشور است.

به گزارش مشرق، وبا، کمبود دارو، افزایش قیمت امور درمانی، فقدان تیمهای پزشکی، زیرساختهای درمانی در حال نابودی و ...کلیدواژه‌های مربوط به اوضاع فاجعه‌بار بهداشت و سلامت در یمن است. این در حالی است که جامعه بین‌الملل هیچ کمکی به مردم این کشور که ماه‌هاست زیر بمباران جنگنده‌های سعودی هستند، نمی‌کند و میزان خدمات و کمک‌های بشردوستانه آن بسیار اندک است.

تب دانگ

تب دانگ کابوس بسیاری از ساکنان مناطق ساحلی نظیر استان‌های «عدن»، «لحج»، «أبین»، «تعز»، «شبوة» و «الحدیدة» است اما از همه بیشتر مردم عدن و تعز که در محاصره و جنگند، در خطر قرار دارند.

دکتر «صالح الدوبحی» هماهنگ‌کننده امور برنامه‌های مبارزه با این تب استخوان‌شکن، در استان عدن می‌گوید: در سایه جنگ کنونی این بیماری دیده می‌شود به عنوان مثال در عدن، 600 شهروند یمنی طی 7 ماه گذشته به این بیماری دچار شده‌اند و علاوه بر آنها، شماری نیز در استانهای لحج و أبین به این بیماری دچار شده‌اند و به بیمارستانها انتقال یافته‌اند.

بر اساس این گزارش، تنها در در منطقه «کریتر» در عدن 322 نفر به این بیماری دچاره شده‌اند و آمار مبتلایان به این بیماری بیش از این میزان است اما هنوز ثبت نشده‌اند. همچنین درمانی قطعی برای این بیماری تاکنون در یمن صورت نگرفته است.

تب دانگ یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌هاى آئدس منتقل مى‌شود. این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی، فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن می‎نامند.

دارای علائمی مانند: سردرد، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خونریزی لثه ها، درد شدید در پشت چشم و قرمز شدن کف دست ها و پاها می باشد.

شکل شدید این بیماری، تب دانگ خونی نام دارد و می تواند باعث خونریزی شدید از بینی و یا لثه ها، تاول های قرمز و یا بنفش رنگ در زیر پوست، مدفوع سیاه و سفید، کبود شدن، افت فشار خون و مرگ شود.

تب دانگ توسط ویروسی که به شدت تکثیر می‌شود منتقل می شود، لذا هیچ دارو و یا آنتی بیوتیکی برای درمان آن وجود ندارد و درمان‌های موجود صرفا شامل تسکین علائم می‌شوند.

مردم تعز به شدت در تهدید این بیماریند

تعز دیگر استانی است که به شدت با این بیماری مسری دست و پنجه نرم می‌کند و بر اساس اطلاعات موجود، 65 درصد ساکنان آن به این بیماری دچار شده‌اند. گفته می‌شود از 331 نفر که به بیماری مشکوک بودند، آزمایش خون گرفته و مشخص شد که 143 مرد، 64 زن و 47 کودک زیر 18 سال به این بیماری دچار شده‌اند.

بسته شدن مراکز بهداشتی

اتحادیه‌های فعال در زمینه بهداشت در بیانیه‌‌ای اعلام کردند 50 درصد مراکز پزشکی در حال بسته شدن هستند و دلیل آن کمبود برق و سوخت است.

بالا بودن قیمت دارو

یک داروخانه دار به نام «علی عمر» در این باره به «الخلیج آن لاین» گفت: به دلیل جنگ تنها 20 درصد داروهای مورد نیاز در دسترس است و قیمت دارو نیز به اندازه 25 درصد افزایش یافته است.

مهاجرت پزشکان

مشکل دیگر، مهاجرت پزشکان است که طی سالهای اخیر در یمن بسیار رواج یافته اما در سایه جنگ، این مسئله تشدید شده است و شمار زیادی از تیم‌های پزشکی خارجی، یمن را به بهانه‌های امنیتی ترک کرده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied