شمانیوز
شما نیوز

زالی: حق الناس جامعه پزشکی مخدوش شده است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تاخیرهای چند ماهه در پرداخت مطالبات پزشکان و بیمارستان‌ها و همچنین نارضایتی به وجود آمده میان جامعه پزشکی گفت: در آستانه سال 95 اعلام می‌کنیم که حجت بر بیمه‌ها تمام شدنی است و باید منابع خود را برای سال 95 طراحی کنند و باید برای تامین منابع خود در سال 95 تلاش کنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تاخیرهای چند ماهه در پرداخت مطالبات پزشکان و بیمارستان‌ها و همچنین نارضایتی به وجود آمده میان جامعه پزشکی گفت: در آستانه سال 95 اعلام می‌کنیم که حجت بر بیمه‌ها تمام شدنی است و باید منابع خود را برای سال 95 طراحی کنند و باید برای تامین منابع خود در سال 95 تلاش کنند.

علیرضا زالی با حضور درغرفه ایسنا در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره میزان رضایت جامعه پزشکی از طرح‌های حوزه سلامت با وجود تاخیرهای چند ماهه در پرداخت مطالباتشان تصریح کرد: در این زمینه مقرر شده است از ظرفیت مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی استفاده کنیم و به ویژه وضعیت رضایتمندی جامعه پزشکی در بخش خصوصی و غیردولتی را به واسطه انجام مطالعه‌ای میدانی با استفاده ازهمکاری سازمان‌های نظام پزشکی در شهرستان‌ها بررسی می‌کنیم.

وی افزود:‌ پیش بینی ما این است که بتوانیم طی بازه زمانی سه ماه آینده به صورت کاملا تحلیلی و منطقی و مستند در این زمینه اظهار نظر قطعی کنیم. اکنون منتظر جمع آوری آمارها از شهرستان‌ها هستیم.

زالی در ادامه صحبت‌هایش گفت: برای آنکه هرگونه طرح اجتماعی بتواند با توفیق فراوان درعرصه ظاهر شود باید حقوق مشروع تمام ذینفعان احصا و درعین حال صیانت شود. امروز که توانسته‌ایم در طرح تحول نظام سلامت رضایتمندی مردم را به دست آوریم همچنین باید بتوانیم رضایت جامعه پزشکی را نیز به عنوان ارائه دهندگان خدمات، داشته باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: در حال حاضر بیشترین نگرانی از منظر جامعه پزشکی مبحث مربوط به تاخیر در پرداخت‌هاست. هرچند در آغاز طرح تحول نظام سلامت با باز شدن پنجره‌ها و منافذ اقتصادی قابل توجه توانستیم موسسات حقیقی و حقوقی نظام سلامت را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تا حد زیادی با مجموعه فرایندهای جدید آشنا کنیم اما متاسفانه بعد از مدتی مجددا با رکود و تاخیر در پرداخت‌ها روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چند اتفاق وجود دارد که موجب نگرانی ماست افزود: بالا رفتن معدل زمان تاخیر در پرداخت‌ها از مهمترین نگرانی‌هاست. این موضوع هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود دارد. از آنجا که در بخش دولتی عمدتا تامین منابع از طریق سازمان‌های بیمه گر پایه صورت می‌گیرد، علی القاعده کاستی‌ها و چالش‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهند.

زالی ادامه داد: نکته مهم آن است که بخش دولتی زمانی طرح تحول در نظام سلامت را آغاز کرد که از نظر اقتصادی در شرایط مطلوبی نبود.

نظام سلامت سالهاست که از زخم کهنه کاهش اعتبارات رنج می‌برد و همچنین بحث قیمت تمام شده خدمات در بخش دولتی و خصوصی هیچگاه در طول 20 سال گذشته محقق نشده است. همچنین تاخیر در اعلام تعرفه‌های دولتی و خصوصی به شدت اقتصاد این بخشها را تحت الشعاع قرار داده است.

زالی افزود: امروز اگر از تاخیر چند ماهه در بازپرداخت مطالبات دولتی نگرانیم به خاطر آن است که امکان تحمل این وضعیت به هیچ عنوان در بخش دولتی وجود ندارد چرا که بیمارستان‌های دولتی وارد طرح تحول شدند که با کسری قابل توجه نقدینگی و تاخیر در پرداخت‌ها روبرو بودند. البته داروخانه‌های ما نیز به صورت جدی در بحث بازپرداخت‌ها مشکل دارند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی مبحث کسورات بیمه‌ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث کسورات در بخش دولتی و خصوصی متاسفانه به صورت قابل توجهی اسناد را دچار مشکل می‌کند. اسنادی که از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به بیمه‌های پایه و تکمیلی ارسال می‌شود به شدت دستخوش تغییر می‌شوند و همین امر پزشکان را ناراحت کرده و موجبات عصبانیت آنها را فراهم آورده است.

کسورات بیمه‌ای و خدشه در اجرای کامل کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات

وی در این باره افزود: بحث مبنایی آن است که این کسورات موجب می‌شود مواردی از قبیل اجرای تمام و کامل کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات با خدشه روبرو شود چرا که این کتاب در حال حاضر با تعابیر و نگاه‌های سلیقه‌ای بیمه‌های پایه و تکمیلی روبرو شده است. این نگاه‌های سلیقه‌ای سبب می‌شود اجرای کامل این کتاب در محیط با چالش روبرو شود.

زالی افزود: نکته دیگر آن است که در سالهای اخیر عملا با شیفت جدی نقدینگی در جامعه پزشکی روبرو بوده‌ایم. به طوری که سالهاست جامعه پزشکی سوبسید درمان را می پردازند در حال حاضر مکانیزم پرداخت در مدار حسابداری بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد. حسابداری بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هم تنها یک سند را می‌شناسند و آن هم کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت است. این در حالی است که متاسفانه بیمه‌ها مطالبات را به موقع پرداخت نمی‌کنند و از طرفی این پرداخت‌ها با کسورات زیادی همراه است. همین امر به شدت موجب نارضایتی پزشکان شده است.

وی در این باره ادامه داد: تنها راه این موضوع اعمال قانون است. بر اساس قانون 60 درصد اسناد بیمارستان‌ها باید بلافاصله پس از ارائه اسناد به بیمه‌ها، پرداخت شود. این موضوع هم نظر قانونگذار است نه نظر صنفی نظام پزشکی یا وزارت بهداشت. این مبحث به حدی مهم بوده که قانونگذار حتی برای آن جریمه دیرکرد نیز در نظر گرفته است.

وی در ادامه صحبت‌هایش به همراهی جامعه پزشکی با وجود تاخیرهای چند ماهه در پرداخت مطالباتشا اشاره کرد و افزود: جا دارد از جامعه پزشکی تشکر کنم. برای آنکه بیمه‌های پایه و تکمیلی بتوانند خود را به نظام نوین تعرفه‌ای برسانند، در سال گذشته جامعه پزشکی همراهی بسیار خوبی کردند. در سال گذشته ما به نیابت از جامعه پزشکی چند ماه اجرای تعرفه‌ها را متوقف کردیم تا بیمه‌ها بتوانند خود را به این مسیر برسانند. هرچند اصلاح تعرفه‌ها نهایتا آبان ماه سال گذشته اتفاق افتاد و ما به منظور رسیدن بیمه ها به این مسیر، تعرفه‌ها را ابتدای سال اعلام نکردیم، اما باز هم شاهدیم که بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و پزشکان بدهکارند.

حق الناس جامعه پزشکی مخدوش شده است

زالی افزود: این پذیرفتنی نیست که بیمه‌ها بگویند پول نداریم و به همین دلیل حق پزشکان را نمی‌دهیم. اگر امروز بیمه ها مشکل نقدینگی دارند، وظیفه‌شان اقتضا می‌کرد که بروند و برای سال 94 منابع لازم را طراحی کنند. این مبحث به اعتقاد ما حق الناس است؛ امروز حق الناس جامعه پزشکی مخدوش شده است.

زالی در ادامه صحبت‌هایش گفت: بیش از 70 درصد اتکای منابع مالی بیمارستان‌های خصوصی به منابع بیمه تکمیلی است و در صورتی که این منابع به موقع پرداخت نشود، بیمارستان‌ها قطعا دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل است که امروز با موجی از نارضایتی پزشکان روبرو هستیم. البته این سناریو در بخش دولتی خیلی تلخ تر است به طوری که بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را سراغ دارم که در استمرار زندگی روزمره خود دچار مشکل شدند. از طرف دیگر مالیات جامعه پزشکی را نیز از 10 درصد به 20 درصد افزایش داده‌اند.

حجت بر بیمه‌ها تمام شد عدم رشد در تعرفه‌های 95 را محکوم می‌کنیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود:‌در آستانه سال 95 اعلام می‌کنیم که حجت بر بیمه‌ها تمام شده است و باید منابع خود را برای سال 95 طراحی کرده و در این راستا تلاش کنند. از طرف دیگر امسال هم آوایی که از بیمه‌ها می‌شنویم مبنی بر عدم رشد تعرفه‌های 95 است؛ ما به شدت این موضوع را محکوم می کنیم. اگر مسیر غلط گذشته ادامه یابد، نتیجه‌ای جز گسترش زیرمیزی و نارضایتی جامعه پزشکی به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود: ما و وزارت بهداشت به این جمع بندی کارشناسی رسیده‌ایم که اگر با شیبی منطقی پیش رویم، حدود 5 سال آینده تعرفه‌ها واقعی خواهد شد. بنابراین اکنون تعرفه‌های پزشکی غیرواقعی است. در سالهای گذشته نیز دیواری کوتاه تر از جامعه پزشکی پیدا نشده است و چون پول نداشتند سوبسید درمان را جامعه پزشکی پرداخت کرده‌اند. اینکه برخی‌ها می‌گویند دست دستگاه‌های مختلف در دید پزشکان است همین مفهوم را دارد چرا که پزشک سوبسید درمان را می‌پردازد.

وی با اشاره به نرخ‌ ویزیت پزشکان نیز گفت: بیایید ویزیت پزشک در کشور خود را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم؛ حتی نرخ ویزیت افغانستان از کشور ما بالاتر است. ما نمی‌گوییم با انگلستان یا آمریکا مقایسه کنیم با همین کشورهای منطقه نرخ ویزیت را مقایسه کنید. تمام این موارد قابل بررسی است.

وی افزود: البته ما نمی‌خواهیم پرداخت از جیب مردم افزایش یابد. اما جامعه پزشکی یک انتظار دارد و آن هم این است که قیمت واقعی خدمات به صورت صادقانه در گفتمان‌های رسمی اعلام شود. در عین حال جامعه پزشکی همراهی خواهند کرد و عدد پایین تری را در ارائه خدمات خواهند پذیرفت اما متاسفانه این موضوع سانسور می‌شود و اجازه نمی‌دهند نظام پزشکی تعرفه واقعی را بیان کند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: چالش موجود حوزه سلامت با تاخیر پرداخت بیمه‌ها به شدت عمیق تر خواهد شد. اگر تعرفه‌ها در سال 95 به صورت منطقی رشد نکرده و در زمان مقرر نیز اعلام نشود،‌سناریوی تلخ سالهای گذشته مجددا تکرار می‌شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied