شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

انواع خدمات برش CNC لیزر در صنعت فلزات و آهن آلات

دستگاه برش CNC لیزر بسته به کارگاه و هدف استفاده از آن، دارای کاربردی متفاوت می باشد. در واقع می توان گفت که کاربرد خدمات برش CNC لیزر شامل سه قسمت مهم و اصلی؛ برش، حکاکی و سوراخکاری می باشد و از این خدمات می توان به استفاده از آن ها در صنایع پزشکی، نظامی، حمل و نقل، دریایی و هوا فضا اشاره کرد.

انواع خدمات برش CNC لیزر در صنعت فلزات و آهن آلات

معرفی خدمات برش CNC لیزر

دستگاه برش CNC لیزر بسته به کارگاه و هدف استفاده از آن، دارای کاربردی متفاوت می باشد. در واقع می توان گفت که کاربرد خدمات برش CNC لیزر شامل سه قسمت مهم و اصلی؛ برش، حکاکی و سوراخکاری می باشد و از این خدمات می توان به استفاده از آن ها در صنایع پزشکی، نظامی، حمل و نقل، دریایی و هوا فضا اشاره کرد.

برش: در واقع می توان گفت که اولین کاربردی که از خدمات برش CNC لیزر تصور می شود، برش می باشد و قادر هستند که بسیاری از مواد را دقیق و با ظرافت خاص برش زنند.

حکاکی بر روی متریال های مختلف: تنظیمات دستگاه برش CNC لیزری به صورت کامپیوتری اعمال می شود‌. حکاکی یک کار دقیق و ظریف می باشد که برای آن، نیاز به یک دستگاه دقیق می باشد که بتواند قطعات را با ظرافت خاصی برش زند و البته نرم افزار موجود در این دستگاه، عمق حکاکی را مشخص می کند.

سوراخکاری و حفاری: از خدمات برش CNC لیزر می توان برای حفاری و سوراخکاری استفاده کرد و این حفاری با استفاده از مته و دریل تعبیه شده در آن، صورت می گیرد و این نوع کاربرد، برای ساخت قطعات الکترونیکی و استفاده در صنعت هوا و فضا به کار می رود.

 

 

دیگر کاربردهای خدمات برش CNC لیزر در صنایع

▪︎یکی از مهمترین کاربردهای خدمات برش CNC لیزر، استفاده از آن در صنعت هوا فضا می باشد چرا که هر گونه اشکال در ساخت یکی از قطعات هواپیما باعث به خطر افتادن جان مسافران هواپیما می شود و از کاربرد برش CNC لیزر در این صنعت می توان به کاربرد در اتصالات مانیفولد، جسم ایرودینامیکی، آنتن، پوسته و اتصالات برق الکترونیکی اشاره کرد. 

▪︎قطعات مورد استفاده در صنعت حمل و نقل همچون؛ کشتی های باربری، خودرو و قطارهای باری باید به صورت باکیفیت و دقیق برش داده شوند؛ چرا که هر گونه اشتباه در ساخت و برش قطعات استفاده در صنعت حمل و نقل، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به عمل آورد.

▪︎همچنین، از دستگاه برش CNC لیزر جهت برش قطعات موجود در صنعت دریایی استفاده می شود و قطعات آن باید در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند و به همین دلیل؛ از دستگاه برش لیزر برای ساخت اجزای موتور، پروانه موتور و قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

▪︎دیگر کاربرد مهم دستگاه برش لیزری، استفاده از آن در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی می باشد. برش قطعات به کار رفته در صنعت پتروشیمی دارای اهمیتی خاص می باشد؛ چرا که هر گونه عیبی در ساخت قطعات آن، باعث بروز نشتی و دیگر مشکلات می شود و در نتیجه؛ به دلیل دقت و ظرافت دستگاه های برش CNC لیزر در برش اجسام، از این دستگاه برای برش قطعات موجود در صنعت پتروشیمی استفاده می شود.

▪︎به دلیل برش دقیق دستگاه های برش CNC لیزر، از این نوع دستگاه در صنعت پزشکی و برای برش قطعاتی همچون؛ قطعات دستگاه ارتودنسی، ایمپلنت، قطعات MRI و دیگر قطعات الکترونیکی این صنعت به کار می رود.

▪︎دیگر کاربرد این دستگاه لیزر، استفاده در صنعت نظامی و دفاعی می باشد که ممکن است قطعاتی که برای آن استفاده شود همچون قطعات صنعت پزشکی و پتروشیمی باشد.

6dba29a6-6c4a-49ad-b433-44d5125aa291

معرفی دستگاه برش CNC لیزر در صنعت فلزات

دستگاه برش CNC لیزر برای برش فلزات به دستگاه برش فایبر نیز شناخته می شود و می توان از آن برای برش ورق ها و لوله های فلزی استفاده کرد. در واقع، پرتوهای نور از قسمت سر دستگاه و به وسیله ی آینه هایی در یک نقطه متمرکز می شوند و با ایجاد  دمایی بالا، باعث برش قطعات و اجسام می شود. برشی که توسط این دستگاه صورت می گیرد، دارای دقت بالایی است و قابلیت برش فلزات به ضخامت ۳۰ میلیمتر را دارد.

می توان گفت که سرعت برشکاری دستگاه فایبر، بیشتر از سرعت دستگاه هوا گاز پلاسما می باشد و یکی دیگر از ویژگی های این نوع دستگاه؛ علاوه بر دقت بالا در برشکاری، سرعت زیاد برشکاری آن می باشد. در هنگام کار و استفاده از دستگاه برش CNC لیزر، تغییری در رنگ سطح فلزات و مخصوصاً استیل رخ نمی دهد و علاوه بر آن، باعث چسبیدن گدازه ها به سطح ورق نمی شود.

 

6b56309c-1c36-4818-90fc-6e06caf1a401

انواع روش های برش لیزر در صنعت

می توان از روش های مختلفی برای برش فلزات به وسیله ی لیزر استفاده کرد و البته این نوع روش ها مربوط به یک دستگاه خاصی نیست بلکه هر دستگاه برش لیزری می تواند به چند طریق متفاوت، فلزات را برش زند که در ذیل در مورد چند مورد از آن ها توضیح داده شده است:

۱) برش ذوبی به همراه دمیدن گاز پرفشار: در این روش برای برش فلزات هنگامی که دمای ماده ی مورد نظر توسط پرتوهای لیزر به نقطه ی ذوب آن رسید، با استفاده از یک جریان پرفشار گاز همچون هوا به این نقطه ضربه ای وارد می شود که باعث ریخته شدن محتویات و مواد داخل آن می شود. البته لازم به ذکر است که این نوع برش، دستگاه دارای قدرت مصرفی کمی می باشد؛ چرا که نیازی نیست دمای نقطه مورد نظر را از دمای ذوب آن بالاتر ببریم و البته باید اشاره کرد که از این نوع روش برای برش فلزات استفاده می شود.

۲) برش تبخیری: در روش برش تبخیری، سطح ماده ی مورد نظر به نقطه جوش از طریق حرارت می رسد و با ایجاد یک حفره در سطح، برش انجام می شود و در واقع از این نوع برش برای برش مواد غیرقابل ذوب همچون؛ چوب و کربن استفاده می شود.

۳) برش با ایجاد شکاف به وسیله تنش های حرارتی: شیشه ها و مواد شیشه ای بودن نسبت به حرارت حساس هستند و به همین خاطر، به دلیل این ویژگی، با متمرکز شدن حرارت بر روی سطح مواد، انبساط حرارتی و شکاف آن برش صورت می گیرد.

 

1631b422-8f56-4f0e-969b-6bedb4455921

خطرات استفاده از برش لیزر

در واقع باید گفت برای تولید و ساخت قطعات چه فلزی و چه غیرفلزی، برش CNC لیزر بسیار کاربردی می باشد و می توان با استفاده از آن، قطعات را با دقت و ظرافت خاص تولید کرد. اما باید با توجه به مزایای گفته شده و همچنین کاربردهای برش لیزر در صنعت، باید به خطرات آن دقت شود و نکات ایمنی را هنگام کار با این دستگاه رعایت کرد.

لیزری که توسط دستگاه برش تولید می شود، یک طول موج می باشد و برای کسانی که به صورت طولانی مدت با این دستگاه کار می کنند، ممکن است باعث آسیب به بدن آن ها شود و همچنین منبعی که این نوع ولتاژها را تولید می کند، از مدارهای الکتریکی تشکیل شده است که قرار گرفتن در معرض آن در دراز مدت باعث به خطر افتادن سلامتی می شود. همچنین، گازها و بخارهای شیمیایی که هنگام تبخیر و تصعید فلزات تولید می شود، آسیب زا می باشد و علاوه بر این خطرات استفاده از دستگاه برش لیزر، می توان به بازتاب پرتوهای لیزر از سطوح فلزات و اشیا و خطرناک بودن آن برای چشم ها اشاره کرد.

با موارد ذکر شده در مورد خطرناک بودن کار با دستگاه برش لیزر و لیزرهای تولید شده توسط آن، با پوشیدن لباس مخصوص محافظ و عینک های مخصوص کار با لیزر، خطرهای ناشی از کار با لیزر را به حداقل رساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied